گرید انرژی یخچال و فوم پلی یورتان

گرید انرژی یخچال

گرید انرژی یخچال و فوم پلی یورتان

برچسب گرید انرژی یخچال

برچسب گرید انرژی یخچال باید حاوی موارد ذیل باشد:

  • برند تولید کننده و مدل یخچال
  • گرید انرژی یخچال (از A تا G)
  • مصرف انرژی بر حسب کیلو وات
  • سایر اطلاعات فنی

گرید انرژی یخچال شامل 7 حرف از A تا G است که به ترتیب با طیف رنگی از سبز تا قرمز مشخص شده‎‌اند. رنگ سبز یا گرید A نشان‌دهنده بهترین راندمان و کمترین مصرف انرژی و رنگ قرمز یا گرید G مشخص کننده بدترین راندمان وسیله است. برخی وسیله‎‌ها گریدهای +A تا +++A را نیز روی برچسب گرید انرژی خود دارند.

فوم یخچالی پلی یورتان

پلی اورتان در بسیاری از لوازم مصرفی ما در زندگی روزمره کاربرد دارد.

از رایج ترین کاربردهای پلی یورتان در لوازم خانگی، می‌توان به فوم سخت به منظور استفاده در عایق حرارتی یخچال و فریزر اشاره کرد. این نوع از فوم پلی یورتان به عنوان فوم سخت یخچالی و یا به اختصار فوم یخچالی شناخته می‌شود.

پلی یورتان نقش مهمی در خنک نگه داشتن و عایق نگه داشتن غذای ما در حین عبور از زنجیره تأمین دارد. از حمل و نقل و پردازش گرفته تا تحویل و ذخیره، پلی یورتان به خنک نگه داشتن غذای ما در هر مرحله از این زنجیره کمک می‌کند. در حقیقت، فوم پلی اورتان اصلی ترین عایق در اکثر یخچال‌های مدرن است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرید انرژی یخچال و فوم پلی یورتان

راندمان عایقی فوم‌های پلی اورتان یک ویژگی کلیدی برای حفظ درجه حرارت پایین مواد غذایی در طول پردازش، ذخیره سازی و توزیع به مصرف کننده است. بدون استفاده از فوم یخچالی عایق پلی یورتان، تقریباً 50 درصد از غذاهای جهان فاسد می‌شوند که این موضوع نه تنها بر زندگی افراد جامعه بلکه بر مشاغل مرتبط با غذا نیز تأثیر زیادی می‌گذارد.

در حقیقت، فوم سخت پلی یورتان می‌تواند یک ماده مقرون به صرفه برای بهبود گرید انرژی یخچال و فریزرهای خانگی و یا حتی صنعتی باشد. خواص عایق حرارتی خوب فوم‌های سخت پلی یورتان از ترکیب ساختار فوم با سلول بسته و گازهای سلولی که رسانای گرمای ضعیفی هستند، ناشی می‌شود.

یخچال و فریزرهای مدرن معمولا از یک پوشش خارجی ورق فلزی و یک روکش داخلی ساخته شده از پلی استایرن تشکیل شده‌اند. در بین آنها یک لایه فوم سخت پلی یورتان وجود دارد که هم به عنوان سازه و هم به عنوان یک ماده عایق عمل می‌کند و در خط مونتاژ اعمال و سپس پخت می‌شود. خواص چسبندگی پلی یورتان، پیوند محکم بین دیواره داخلی و خارجی را تضمین می‌نماید و همچنین به مقدار قابل توجهی از تبادل حرارت بین فضای داخلی و خارجی جلوگیری می‌کند.

گرید انرژی یخچال

مزایای فوم سخت یخچالی پلی یورتان و تاثیر بر گرید انرژی یخچال

  • عایق عالی حرارتی، با توجه به ضریب هدایت حرارتی (K-factor) پایین
  • از لحاظ ساختاری انتخاب مناسبی هستند به دلیل سفتی کف و چسبندگی به پوسته‌ی خارجی (پلاستیک و فلز)
  • مقرون به صرفه ترین راه حل تولید، با چندین عملیات در یک واحد
  • مؤثر در فضاهای محدود (اجازه می‌دهد حداکثر مقدار مواد غذایی ذخیره شود)
  • بی خطر
  • مقاوم و محکم
  • بسیار سبک، بنابراین هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد.
  • نقش مؤثری در کاهش انرژی مورد نیاز برای سرد نگه داشتن یخچال‌ها و فریزرها ایفا می‌کند و این بدان معناست که می‌تواند استانداردهای سختگیرانه تری از انرژی را برآورده کند.
  • کمک به پایداری و حفظ محیط زیست

علاوه بر تمامی موارد فوق، ذکر این مطلب نیز خالی از لطف نیست که در هنگام استفاده از مقادیر کمی از فوم یخچالی، رسانایی حرارتی پایین پلی یورتان باعث عایق کاری عالی می‌شود و فضای مفید زیادی را برای مصرف کننده باقی می‌گذارد. علاوه بر این، فوم سخت پلی یورتان عمر طولانی دارد.

کارشناسان تخمین می‌زنند که یخچال ها یک ششم از کل مصرف برق در خانه را تشکیل میدهند. در واقع یخچال ها بیشترین مصرف‌کننده انرژی در خانه هستند. از دهه 1990 کارایی یخچال و فریزر در کاهش مصرف برق بیش از 60 درصد بهبود یافته است. پیشرفت‌های فناوری در طراحی، کارایی کمپرسور، درزبندی درها، کنترل دما، مکانیزم‌های یخ زدایی و عایق کاری (فوم پلی یورتان و پلاستیک) به بهبود راندمان تبرید در 20 سال گذشته کمک کرده است.

یخچال‌هایی که درآنها از فوم سخت پلی یورتان استفاده شده است، می‌توانند میزان قابل توجهی از مصرف کل برق خانگی را کاهش دهند، بنابراین بهره وری انرژی تفاوت واقعی را ایجاد می‌کند. در واقع به دلیل ورود پلی یورتان به صنعت یخچال و فریزر، مدل هایی که امروزه دارای گرید انرژی یخچال ++A  هستند، 60 درصد کارآمدتر از یخچال‌های 15 سال پیش می‎‌باشند.

نمودار زیر نشان می‌دهد که چه مقدار انرژی درخانه‌های اروپایی با استفاده از پلی یورتان ذخیره شده است:

ذخیره انرژی توسط فوم یخچالی

پلی اورتان نه تنها خواص عایق عالی دارد، بلکه کیفیت طراحی برجسته‌ای را نیز ارائه می‌دهد. این بدان دلیل است که از همان ماده (پلی یورتان) می‌توان برای محفظه یخچال نیز استفاده کرد. تنها تفاوت در چگالی مواد است. پلی یورتان‌ مورد استفاده در درب یخچال و فریزر، تولیدکنندگان را قادر می سازد تا هر دو قسمت را فقط با یک سطح جامد و بدون فضای خالی تولید کنند. از  این رو، پلی یورتان از نظر طراحی نیز بسیار ارزشمند است، زیرا تنها با یک بار استفاده از یک پوشش سطح، پایان کار بی عیب و نقص خواهد بود.

از فوم یخچالی پلی یورتان در تولید یخچال‌های خانگی، فروشگاهی و ایستاده، صنعتی، فـریزرها و انواع سرد کننـده‌ها می‌توان استفاده کرد.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *