خبرنامه پلی یورتان شماره سیزدهم – آبان 98

خبرنامه 13 پلی یورتان

خبرنامه پلی یورتان شماره سیزدهم – آبان 98

ثبات قیمت MDI در اکتبر 2019

طبق گزارش سایت های خبری تحلیلی، بازار Polymeric MDI در اکتبر 2019 ثبات دارد و تولیدکنندگان با اجرای برنامه اورهال سایت های تولیدی، به دنبال مدیریت عرضه می باشند. اما در طرف تقاضا همچنان بدبینی وجود دارد و فضای حاکم بر بازار ضعیف می باشد. با توجه به محدودیت عرضه پیش بینی می شود که قیمت افزایش بسیار جزئی در هفته های آتی داشته باشد.
بازار TDI فعلا متأثر از شرایط عرضه و تقاضا حالت با ثباتی دارد و در بازه بسیار ناچیزی نوسان دارد. برخی تولید کنندگان اعلام کرده اند که به واسطه تعمیرات، توقف تولید خواهند داشت اما تقاضا همچنان ضعیف می باشد. بر این اساس پیش بینی می شود که قیمت در هفته های آتی باثبات خواهد بود و نوسان عمده ای در بازار اتفاق نخواهد افتاد.

خبرنامه پلی یورتان شماره سیزدهم - آبان 98

وضعیت عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی کارون در مهر 98

در مهر ماه شرایط عرضه و تقاضا متفاوت از ماه قبل برای محصولات پتروشیمی کارون بود. برای محصول TDI، میزان عرضه از 2000 تن به 1600 تن کاهش یافته اما میزان تقاضا و معامله انجام شده افزایش معناداری داشته است. به طوری که میزان تقاضا 22 درصد و میزان معامله نیز نسبت به ماه قبل 33 درصد رشد داشته است. این در حالی است که قیمت این محصول در مهر ماه نسبت به ماه قبل بیش از 8 درصد کاهش را تجربه کرده است.
در خصوص محصولات MDI شرایط متفاوت بوده است. میزان عرضه این محصول در ماه مهر نسبت به ماه قبل از 2000 تن به 1240تن و همچنین میزان تقاضا و معامله انجام شده از 760 تن به 300 تن کاهش یافته است . از طرفی قیمت این محصول نیز در ماه مهر نسبت به ماه شهریور حدود 4 درصد کاهش را نشان می دهد.
برای محصول MDI خالص، عرضه محصول دوباره مانند ماه های گذشته شده و به 360 تن تقلیل پیدا کرده است. به همین منوال نیز میزان تقاضا کاهش داشته و به 504 تن رسیده و میزان معامله از 558 تن در ماه شهریور به 300 تن -با توجه به میزان عرضه- رسیده است. مانند محصولات دیگر این پتروشیمی، کاهش قیمت در این محصول نیز مشاهده می شود، به نحوی که نسبت به ماه قبل، قیمت حدود 7 درصد کاهش داشته است.

خبرنامه پلی یورتان شماره سیزدهم - آبان 98

اعلام برنده جایزه نوآوری پلی یورتان 2019 توسط CPI

مرکز صنعت پلی یورتان آمریکا (CPI) برنده نهایی جایزه نوآوری پلی یورتان برای سال 2019 را انتخاب کرد. سالانه بر اساس بررسی نوآوری های 12 ماه اخیر جایزه بهترین نوآوری به یکی از فعالان صنعت پلی یورتان دنیا داده می شود. برنده این جایزه در سال جاری روز 9 اکتبر در کنفرانسی در اولاندو اعلام شد.
برنده نهایی این جایزه، شرکت  Carbon وRiddell می باشند که با همکاری هم توانستند نسل جدیدی از کلاه های مناسب برای بازیکنان فوتبال را تولید کنند. هدف اصلی این محصول محافظت بیشتر از سر بازیکنان فوتبال می باشد. به اعتقاد مدیر CPI این نوآوری، باعث ارائه محصولی متفاوت به مصرف کنندگان محصولات پلی یورتانی شده است که می تواند کیفیت زندگی آنها را بهبود ببخشد.
طبق گفته مدیران این دو شرکت، نسل جدید این محصول با بررسی حدود 5 میلیون داده از ضربات سر ورزشکاران تولید شده که هدف نهایی آن محافظت از سر ورزشکاران در حین انجام بازی فوتبال می باشد.
فینالیست بعدی شرکت DOW بود. نوآوری این شرکت پوشش سرد برای لوازم خواب راحتتر می باشد. این محصول بر پایه آب بوده و خواص منحصر به فردی ایجاد می کند و همچنین طول عمر بهینه ای دارد.

نتایج بررسی صنعت پلی یورتان در کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک

مرکز صنعت پلی یورتان آمریکا طی دو سال پژوهشی در مورد صنعت پلی یورتان در کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک انجام داده است. این پژوهش نشان می دهد که در پایان سال 2018 میزان تولید پلی یورتان در این سه کشور به بیش از 9 میلیارد پوند رسیده است. در کشور آمریکا بین سال های 2016 تا 2018 تولید پلی یورتان در همه بخش ها افزایش داشته و بیشترین افزایش در بازار TPU بوده است.

همچنین داده های این پژوهش نشان می دهد که تقاضا برای محصولات مرتبط با کارایی انرژی و همچنین محصولات با وزن کم افزایش مستمری داشته است.

کاهش تولید PU در ژاپن در آگوست 2019

طبق گزارش منتشر شده میزان تولید مواد پلی یورتان در آگوست 2019 حدود 4.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال 2018 کاهش داشته است. میزان تولید در این ماه بر اساس گزارش وزارت صنعت و تجارت بین المللی ژاپن به 14.6 هزار تن رسیده است، در حالی که در آگوست 2018 میزان تولید 15.29 هزار تن بوده است و کاهش 704 تنی در آگوست 2019 اتفاق افتاده است.
بر اساس این گزارش از این میزان تولید 9.4 هزار تن مربوط به فوم فلکسیبل و 5.2 هزار تن مربوط به فوم ریجید بوده است. در مجموع نیز از ابتدای سال 2019 تا آگوست میزان تولید مواد پلی یورتان در ژاپن 132.3 هزار تن می باشد، در حالی که در مدت مشابه سال قبل میزان تولید 134.6 هزار تن بوده است.

سرمایه گذاری BASF برای افزایش تولید اتیلن اکساید و مشتقات آن

شرکت BASF بر اساس استراتژی مشتری محوری خود در نظر دارد که ظرفیت تولید اتیلن اکساید و مشتقات آن را در سایت بلژیک افزایش دهد. این سرمایه گذاری حدود 400 هزار تن به ظرفیت تولید این شرکت اضافه خواهد کرد و میزان سرمایه گذاری بیش از 500 میلیون یورو خواهد بود. این افزایش ظرفیت می تواند شرکت BASF را قادر سازد که تقاضای روبه رشد مشتریان در اروپا را برآورده سازد. پیش بینی شده که اوایل سال 2022 بهره برداری این پروژه آغاز شود.
در حال حاضر BASF در دو سایت خود در اروپا اتیلن اکساید تولید می کند که در مجموع ظرفیت تولید 845 هزار تن در سال می باشد که جایگاه اول تولید این محصول و مشتقات آن را در منطقه دارد. مشتقات اصلی اتیلن اکساید شامل آمین اتانول، گلایکول اتر، پلی اتر پلی ال و دیگر مواد خاص می باشد که در بسیاری از صنایع مانند صنایع خودرو، لوزام خانگی و مراقبت های شخصی استفاده می شوند.

گزارش مالی شرکت BASF در فصل سوم 2019

شرکت BASF خلاصه ای از عملکرد مالی خود در سه ماهه سوم سال 2019 منتشر کرد. بر اساس این گزارش:
میزان فروش 15.2 میلیارد یورو؛ میزان فروش به علت کاهش قیمت ها در بخش مواد اولیه و شیمیایی کاهش داشته است. بخش های کشاورزی، صنعتی و تغذیه و همچنین بخش مراقبت ها افزایش درآمد داشته اند.
درآمد عملیاتی این شرکت در فصل سوم 2019، 1.1 میلیارد یورو بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 24 درصد کاهش داشته است. این میزان کاهش به خاطر کاهش قیمت مواد در بخش شیمیایی اتفاق افتاده است. برای مثال قیمت ایزوسیانات به طور مستمر روند نزولی داشته است.
درآمد خالص در این بازه 911 میلیون یورو بود. این در حالی است که در مدت مشابه سال 2018، 1.2 میلیارد یورو بوده است.
درآمد هر سهم در فصل سوم 2019 یک یورو بوده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل 1.3 یورو بود.
به گفته مدیران BASF  شرایط ژئوپلیتیکی چالش های بزرگی برای این شرکت در سال جاری ایجاد کرده است. از مهمترین عوامل بر این شرایط جنگ تجاری بین آمریکا و چین و مسئله برگزیت می باشد که تاکنون حل نشده است. بر این اساس این شرکت برنامه تحول خود را مبتنی بر مشتری مداری و تغییر ساختار سازمانی اجرایی خواهد کرد.

برای دانلود فایل PDF خبرنامه اینجا را کلیک کنید

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید