نقش پرایمر اپوکسی در کفپوش‌های اپوکسی

پرایمر اپوکسی

نقش پرایمر اپوکسی در کفپوش‌های اپوکسی

پرایمر اپوکسی، یک جزء ضروری جهت افزایش دوام و طول عمر محصولات مبتنی بر رزین اپوکسی از جمله کفپوش اپوکسی می‌باشد که به عنوان لایه‌ای بین سطح زمین و پوشش اپوکسی اعمال می‌‌شود.

پرایمر اپوکسی

برخی از کاربرانی که برای اولین بار از کفپوش اپوکسی استفاده می‌‌‌کنند به امید صرفه جویی در هزینه‌ها، از پرایمر صرف نظر می‌کنند. استفاده از پرایمر اپوکسی برای زیرلایه‎هایی مانند فولاد، کاشی، بتن و سایر سطوح، جهت سهولت اعمال کفپوش اپوکسی ضروری می‌باشد.

ویژگی منحصر به فردی که پرایمر اپوکسی را به یک سطح چسبنده عالی برای کفپوش اپوکسی تبدیل می‌کند، توانایی آن در پر کردن منافذ در سطوح متخلخل مانند سطوح سیمانی و بتنی می‌باشد که منجر به صرفه جویی در زمان و کاهش اعمال لایه‌های متعدد می‌شود.

پرایمر اپوکسی با ایجاد یک پیوند قوی بین سطح زیرین و لایه‌های بعدی پوشش اپوکسی، چسبندگی سیستم کفپوش اپوکسی به لایه‌های زیرین را تضمین می‌کند و خطر لایه برداری یا پوسته شدن را در طول زمان کاهش می‌دهد.

چسبندگی مناسب به جلوگیری از انتقال رطوبت از سطح کمک می‌کند. در غیر این صورت یکپارچگی سیستم کفپوش می‌تواند به خطر بیفتد.

پرایمرها سطحی یکنواخت با چسبندگی بهتر ایجاد می‌کنند و به لایه‌های بعدی اپوکسی اجازه می دهند تا به طو یکنواخت پخش شوند و با به حداقل رساندن ضایعات مواد و کاهش مدت زمان کلی پروژه، منجر به صرفه جویی در هزینه می‌شوند.

پرایمر اپوکسی عمدتاً از مخلوط کردن سه ترکیب با نسبت‌های صحیح تشکیل می‌شود که شامل رنگ اصلی،  عامل پخت و عامل رقیق کننده می‌باشد.

پرایمرهای مخصوص کفپوش اپوکسی در یک سطح نازک اعمال می‌شوند و چسبندگی بهتری را هنگام نفوذ به زیرلایه بتنی فراهم می‌کنند و سطح مناسبی را جهت اتصال لایه‌های بعدی فراهم می‌‌سازد و در نهایت روکشی با کیفیت  ودوام بالاتر ارائه می‌دهند.

پرایمر اپوکسی به عنوان یک درزگیر عمل می‌کند و هر گونه منافذ، ترک یا عیوب را پر کرده و منجر به آب بندی لایه زیرین شده و از نفوذ رطوبت، روغن، مواد شیمیایی و سایر آلاینده‌ها به داخل بتن یا لایه زیرین جلوگیری می‌کند و با ایجاد یک سد قوی،  سطح کفپوش را  در برابر آسیب و فرسودگی محافظت کرده و طول عمر سیستم کفپوش را افزایش می‌دهند.

پرایمر اپوکسی

همان طور که گفته شد استفاده از پرایمرها به افزایش مقاومت کفپوش در برابر سایش، ضربه، ترافیک سنگین پا و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی کمک می‌کند. به همین دلیل کفپوش‌های اپوکسی دارای لایه پرایمر، برای مناطق پرتردد، تأسیسات صنعتی، انبارها و سایر محیط‌ها مناسب می‌باشد.

پرایمر اپوکسی

پرایمر با جلوگیری از تشکیل حباب‌های هوا، سطحی صاف و یکپارچه برای کفپوش اپوکسی فراهم می‌کند. پرایمرهای اپوکسی منجر به کاهش ایجاد تاول‌ها، حباب‌ها یا سایر عیوب سطحی در کفپوش اپوکسی می‌شوند و با آب بندی زیرلایه و جلوگیری از خروج گاز یا به دام افتادن هوا، سطح صاف و یکنواختی را ارائه می‌دهند  و ظاهری زیباتر و پرداختی با کیفیت‌تر برای کفپوش اپوکسی ایجاد می‌کنند.

استفاده از پرایمر اپوکسی قبل از پوشش اپوکسی اصلی، با بهبود بخشیدن پوشش، می‌تواند میزان اپوکسی مورد نیاز برای پروژه را کاهش دهد.

قبل از اعمال پرایمر اپوکسی بر روی سطح، مهم‌ترین کار، آماده سازی سطح می‌باشد که شامل سنباده زنی، سنگ زنی، از بین بردن انواع آلودگی‌ها، گرد و غبار و  … می‌باشد.

با داشتن یک زیرسازی خوب می‌توان انتظار داشت که کفپوش اپوکسی مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی داشته و سدی قوی در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها ارائه دهد و برای مدت زمان طولانی، خاصیت ضد سایش و لغزش خود را حفظ کند.

به دلیل ویسکوزیته کمتر و ساخت لایه نازک‌تر، پرایمر می‌تواند به طور کامل کل سطح و به ویژه حفره‌ها و شکاف‌های کوچک موجود که در اثر اختلاط نامناسب یا عوامل دیگر ایجاد شده باشد را به طور کامل بپوشاند.

برای شست و شوی کفپوش‌های اپوکسی بهتر هست از شوینده‌های دارای مواد اسیدی اجتناب کنیم زیرا موجب از بین رفتن رنگ کفپوش شده و شوینده‌های صابونی نیز موجب رگه دار شدن کفپوش و افزایش امکان لغزش می‌شوند.

بعد از اعمال پرایمر باید صبر کنیم تا به طور کامل در دمای محیط خشک شود و  در مرحله بعد لایه اصلی اپوکسی را اعمال می‌کنیم.

مزایای استفاده از پرایمر اپوکسی در کفپوش‌های اپوکسی

  • بهبود چسبندگی
  • پر کردن منافذ سطوح متخلخل
  •  جلوگیری از چسبیدن آلودگی‌ها  به پوشش اپوکسی
  • صرفه جویی در هزینه نگهداری و تعمیرات
  • آب بندی و محافظت سطح
  • افزایش دوام و طول عمر کفپوش اپوکسی
  • کاهش خطر ایجاد تاول و حباب
  • کاهش میزان مصرف اپوکسی در پروژه
  • ایجاد ظاهری صاف و یکنواخت و افزایش جذابیت ظاهری کفپوش
  • افزایش مقاومت سطح در برابر رطوبت، روغن و مواد شیمیایی 

گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *