کفپوش پلی یورتان یا کفپوش اپوکسی؟

کفپوش پلی یورتان یا کفپوش اپوکسی

کفپوش پلی یورتان یا کفپوش اپوکسی؟

كفپوش پلي يورتان و کفپوش اپوكسي هر دو جهت پوشش هاي محافظتي استفاده مي شوند. اين مواد نسبت به ضربه، مواد شيميايي ، روغن ها و …… مقاوم هستند . مزيت ديگر استفاده از اين نوع پوشش ها قابليت شستشوي راحت و عمر طولاني آنها مي باشد. البته به صورت كلي هر كدام از اين نوع کفپوش ها ( اپوكسي و پلي يورتان ) خواص ويژه  خود را دارند.  اما جواب به اين سوال كه كفپوش پلي يورتان بهتر است يا کفپوش اپوكسي نيازمند مشخص كردن محل مصرف آنهاست.

ويژگي كفپوش هاي پلي یورتان 

پلي اورتان يك پليمر گرما سخت است و به عنوان يك كفپوش با قابليت بالا شناخته شده است.
در ميان فرمولهاي مختلف كفپوش پلي يورتان، كفپوشهايي كه در آنها از رزينهاي آليفاتيك استفاده شده است مناسب استفاده براي پاركينگ ها و امور ساختماني هستند كه در ضخامتي در حدود 2 تا 3 ميلي متر اجرا ميشوند. اين لايه ي نازك شايد درظاهر  توانايي خاصي نداشته باشد اما بايد گفت كه اين نوع پوشش به علت خاصيت خمش پذيري و انعطاف پذيري، مي تواند به خوبي تنش هاي ايجاد شده در سطح را ختثي و در مقابل ضربه و فشار مقاومت كند كه اين امر يكي از برتري هاي اين نوع كفپوش نسبت به کفپوش اپوكسي است.
كفپوشهاي پلي يورتان در برابر كفپوشهاي اپوكسي نسبت به ايجاد خط و خش مقاومت بيشتري از خود نشان ميدهند در ضمن يك خاصيت قابل اشاره كفپوش پلي اورتان ايجاد يك سطح يكپارچه مي باشد اين امر خود باعث آببندي سطح در محل اجرا مي شود اين موضوع در نحوه اجراي اپوكسي وجود ندارد و در سطوح وسيع مي بايست جهت جلوگيري از ترك، درزهاي طولي روي سطح ايجاد گردد.
در مورد مقاومت شيميايي ، پلي يورتان مي تواند انتخاب خوبي بسته به شرايط و محل اجرا باشد. كفپوش پلي يورتان نسبت به دسته نسبتاً وسيعي از حلالها ، روغنها و …. مقاومت خوبي نشان ميدهد. اما در شرايط خاص شيميايي (شديدا اسيدي يا قليايي ) کفپوش اپوكسي توانايي بهتري دارد.
مقاومت پلي اورتان هاي آليفاتيك به اشعه UV در مقايسه با  اپوكسي از مهم ترين ويژگي هاي آن است . كفپوشهاي اپوكسي در مجاورت با نور خورشيد در مدت زمان كوتاهي تغيير رنگ ميدهند اما پلي اورتان ها آليفاتيك در اين شرايط مقاومت بالاتري دارد.

ويژگي هاي كفپوش هاي اپوكسي

اپوكسي نيز همانند پلي يورتان يك پليمر گرما سخت است كه در سه نوع دسته بندي ميشود. حلالي ، آبي و جامد اين دسته بندي قابليت ايجاد پوششهايي از ضخامت 3 تا 10 ميلي متر را فراهم مي آورد.
كفپوشهاي اپوكسي به راحتي روي سطوح بتني قابل اجرا هستند و پيوند خوبي با آن سطوح برقرار ميكند كه اين امر كفپوش اپوكسي را به يك زيرسازي مناسب براي فضاي در حال بازسازي تبديل ميكند.
كفپوش اپوكسي در حين اجرا به خوبي پستي و بلندي ها و شكستگي و تركهاي موجود در سطح را پر ميكند و از بين مي برد. اين نوع پوشش انعطاف پذيري كمي دارد و در مقابل ضربه شديد شكننده است. معمولا ً استفاده از اپوكسي به عنوان زير سازي بسيار مرسوم بوده اما نهايتا ً به علت خواص متفاوت، پلي اورتانها به عنوان تاپ كوت( (Top Coat) استفاده ميشوند.

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید