بتزوئین

بنزوئین

بنزوئین چیست

بنزوئین (Benzoin) یا دی‌فنیل اتانون (diphenylethanone)، کریستال منشور سفید یا زرد روشن با نقطه ذوب 133-137 درجه سانتی گراد، چگالی 1.31 گرم در سانتی متر مکعب، نامحلول در آب سرد، محلول در اتانول، استون و سایر حلالهای آلی است و ساختار شیمیایی آن در شکل نشان داده شده است.

بنزوئین

استفاده از پوشش‌های پودری به سرعت در حال رشد است. با این حال، نقص سطحی مانند پوست پرتقال (orange peel) و پوسته سوزنی (pinholing) مانع از گسترش پوشش‌های پودری در برخی بازارها می‌شود.

بنزوئین

بنزوئین به دلیل بازدهی بالا و هزینه کم، برای جلوگیری از سوراخ سوراخ شدن که ممکن است به دلیل جمع شدن گاز ایجاد شود، مورد علاقه بوده است. در حقیقت، بنزوئین تقریباً در تمام سیستم‌های پوشش پودری در سراسر جهان استفاده می‌شود. در برخی تحقیقات، عوامل جایگزین در حذف گاز بررسی شده است، اما این جایگزین‌ها عموماً از نظر عملکرد یا از نظر اقتصادی مانند بنزوئین نیستند.

علیرغم این واقعیت که این ماده بیش از 20 سال است که به عنوان افزودنی در پوشش‌های پودری برای کاهش یا جلوگیری از ایجاد حفره استفاده می‌شود، روش دقیق عملکرد آن هنوز ناشناخته است. توضیح چگونگی کمک بنزوئین در آزادسازی هوا و مواد فرار از سیستم‌های مختلف پودر، گامی ضروری در جهت طراحی جایگزین های بنزوئین است که بر کمبودهای آن غلبه می‌کند.

در حقیقت بنزوئین یک عامل گاز دهی خوب و قابل اعتماد برای پوشش های پودری است. در طول عمل آوری یک لایه پوشش پودری، بنزوئین ذوب می‌شود و اکسیژن را از بین می‌برد و باعث انحلال گازها در رزین می‌شود تا تشکیل حباب در فیلم پوشش به حداقل برسد. با وارد کردن 0.3 تا 1.5 درصد بنزوئین در فرمولاسیون پوشش پودری به همراه سایر مواد اولیه، می‌توان نقص‌های سطحی مانند سوراخ‌های سوراخ و سایر عیوب را کاهش داد یا از بین برد. مانند هر مادهی دیگری، ارزیابی آزمایشگاهی برای هر فرمول مورد نیاز است تا بهترین روش پردازش و غلظت مطلوب افزودنی تعیین شود.

بنزوئین

مکانیسم عمل بنزوئین به عنوان عامل گاز دهی در پوشش‌های پودری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. انقباض حباب گاز با استفاده از میکروسکوپ نوری مجهز به مرحله داغ کنترل شد. در غیاب بنزوئین، حباب‌های هوا در نتیجه یک فرآیند کنترل انتشار، به آرامی منقبض می‌شوند. به دلیل ادامه واکنش متقابل و افزایش ویسکوزیته‌، جمع شدن حباب در دماهای بالا متوقف می‌شود. به طور قابل ملاحظه‌ای، در حضور بنزوئین، روند کوچک شدن حباب به حدی تسریع می‌شود که بیشتر حباب‌های هوا قبل از هرگونه افزایش قابل توجهی در ویسکوزیته ناپدید می‌شوند.

این نشان می‌دهد که بنزوئین با افزایش سرعت انقباض حباب عمل می‌کند. برای تجزیه و تحلیل مکانیزم عمل بنزوئین، فرمول‌های پوشش با استفاده از تکنیک‌های مختلف مورد مطالعه قرار می‌گیرد. آنالیز‌های گوناگون نشان داده اند که بنزوئین در سطح مولکولی در رزین پلی استر حل می‌شود و در بالای دمای انتقال شیشه ماتریس متحرک می‌شود. آزمایشات طیف سنجی جرمی نشان داد که بنزوئین در شکل اکسیده شده (بنزیل) شروع به تبخیر در بالای 100 درجه سانتی گراد می‌کند. در دمای 200 درجه سانتیگراد بیش از 90 درصد غلظت اولیه بنزوئین از پوشش تبخیر شده است.

نشان داده شده است که در حضور بنزوئین، حباب‌های اکسیژن بسیار سریعتر از حباب‌های هوا جمع می‌شوند. از سوی دیگر، انقباض حباب های نیتروژن تحت تأثیر بنزوئین قرار نمی‌گیرد. بر اساس نتایج فوق، یک مکانیسم دو مرحله ای برای عمل بنزوئین به عنوان عامل گاز دهی پیشنهاد شده است. این مکانیسم با موفقیت به عنوان یک راهنما برای شناسایی عوامل گازگیری جایگزین با راندمان بالاتر و عوارض جانبی کمتری مانند زردی شدید استفاده می‌شود.


گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – اعظم مواساتی

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *