مقایسه کفپوش پلی یورتان و کفپوش اپوکسی

مقایسه کفپوش پلی یورتان و کفپوش اپوکسی

مقایسه کفپوش پلی یورتان و کفپوش اپوکسی

در سرتاسر جهان از کفپوش‌های پلی یورتان و اپوکسی به عنوان کفپوش صنعتی استفاده می‌شود.

کفپوش‌های اپوکسی، غالبا در صنایع سنگین، انبارها، شرکت‌های حمل و نقل و کارخانه‌ها کاربرد دارند. در حالت کلی در مکان‌هایی که جابجایی ماشین‌های سنگین مانند لیفتراک‌ها و کامیون‌ها وجود داشته باشد، از کفپوش اپوکسی استفاده می‌گردد.

در حالت کلی، کفپوش اپوکسی مقاوم‌تر است و در مقایسه با کفپوش پلی یورتان، طول عمر بیشتر و نیز مقاومت بیشتری در برابر فشار دارد.

از سوی دیگر، کفپوش‌های پلی یورتان به طور کلی، نرم‌تر هستند. این کفپوش‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و در نتیجه در برابر آسیب ناشی از خراشیدگی مقاوم می‌باشند. همچنین کفپوش‌های پلی یورتان ضربات و شوک‌ها را بسیار بهتر از کفپوش‌های اپوکسی تحمل می‌کنند.

به علت انعطاف‌پذیری بالاتر کفپوش‌های پلی یورتان، این کفپوش‌ها در سطوح انعطاف‌پذیر یا مواردی که سطح دچار لرزش می‌شود، انتخاب بسیار خوبی هستند. از این موارد می‌توان به پارکینگ‌های طبقاتی اشاره کرد. انعطاف‌پذیری کفپوش پلی یورتان می‌تواند به عنوان یک عامل ضد آب کننده سطح نیز عمل کند: پلی یورتان موجب می‌گردد تا ترک‌های بتن نتوانند در سطح کفپوش گسترش پیدا کنند و به لایه بالایی برسند.

در زمینه مقاومت در برابر مواد شیمیایی، کفپوش پلی یورتان انتخاب بهتری است. علی الخصوص در صنایع غذایی مانند لبنیات، شیر و تولید نوشیدنی‌ها که کفپوش در معرض اسید لاکتیک و سایر اسیدهای میوه‌ها قرار دارد. اما اگر سطح در معرض اسید باتری (اسید سولفوریک) باشد، عملکرد کفپوش اپوکسی بهتر می‌باشد.

نکته مهم درباره مواد شیمیایی این است که این مواد می‌توانند رنگ کفپوش را تغییر دهند. هر ماده شیمیایی که روی کفپوش ریخته شود باید بلافاصله تمیز گردد تا از آسیب به کفپوش جلوگیری شود. کفپوش مناسب با در نظر گرفتن نوع مواد شیمیایی که در محل استفاده می‌شود، انتخاب می‌گردد.

کفپوش‌های پلی یورتان به مراتب در برابر رطوبت حساس‌تر هستند. هر نوع میعان، رطوبت کف، یا رطوبت شدید هوا در حین اجرای کفپوش پلی یورتان می‌تواند موجب آسیب شدید کفپوش شود. این آسیب‌ها به شکل حباب، سوراخ و یا چین و چروک روی سطح کفپوش بروز می‌کنند.

کفپوش‌های اپوکسی نیز در مقابل رطوبت حساس هستند اما نه به اندازه کفپوش پلی یورتان.

کفپوش‌های پلی یورتان، قابلیت ترمیم‌پذیری سریع‌تری نسبت به کفپوش‌های اپوکسی دارند. اگر برای انجام یک پروژه زمان محدودی دارید، کفپوش پلی یورتان می‌تواند انتخاب بهتری باشد. اما این سرعت خشک شدن بالا، حضور یک تیم مجری بسیار ماهر را در کفپوش‌های پلی یورتان ایجاب می‌کند. در حالت کلی، کفپوش‌های پلی یورتان کمی گران‌تر نیز هستند.

کفپوش‌های صنعتی متعددی در بازار وجود دارند. بسیار مهم است که بدانیم، قیمت تنها عامل تعیین کننده برای انتخاب کفپوش مناسب نیست بلکه بسیار مهم است که نیاز خود را شناخته و بر اساس کاربردها و انتظاراتی که از کفپوش داریم، تصمیم بگیریم.

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *