تفاوت کفپوش اپوکسی و رنگ اپوکسی

کفپوش اپوکسی رنگ اپوکسی

تفاوت کفپوش اپوکسی و رنگ اپوکسی

بسیاری از مردم از اصطلاحات کفپوش اپوکسی یا پوشش اپوکسی و رنگ اپوکسی به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. با این حال، این دو بسیار متفاوت هستند. اگر قصد نصب کف رزین اپوکسی را دارید، باید تفاوت بین این دو را بدانید.

تفکیک بسیار ساده است، اما به دلیل گرایش‌های بازاریابی و بسته بندی مصرف کننده، تفاوت ها با هم مخلوط شده‌اند. در این مقاله به بررسی و تفکیک این دو از یکدیگر خواهیم پرداخت.

رنگ اپوکسی

به طور معمول، رنگ اپوکسی از اکریلیک لاتکس ساخته می‌شود، اگرچه بسته به محصول، ممکن است مقدار کمی اپوکسی به فرمول اضافه شود. هنگامی که اپوکسی وجود دارد، رنگ در واقع بهتر به سطح بتن می‌چسبد و سطح را بادوام تر می‌کند. هنگامی که اپوکسی به فرمول اضافه نمی شود، رنگ در نهایت پوسته پوسته می‌شود و در نهایت از بین می‌رود، به خصوص در مناطق پر تردد. چسبندگی و دوام بهتری نسبت به رنگ استاندارد دارد. با این حال، در مقایسه با کفپوش اپوکسی حتی نزدیک به آن نیست.

کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی و یا پوشش کف اپوکسی همانطور که قبلا دیدیم، حاوی رزین و هاردنر است. پیمانکاران کفپوش اپوکسی این دو قسمت را قبل از اجرا مخلوط می‌کنند. هنگامی که آنها مخلوط را ساختند، محدودیت زمانی و دمایی برای اعمال آن دارند.

علاوه بر این، حداقل ضخامت اجرای کفپوش اپوکسی ۲ میلی متر است. این جنبه آن را برای مناطقی با ترافیک زیاد یا مناطقی که در معرض دمای بالا یا ضربه‌های سنگین قرار دارند ایده آل می‌کند.

تفاوت ‌در ویژگی ها

  • تفاوت اصلی رنگ اپوکسی و کفپوش اپوکسی در دوام آنهاست. کفپوش اپوکسی بسیار بادوام است، طول عمر، استحکام و مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد.
  • تفاوت دیگر این است که رنگ اپوکسی خشک می‌شود در حالی که پوشش اپوکسی پخت می‌شود.
  • هنگامی که از پوشش اپوکسی ۱۰۰ درصد جامد استفاده می‌شود، سطح سخت و بادوام می‌شود. این بدان معنی است که اگر بارهای سنگین بر روی آن قرار گیرد، شکسته نمی‌شود، ترک نمی‌خورد یا شکافته نمی‌شود. این مورد شامل تجهیزات و ماشین آلاتی که بر روی سطح رانده می‌شوند، نیز هست.
  • پوشش اپوکسی در برابر ساییدگی، ضربه، روغن و گریس و لکه ها بسیار مقاوم است.
  • پوشش اپوکسی رنگ نیست، بلکه یک لایه محافظتی قوی و بادوام است. این پوشش ضد لغزش، همه کاره و از نظر زیبایی منحصر بفرد است. نه تنها می‌توانید از طیف گسترده‌ای از رنگ ها انتخاب کنید، بلکه می‌توانید رنگ‌های زیبا یا تکه‌های متالیک را نیز اضافه کنید.
  • رنگ اپوکسی گرانتر از رنگ کف معمولی است اما در مقایسه با پوشش اپوکسی ارزانتر است.
  • به دلیل ویسکوزیته بیشتر و محدودیت در زمان اعمال، کار با پوشش اپوکسی جامد در طول اجرا کمی سخت تر است، در حالی که اپوکسی با تعداد مواد جامد بسیار کمتر ویسکوزیته کمتری دارد و کاربرد آن بسیار آسان تر خواهد بود.

تفاوت در نصب

کفپوش اپوکسی رنگ اپوکسی

برای هر دو کفپوش اپوکسی و رنگ اپوکسی، ابتدا سطح بتن باید کاملا تمیز و آماده شود. سپس، هر ناحیه آسیب دیده باید تعمیر شود. فرآیند اعمال پوشش‌های اپوکسی با تمیز کردن سطح و انجام تست رطوبت آغاز می شود. از آنجا، نصاب منافذ سطح را در معرض دید قرار می‌دهد تا با اجازه دادن به پوشش از طریق نفوذ، پیوند بهتری ایجاد کند.

سپس نصاب با استفاده از ابزار و تجهیزات خاص مانند غلتک و اسکاج، پوشش را اعمال می‌کند. برای اعمال رنگ اپوکسی، محصول را باز کرده و سپس رول یا اسپری می‌کنند. یکی از شباهت‌های مشترک در پوشش های اپوکسی و رنگ های اپوکسی این است که فرآیند اعمال شامل دو تا سه لایه است.

از رنگ  استفاده کنیم یا پوشش

پوشش اپوکسی بهترین انتخاب برای کفپوش‌های با کارایی بالا است. پوشش‌ها دوام طولانی‌مدت را در گاراژها فراهم می‌کنند، جایی که باید در برابر لاستیک‌های داغ، نشت روغن و موارد دیگر مقاومت کنند. آنها همچنین برای کف‌های صنعتی، انبارها، رختکن ها و دیگر فضاهای پرتردد مناسب هستند. بعلاوه، اپوکسی ها را می‌توان به روش های مختلفی سفارشی کرد تا ظاهری جذاب داشته باشد.

پس چرا رنگ و پوشش های اپوکسی اینقدر گیج کننده شدند؟

بازار یابی. مانند همه چیز، بازاریابی همه چیز را گیج کننده تر کرد. پوشش کف اپوکسی و رنگ های اپوکسی اصطلاحاتی هستند که به جای یکدیگر توسط شرکت های مختلف مورد استفاده قرار گرفتند. تنها راه برای تشخیص رنگ یا پوشش واقعی اپوکسی این است که به برگه مشخصات فنی نگاه کنید و بررسی کنید که چه مقدار جامدات اپوکسی در مخلوط وجود دارد. هنگامی که رنگ اپوکسی را برای استفاده در کف خود به عنوان پوشش در یک فروشگاه لوازم خانگی خریداری می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که این دو عبارت در قوطی یا کیت استفاده می‌شود.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *