خبرنامه پلی یورتان – شماره سوم – آذر 97

خبرنامه 3 پلی یورتان

خبرنامه پلی یورتان – شماره سوم – آذر 97

ثبات قیمت MDI در ابتدای نوامبر 2018

طبق گزارش سایت های خبری تحلیلی قیمت Polymeric MDI  در دهه اول نوامبر روند کاهشی را ادامه داده است و تقاضای این محصول شرایط ضعیفی را دارد و با توجه به شرایط عرضه و تقاضا در بازار پیش بینی می شود که بازار همین روند ضعیف را در آینده داشته باشد. در سپتامبر 2018 مقدار 63642 تن از این محصول از کشور چین به سایر کشورها صادر شده که افزایش حدود 37 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.
TDI نیز بازار ضعیفی دارد و با توجه به راه اندازی پلنت جدید 300 هزار تنی Wanhua و همچنین افزایش ظرفیت تولید BASF  و Sadara  در خصوص تولید TDI پیش بینی می شود که عرضه این محصول افزایش یابد. با توجه به شرایط تقاضا، کاهش قیمت در حالت بدبینانه و ثبات قیمت در حالت خوشبینانه دور از انتظار نمی باشد.

خبرنامه پلی یورتان - شماره سوم - آذر 97

وضعیت عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی کارون در آبان ماه

پس از تقاضای زیاد ناشی از انتظارات تورمی در ماه گذشته و افزایش قیمت مواد اولیه پلی یورتان در ماه جاری تقاضا روند منطقی به خود گرفته و قیمت ها متاثر از قیمت جهانی روند کاهشی داشته است. قیمت TDI به طور میانگین در آبان ماه با قیمت حدود 190 هزار ریال معامله شده است در حالیکه در ماه گذشته این رقم بیش از 280 هزار ریال بوده است. همچنین مقدار عرضه در ماه جاری نسبت به  ماه گذشته 400 تن افزایش داشته است. در خصوص محصولات MDI  به خاطر واقعی شدن قیمت ناشی از افزایش نرخ ارز ، روند قیمت افزایش بوده و میانگین قیمت معامله در آبان ماه حدود 80 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است.
همچنین Pure MDI در ماه گذشته توسط پتروشیمی کارون عرضه نشده بود ولی در ماه جاری 270 تن عرضه شد اما نتوانست میزان تقاضای این محصول را پوشش دهد و همچنان تقاضا برای این محصول بیشتر از عرضه می باشد.

خبرنامه پلی یورتان - شماره سوم - آذر 97

اولین توربین بادی با پلی یورتان 

شرکت Covestro  اعلام کرد برای اولین بار توربین بادی با پره هایی ساخته که از رزین تزریقی پلی یورتان استفاده شده است. بر اساس اعلام این شرکت رزین تزریقی پلی یورتان به عنوان یک ماده اصلی کمک خواهد کرد که پره های باد بلندتر و قویتر بر مبنای تقاضای صنعت تولید و عرضه شود. اخیراً این توربین ها در استان لیونینگ چین نصب شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. شرکت Covestro پیش بینی کرده با این امکان جدید، تقاضا برای پره های بلند و قوی و مقاوم در مقابل فشارهای محیطی از طرف شرکت ها افزایش خواهد یافت.
لازم به ذکر است در فرایند توسعه این محصول تیم تحقیق و توسعه شرکت Covestro  در سراسر جهان با همکاری نزدیک با زنجیره تأمین شامل تولید کنندگان پره، تولید کنندگان توربین، تولید گنندگان فایبر گلاس و همچنین طراحان پره های بادی و تامین کنندگان ماشین آلات مشارکت داشته است.

افزایش کارخانه تولید سیستم های پلی یورتان توسط شرکت DOW در منطقه خاورمیانه و آفریقا

طبق گفته مدیر بازرگانی پلی یورتان شرکت DOW، استراتژی این شرکت در هند، خاورمیانه و آفریقا توسعه زنجیره ارزش می باشد. طبق گفته ایشان این شرکت سرمایه گذاری در توسعه کارخانه های تولید سیستم های پلی یورتان در این کشورها را امتحان خواهد کرد. یکسال پیش شرکت DOW  دومین کارخانه خود را در کشور هند در منطقه ماهاراشترا راه اندازی کرد که بر صنعت کالاهای بادوام مصرفی، زیرساخت ها و اتومبیل تمرکز دارد. همچنین این شرکت مرکز فن آوری در بمبئی هند راه اندازی کرده که بر توسعه کاربردهای پلی یورتان متمرکز بوده و تحقیقاتی انجام می دهد.

مدیر بازرگانی این شرکت یادآور شده که قبلا تمرکز بر ساخت ساختمان برای تولید محصولاتی مانند MDI و پلی یول بوده است اما در حال حاضر تاکید بر یک قدم جلوتر در زنجیره ارزش می باشد. این رویکرد بر مبنای درک درخواست های مصرف کنندگان و طراحی محصول مشتری محور می باشد. طبق گفته ایشان فرصت های خارج از هند نیز علاقه به افزایش سیستم هاوز در 5 سال آینده را افزایش داده است.

گسترش بازار فوم کفش در 5 سال آتی

طبق پیش بینی های انجام شده اندازه بازار فوم کفش پلی یورتان در سال 2018 حدود 4.55 میلیارد دلار می باشد که بررسی های نشان می دهد این رقم در سال 2023 به رقم 5.8 میلیارد دلار خواهد رسید. این رشد زیاد بخاطر رشد صنعت کفش در نتیجه روندهای سبک زندگی و تغییر مد می باشد. زیره پلی یورتان باعث می شود کفش راحتتر بوده و دوام بیشتری داشته باشد و برای انواع مختلف کفش مانند کفش ورزشی، کفش راحتی، صندل، کفش کار و کفش ایمنی به کار می رود. کفش راحتی و صندل بزرگترین بخش صنعت کفش می باشد که از زیره پلی یورتان در تولید استفاده می کنند و در کشورهای در حال توسعه مصرف بیشتری دارد.

اخذ تاییدیه پروژه جدید MDI توسط Connell

شرکت Fujian Connell موافقت های قانونی برای احداث پلنت جدید MDI را در اکتبر 2018 کسب کرده است. این پلنت قرار است با سرمایه گذاری 947 میلیون دلار در دو فاز در مجتمع شیمیایی Fuzhou’s coastal احداث گردد.
فاز اول این پروژه شامل تولید سالانه 400 هزار تن MDI و تولید مواد اولیه دیگر مانند فرمالدئید سالانه به میزان 55 هزار تن می باشد که از سال 2019 شروع خواهد شد. فاز دوم این پروژه که در سال 2020 آغاز خواهد شد شامل تولید آنیلین به میزان تولید سالانه 360 هزار تن می باشد. پیش بینی شده است تولید از سال 2021 آغاز گردد.
این پروژه ظرفیت اشتغالزایی 514 نفر را داراست و درآمدی سالانه حدود 7.3 میلیارد یوآن در صورت تولید در حد ظرفیت اسمی خواهد داشت و سود خالص آن سالانه 2 میلیارد یوآن پیش بینی می شود.

نوآوری شرکت فورد در استفاده از فوم پلی یورتان

شرکت فورد با همکاری صنایع Tier I Eagle و XG Sciences نوآوری جدیدی در مصرف فوم پلی یورتان در صنعت خودرو به وجود آورده است. در این پروژه شرکت فورد با همکاری شرکت های فوق به دنبال استفاده از مقدار بسیار کم از گرافن (Graphene) برای اصلاح ویژگی فوم سبک وزن که هدایت گرمایی بهتر و کاهش سر و صدا را داشته باشد، بوده است. این مواد جدید xGnP نامیده می شود.
گرافن کاربردهای زیادی در صنعت اتومبیل پیدا کرده است. این ماده بیش از 200 بار از فولاد قویتر و یکی از بهترین مواد هادی است که پیدا شده است. این ماده همچنین به عنوان مانع بسیار قوی برای سر و صدا بوده و می تواند انعطاف پذیر باشد.
در این خصوص فورد به مقدار بسیار کم، کمتر از 0.5 درصد از گرافن برای کمک به بهبود دوام، مقاومت در برابر صدا و کاهش وزن استفاده می کند که توسط سایر تولید گنندگان استفاده نمی شود. از این ماده جدید برای ساخت قطعاتی مانند پوشش مسیر سوخت (Fuel Rail cover)، پوشش پمپ (Pump cover)، و پوشش های قسمت جلوی موتور (Front engine covers) استفاده می شود.

عرضه مواد ایزولاسیون اروژل (Aerogel)  توسط BASF در نمایشگاه ساختمان لندن 2018

BASF دو محصول Slentite  و Slentex  را به عنوان نسل جدیدی از مواد ایزولاسیون با کارایی بسیار بالا برای اولین بار در نمایشگاه ساختمان لندن 2018 که یکی از نمایشگاه های تجاری انگلیس برای ساختمان، معماری و زیرساخت ها می باشد معرفی و عرضه کرد.
بر اساس اعلام شرکت BASF، محصول Slentite  اولین محصول تولید شده ارژول خالص به عنوان پنل پلی یورتان سخت می باشد. این محصول بیش از 50 درصد ضخامت کمتری از مواد دیگر ایزولاسون دارد و در عین حال دارای کارایی و زیبایی بیشتری می باشد. این محصول علاوه بر کاهش هزینه های انرژی دارای عملکرد بهتر، کاربرد آسانتر، تمیزتر و بدون گرد و غبار می باشد.

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید