فوم اسپری عایق صوتی پلی یورتان + اینفوگرافیک

عایق بندی صوتی

فوم اسپری عایق صوتی پلی یورتان + اینفوگرافیک

فوم اسپری پلی یورتان در نقش یک عایق کارآمد

عدم وجود عایق بندی مناسب، یکی از مشکلات عمده ساختمان‌هاست. این مشکل بر آسایش و سلامتی ساکنین تاثیر مستقیم می‌گذارد. به همین دلیل سازندگان ساختمان و صاحبان املاک، همواره به دنبال یافتن راه حل‌هایی موثر هستند که علاوه بر حل مشکلات عایق بندی، با قوانین موجود نیز مطابقت داشته باشد.

گزینه‌های زیادی به عنوان عایق صوتی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که پیشنهاد می‌گردد برای آشنایی بیشتر با انواع عایق‌های صوتی به این مقاله مراجعه کنید. یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها فوم اسپری عایق پلی یورتان است که در ادامه مقاله باهم به آن خواهیم پرداخت.

فوم اسپری عایق پلی اورتان از دو جز A و B ساخته شده است. بخش A سیستم اسپری فوم پلی یورتان، هاردنر است که شامل  MDI (متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات) و یا pMDI (متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات پلیمری) و جز B ترکیبی از پلی ال، کاتالیست، عامل فوم زا، بازدارنده آتش (fire-retardants) و سورفکتانت است.

اگرچه که فوم اسپری پلی اورتان بیشتر در خانه‌ها با هدف عایق حرارتی استفاده می‌شده است، اما امروزه به عنوان ماده مهار کننده صدا نیز کاربرد گسترده ای دارد.

هنگامی که از فوم اسپری پلی یورتان به منظور عایق صدا استفاده می‌شود، فوم عایق را اسپری عایق صوتی می‌نامند. در حقیقت اسپری فوم پلی یورتان تحولی در بازار عایق در سال های اخیر ایجاد کرده است.

انواع اسپری عایق صوتی

در حالت کلی فوم اسپری پلی یورتان عایق در دو نوع فوم سلول-بسته (closed cell) و فوم سلول باز (open cell) موجود می‌باشند که هر کدام به نحوی در عایق کردن صدا نقش ایفا می‌کنند.

فوم سلول بازفوم سلول بسته
   سلول باز  سلول بسته
سلول‌های فوم کاملا بسته نیستسلول‌های فوم کاملا بسته است
دانسیته کمدانسیته متوسط
جاذب بسیار خوب صدا و جاذب حرارت فوم سلول-باز می‌تواند صداها با فرکانس بالا را کاهش دهدجاذب صدا و جاذب بسیار خوب حرارت فوم سلول-بسته صداها با فرکانس پایین را کاهش می دهد
مقایسه فوم سلول-باز و سلول-بسته

ترکیب دو نوع فوم سلول-باز و سلول-بسته بیشترین حالت کاهش صدا و نویز را فراهم می‌کند.

اینفوگرافیک فوم سلول باز و سلول بسته

مزایای اسپری عایق صوتی پلی یورتان

  • کاهش صداهای خارجی و اطراف مناطق مسکونی از جمله صدای اتومبیل‌ها و یا هواپیما در مناطق نزدیک به فرودگاه‌
  • کاهش صدای داخلی ساختمان مانند صدای راه رفتن، حرکت دادن و یا افتادن اشیا، سروصدای همسایگان
  • فراهم کردن محیطی آرام و مناسب برای استراحت
  • قابلیت اجرا روی سقف، شیروانی، دیوارها و حتی کف
  • اجرای آسان
فوم اسپری

کاربردهای اسپری عایق صوتی پلی یورتان

  • به طور کلی اسپری عایق صوتی پلی یورتان در ساخت و ساز و بازسازی منازل و بسیاری دیگر از ساختمان‌ها مانند کافی شاپ‌ها، استودیوهای ضبط صدا، سالن‌های کنسرت، تئاتر، سینما، هتل‌ها و… کاربرد دارد.
  • فوم اسپری عایق صوتی پلی اورتان به این دلیل که پس از اجرا منبسط می‌شود می‌تواند به راحتی منافد ورود صدا از جمله سوراخ‌ها و شکاف‌ها  و درز در و پنجر‌ها که هرچقدر هم کوچک باشند، بزرگراهی برای ورود صدای مزاحم و اضافی خارجی به اتاق شما هستند، را به راحتی از بین ببرد.
  • از طرفی هنگامی که از این اسپری بر روی دیوارها استفاده می‌شود، یک مانع مضاعف بر روی دیوارهای داخلی ساختمان و دیوار اتاق‌ها ایجاد می‌کند که آنها را ضخیم تر و در برابر صدا مقاوم تر می‌کند.
  • از اسپری عایق صوتی پلی اورتان برای سقف خانه‌ها و همچنین طبقات نیز استفاده می‌شود. این کاربرد بخصوص در آپارتمان‌ها و هتل‌ها بسیار مفید است زیرا موجب کاهش انتقال صدای همسایگان از طبقه بالا به اتاق شما می‌شود.

گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید