خبرنامه پلی یورتان – شماره دوازدهم – مهر 98

خبرنامه 12 پلی یورتان

خبرنامه پلی یورتان – شماره دوازدهم – مهر 98

نوسانات جزئی در بازار MDI در سپتامبر 2019

طبق گزارش سایت های خبری تحلیلی، بازار Polymeric MDI تحت تأثیر حمله به سایت آرامکو قرار گرفته و با توجه به نوسانات قیمتی در بازار نفت، فعالان منتظر اعلام قیمت جدید تولید کنندگان می باشند. با توجه به اتفاقات سیاسی از یک سو و ضعف طرف تقاضا از سوی دیگر، فعالان و واسطه ها نظرات متفاوتی درباره آینده بازار دارند و می بایست منتظر روزهای آینده بود.
بازار TDI نیز متأثر از حمله به سایت آرامکو بود و به علت افزایش قیمت تولوئن در بازار، افزایش قیمت را تجربه کرد ولی پس از کاهش دوباره قیمت نفت و بازگشت آرامش به بازار، دچار کاهش قیمت شد. پیش بینی می شود در این بازار به علت موجودی بالای انبارها افزایش قیمت وجود نداشته باشد و واسطه ها به دنبال فروش بیشتر موجودی خود می باشند.

خبرنامه پلی یورتان - شماره دوازدهم - مهر 98

وضعیت عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی کارون در شهریور 98

در شهریور ماه شرایط عرضه و تقاضا متفاوت از ماه قبل برای محصولات پتروشیمی کارون بود. برای محصول TDI، میزان عرضه از 1600 تن به 2000 تن افزایش یافته و همچنین میزان معامله نیز رشد 38 درصدی داشته است. قیمت این محصول نیز نسبت به ماه قبل کاهش 3 درصدی را تجربه کرد.
در خصوص محصولات MDI نیز همین شرایط حاکم بوده است. میزان عرضه این محصول در ماه شهریور نسبت به ماه قبل از 1400 تن به 2000 تن افزایش داشت. از طرفی میزان تقاضا و معامله انجام شده نیز افزایش چشمگیری داشته اند. میزان معامله انجام شده نسبت به ماه قبل بیش از 2 برابر شده است. قیمت این محصول نیز کاهش یافته است.
برای محصول MDI خالص، عرضه محصول بیش از 3 برابر شده که این افزایش می تواند تقاضای این محصول را که در ماههای قبل بسیار بیشتر از عرضه بود، پوشش دهد. البته تقاضای این محصول نسبت به ماه قبل نیز دو برابر شده، اما با افزایش عرضه به بخش عمده ای از این تقاضا پاسخ داده شده است. از طرفی قیمت این محصول نسبت به ماه گذشته 25 درصد کاهش داشته است.

خبرنامه پلی یورتان - شماره دوازدهم - مهر 98

دریافت جایزه برترین عرضه کننده های مواد سطوح ورزشی توسط BASF در چین

شرکت BASF از طرف موسسه بازرگانی مواد ساختمانی شیمیایی شانگهای (SCBMTA) به عنوان یکی از ده عرضه کننده برتر مواد مربوط به سطوح ورزشی انتخاب شد. این انتخاب به واسطه ارتقاء استانداردهای مربوط به کفپوش های ورزشی با محصولات ایمن و با کیفیت بالا توسط BASF صورت گرفته است.
به گفته مدیریت بازرگانی منطقه آسیای شرقی، این انتخاب نشانگر تلاش مستمر این شرکت در عرض 4 سال برای تولید محصول با کیفیت بالا و ایمن برای محیط های ورزشی در چین می باشد که با همکاری شرکای منطقه ای برای ارتقاء مقررات و استانداردهای صنعت به نتیجه رسید.
این نوع محصول ویژه از فوم ترموپلاستیک (E-TPU) می باشد که برای محیط های ورزشی و زمین های بازی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کفپوش موجب ایجاد محیط ایمن برای ورزشکاران و کودکان می شود و تجربه دلنشینی برای آنها ایجاد می کند.
بیش از 1200 مدرسه و محیط ورزشی در چین از این نوع مواد برای کفپوش های خود استفاده کرده اند. شرکت BASF و DBC در ماه جولای 8000 متر مربع از این نوع کفپوش را به مدارس ابتدایی در چین اهدا کرده اند. این نوع کفپوش برای محیط های ورزشی مانند زمین های بدمینتون، بسکتبال، دو و میدانی استفاده می شود.

راه اندازی System House جدید پلی یورتان توسط  Huntsman در دوبی

شرکت Huntsman راه اندازی System House جدید در دوبی را اعلام کرد. این سایت در منطقه تجارت آزاد جبل علی برای پوشش تقاضای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به سیستم های پلی یورتان و پلی استر پلی ال واقع شده است.
این سایت برای طراحی و تولید فوم های پلی یورتان برای ساختمان، ایزولاسیون، لوازم خانگی، لوازم خواب و مبلمان ایجاد شده است. همچنین این سایت مواد فوم کفشی و پری پلیمر برای کاربرد در پوشش ها، چسب ها و الاستومرها عرضه خواهد کرد.
این سایت تولیدی همچنین مرکز منطقه ای برای کسب و کار فوم اسپری Demilec خواهد بود. Demilec تولید کننده برتر فوم اسپری پلی یورتان در سطح جهان برای مصارف مسکونی و تجاری در راستای بهبود کارایی انرژی می باشد.
به گفته مدیر بخش پلی یورتان Huntsman این سرمایه گذاری آخرین گام شرکت برای گسترش System Houses در سطح جهان می باشد که بتواند تقاضای صنایع پایین دستی را تأمین کند. مدیران Huntsman معتقدند امارات با 90 درصد جمعیت شهرنشینی، بزرگترین وارد کننده پلی یورتان برای استفاده در صنعت ساخت و ساز و تولید محصولات مصرفی در منطقه می باشد.
لازم به ذکر است دیگر System House این شرکت در منطقه در کشور ترکیه و عربستان سعودی می باشند که در حال حاضر فعال هستند.

راه حل های نوآورانه BASF برای ساخت برج های ارتباطی 5G در چین

تکنولوژی 5G صد برابر سرعت بالاتری از شبکه 4G ارائه می کند که برای توسعه شهرهای هوشمند و تکنولوژی های پیشرفته مانند رانندگی با ماشین های خودران و اتوماسیون های صنعتی ضروری می باشد. برای اطمینان از عملکرد شبکه 5G نیاز به زیر ساخت های بسیار قوی مانند برج های مخابراتی می باشد.
شرکت BASF از مواد پلی یورتان محصول Elastolit را ارائه کرده که می تواند در ساخت این برج ها به جای مصالح سنتی مانند بتن و آهن استفاده شده و با وزن کمتر و زمان اجرایی کمتری ساخته شود و حتی می تواند در شرایط آب و هوایی مانند بادهای تند و برف سنگین مقاومت داشته باشد. تاکنون از این مواد برای ساخت 60 برخ مخابراتی و ارتباطی در شهرهای مختلف چین استفاده شده است. همچنین برج های ساخته شده از این مواد بسیار از نظر هزینه بهینه بوده و نیاز به تعمیرات کمتری دارد. از دیگر ویژگی های این مواد مقاومت در مقابل آتش سوزی می باشد که به عنوان ضرورت در این برج های مخابراتی می باشد.

روش جدید برای استفاده دوباره از ضایعات پلی یورتان

کاربردهای بسیار پلی یورتان در صنایع مختلف مانند رنگ، فوم های مبلمان و تشک خواب باعث ایجاد مقدار زیادی ضایعات می شود. یک تیم از دانشگاه Illinois روشی برای تجزیه ضایعات پلی یورتان و استفاده دوباره در محصولات دیگر توسعه داده اند.
در آمریکا سالانه 1.3 میلیون تن ضایعات پلی یورتان تولید می شود که یا در لند فیل ها دفن شده و یا سوزانده می شوند، فرایندی که نیاز به انرژی زیاد داشته و به محیط زیست آسیب می رساند.
به گفته پژوهشگران این تحقیق، پلی یورتان از دو بخش ایزوسیانات که ترکیبی از نیتروژن، کربن و اکسیژن می باشد و گروه الکل ها که پلی ال نامیده می شود ساخته می شود. پلی ال بر پایه پترولیم بوده و قابل تجزیه نمی باشد. این تیم برای حل این مشکل از استال (Acetal) استفاده کردند. آنها ترکیبی از تری کلرواستیک (Tricholoroacetic) و دی کلرومتان (Dichloromethane) استفاده کرده اند که موجب تجزیه این مواد در دمای محیط شده است.
این مواد تجزیه شده می تواند در مصارف دیگر مورداستفاده قرار گیرد. برای مثال پژوهشگران توانستند با این روش الاستومرها را به نوعی چسب تبدیل کنند.
اما چالش این روش پر هزینه بودن اجرای آن می باشد که این تیم درصدد است در مرحله دوم پژوهش خود روش های کم هزینه و بهتری را پیدا کنند. آنها همچنین این روش را برای دیگر پلی یورتان های استفاده کرده و امیدوار هستند بتوانند از حلال های دیگر نیز استفاده کنند.

عرضه سیستم جدید پلی یورتان یخچالی توسط شرکت Covestro

شرکت Covestro سیستم های جدید پلی یورتان مورد استفاده در تولید یخچال عرضه خواهد کرد که 20 درصد زمان خروج از قالب (Demolding) را در ضخامت استاندارد کاهش داده و حتی از سیستم های فعلی از نظر انرژی کاراتر می باشد.  این سیستم جدید بر اساس بهینه سازی پلی ال، ایزوسیانات و کاتالیست ها انجام شده است و می تواند سرعت تولید را افزایش دهد.
این نوآوری شرکت Covestro  برای استحکام جایگاه خود در بازار ابر رقابتی تجهیزات تولید یخچال می باشد که با هدف بهینه سازی فرایند تولید عرضه خواهد شد. به گفته مدیران این شرکت، مواد جدید می تواند دغدغه تولید کنندگان یخچال را بر طرف کرده و همچنین اطمینان دهد که افزایش سرعت در خط تولید باعث کاهش کیفیت و همچنین افزایش مصرف انرژی نخواهد شد.
همچنین این بهبود مستمر در تولید فوم های یخچالی تولید کنندگان را قادر خواهد ساخت که محصولات با گرید انرژی A+++ تولید کنند که باعث کاهش مصرف انرژی و انتشار گاز دی اکسید کربن خواهد شد.

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید