GCL پدیده ای نوین درلندفیل (سلول دفن بهداشتی زباله)

جی سی ال در لندفیل

GCL پدیده ای نوین درلندفیل (سلول دفن بهداشتی زباله)

 (Geosynthetic Clay Liner (GCL

اگر روند پیدایش و تکامل و نیز نقاط ضعف و قوت هر یک از فرآورده های موجود جهت آب بندی سطوح مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد میتوان به این نتیجه دست یافت که محصول GCL ، نسل جدید آب بند محسوب میشود که علاوه بر کاربرد گسترده در آب بندی لندفیل که اخیرا مورد استقبال روزافزون سازمانهای پسماند شهرداریهای دنیا قرار گرقته است در آب بندی پروژه هائی چون نفتی ، تونل ، دریاجه ، فاضلاب ، کانال ، معدن ، پی ساختمانهای بلند مرتبه و … نیز کاربرد وسیعی دارد که در این مقاله به اختصار به مکانیسم و چگونگی آب بندی این محصول و نیز دلایل اقبال مصرف کنندگان به این محصول پرداخته میشود .

محصول GCL از سه جزء بنتونیت ( Bentonite ) ، و دو لایه ژئوتکستایل پروپیلینی یعنی ژئوتکستایل بافته شده ( Woven ) و ژئوتکستایل بافته نشده ( Nonwoven ) تشکیل شده است . الیاف تکستایل نبافته به روش سوزن زنی از بنتونیت عبور داده شده و در لایه تکستایل بافته شده زیرین قفل میگردد. بدین ترتیب کامپوزیتی حاصل می شود تا بعنوان یک لایه مطمئن در مقابل عبور سیالات عمل نمایدو به شکل رول در عرض و طولهای متفاوت عرضه می گردد.

روش های گوناگونی نیز برای اتصال سه لایه تشکیل دهنده GCL یعنی دو لایه ژئوتکستایل و یک لایه بنتونیت وجود دارد که عبارتند از :

  • دوختن لایه ها در ردیف های دوخت مشخص (Stitch Bonding) 
  • استفاده از چسب و مواد شیمیائی ( Resin Bonding )
  • روش بافت سوزنی (Needle Punching)

در روش بافت سوزنی یا (Needle Punching) نوعی GCL با ساختاری کاملا” یکپارچه و داراي مقاومت برشی بسیار زیاد در محل اتصال بین لایه های آن تولید میشود، که به همین علت اين روش بهترین و با کیفیت ترین روش تولید GCL است. استفاده از سوزنکاری جهت تولید GCL باعث توزیع یکنواخت رس بنتونیت و تثبیت وزن و ضخامت آن در تمام مدت تولید، حمل و نصب میگردد و همچنین در صورت تماس GCL با آب یا رطوبت پیش از شروع بهره برداری، رس بنتونیت دچار تورم نا خواسته نميشود. 


استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید