نقش پلی یورتان در عایق کردن پنجره‌ها

پلی یورتان در عایق کردن پنجره

نقش پلی یورتان در عایق کردن پنجره‌ها

در این مقاله نقش پلی یورتان در عایق کردن پنجره ها را بررسی خواهیم کرد. با فرا رسیدن فصل تابستان، مصرف انرژی برای کاهش گرما در خانه‌ها و ساختمان‌ها به دلیل ساختار ضعیف (نفوذ هوا، مشکلات رطوبت ناشی از تراکم و غیره) به شدت افزایش می‌یابد. به همین دلیل، بهتر است بدانیم که چه روش‌هایی برای حفظ دمای داخلی یک ساختمان عملی‌تر هستند.

بازیابی انرژی

بیشتر تلفات دما از طریق دیوارها و شکاف‌های بیرونی، یعنی عمدتاً از طریق نما، سقف و پنجره‌ها اتفاق می‌افتد.

طبق آخرین مطالعات، نوسازی انرژی این عناصر ساختمانی آسایش داخلی ساختمان‌ها را تا ۷۰ درصد بهبود می‌بخشد، بنابراین مصرف انرژی لازم برای تطبیق دما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند تقریباً به مصرف انرژی صفر برساند.

به همین دلیل، اولین روش ممکن برای افزایش رفاه ساکنان ساختمان، بهبود ورودی ها مانند پنجره‌ها و درها است.

بهترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای یک پنجره انتظار داشت عبارتند از:

شیشه دوجداره (Double glass ): این نوع پنجره‌ها دارای یک محفظه هوا بین دو شیشه هستند که در زمستان از سرما و در تابستان از گرما عایق می‌شود.

نقش پلی یورتان در عایق کردن پنجره‌ها

دهانه کج و قابل چرخش (Tilt-and-turn opening): برای اینکه بتوانیم دهانه مناسب را با توجه به موقعیت انتخاب کنیم.

قاب پی وی سی، پلی یورتان یا چوب: اینها موادی هستند که سطح رسانایی کمتری نسبت به سایر انواع قاب‌ها دارند.

قاب با قابلیت شکست پل حرارتی(thermal bridge break): این جزئیات کوچک برای رفتار حرارتی خوب کل ضروری است، زیرا رفتار رسانایی مواد را کاهش می‌دهد. پل حرارتی فضایی است که گرما به دلیل ویژگی‌های ماده یا ضخامت آن راحت تر منتقل می‌شود. این بیشتر در پنجره‌های شیشه‌ای عایق شده با قاب آلومینیومی رخ می‌دهد.

شیشه دوجداره عایق بسیار خوبی است، اما آلومینیوم یک فلز رسانا است و می‌تواند مقدار کمی از گرما را خارج کند. به همین دلیل است که در زمستان قطرات کوچکی از آب روی قاب پنجره ظاهر می‌شود. برای جلوگیری از این انتقال حرارت، از شکستگی پل حرارتی استفاده می‌شود. این شامل جلوگیری از تماس سطح داخلی و خارجی با یکدیگر، وارد کردن یک جز با هدایت کم است که در نتیجه تلفات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

نقش پلی یورتان در عایق کردن پنجره‌ها

نقش پلی یورتان در عایق کردن پنجره

آیا تنها با تغییر نوع پنجره‌ها می‌توان هدر رفت انرژی را کاهش داد؟ نقش پلی یورتان در عایق کردن پنجره ها چیست؟ پاسخ مبهم است زیرا، اگرچه ما این جنبه از ساختمان خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده‌ایم، اما پایان دادن به نوسازی انرژی در این مرحله کافی یا مطلوب نیست، زیرا هدف عایق کاری پنجره‌ها به طور کامل محقق نشده است.

پل‌های حرارتی خطرناک هنوز در کمین هستند و برای مبارزه با آن‌ها باید قاب پنجره را با فوم پلی یورتان تک جزئی آب بندی کنیم و مطمئن شویم که تمام محیط شکاف کاملاً پوشانده شده است.

اثر آب بندی فوم پلی یورتان همراه با انتخاب صحیح عملکرد فضای جدید، تضمین می‌کند که ما به عایق بهینه نزدیکتر هستیم.

با این حال، برای دستیابی به حداکثر راندمان باید از سطح بهینه عایق نما، سقف و کف نیز اطمینان حاصل کنیم.

پروفیل‌های پلی یورتان در عایق کردن پنجره ها: یک انتخاب بهینه

روند فعلی معماری دستیابی به ساختمان‌های پایدارتر و کم مصرف تر است. هدف، کاهش انتشار آلاینده‌ها و در عین حال افزایش پایداری اقتصادی خانه‌ها است.

بهبود عایق حرارتی ساختمان منجر به صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشار CO2 ناشی از گرمایش و تهویه مطبوع می‌شود.

علاوه بر خود عایق حرارتی، عناصر دیگری مانند شکاف‌ها، جهت گیری و پرداخت‌ها بر بازده انرژی ساختمان تأثیر دارند. به عنوان مثال، نصب پنجره‌های با راندمان انرژی بالا با پروفیل‌های پلی‌اورتان که از خروج گرما جلوگیری می‌کند، می‌تواند به میزان قابل توجهی نشت و خروج جریان ناشی از پنجره‌ها و شیشه‌ها را کاهش دهد (تخمین زده شده در حدود ۴۰٪ از کل تلفات انرژی یک خانه).

مزایای استفاده از سیستم‌های پلی یورتان در پروفیل

به طور سنتی از پروفیل های فلزی، پی وی سی یا چوبی برای پنجره ها و دیگر حفره ها در نما استفاده می شود. با این حال، پلی اورتان همچنین راه حلی برای پروفیل های پنجره ارائه می دهد.

نقش پلی یورتان در عایق کردن پنجره‌ها

همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از بزرگترین دشمنان در عایق کاری یک خانه، پل‌های حرارتی هستند. به منظور جلوگیری از آنها، پلی یورتان می‌تواند خواص حرارتی عالی خود را به ساختار قاب ارائه دهد.

عملکرد سیستم های پلی یورتان در عایق کردن پنجره ها، عملکردی دوگانه است. از یک طرف، آنها به عنوان عایق حرارتی در مناطق متضاد مانند شکاف در نما عمل می‌کنندو از طرفی خاصیت آب بندی دارند و باعث استحکام ساختمان می‌شوند.

تخمین زده می‌شود که استفاده از سیستم‌های پلی یورتان در ساخت پروفیل‌های پنجره (استفاده از پلی یورتان در عایق کردن پنجره ها)، همراه با سایر اقدامات عایق حرارتی، می‌تواند در صرفه جویی معادل انرژی سالانه مورد نیاز برای ساخت تا ۱۳۵ میلیون خودرو کمک کند.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *