معرفی بازارهای مختلف فوم ناپیوسته (فوم دیسکانتینیوس) ساندویچ پانل و یخچال صنعتی

فوم دیسکانتینیوس

معرفی بازارهای مختلف فوم ناپیوسته (فوم دیسکانتینیوس) ساندویچ پانل و یخچال صنعتی

قبل از بحث در مورد بازارهای مختلف فوم دیسکانتینیوس به توضیح کوتاهی در مورد معرفی فوم‌های پلی یورتان در صنعت ساندویچ پانل که به صورت پیوسته یا ناپیوسته تولید می‌شوند می پردازیم.

فوم دیسکانتینیوس

به طور کلی فوم پلی یورتان یا پلی استایرن مورد استفاده در ساندویچ پانل‌ها طی دو روش پیوسته (continious) و ناپیوسته یا گسسته (discontinious) تولید می‌شوند.

در طی روش پیوسته، تمام مواد استفاده شده برای تولید ساندویچ پنل‌ها شامل رول ورق‌ها یا پانل‌های فلزی یا گالوانیزه برای لایه‌های بیرونی، مواد اولیه فوم پلی یورتان و چسب از یک طرف دستگاه با هم وارد و تزریق می‌شوند. ساندویچ پانل تولید شده در نهایت با توجه به طول مورد نظر، به صورت پیوسته و بدون توقف به خط برش ارسال می‌شود. این خط تولید غالبا دارای سرعت متوسط حدود 10 متر در دقیقه برای تولید پانل‌های ضخامت متوسط (40-50 میلی متر) می‌باشد.

در این روش تمامی مراحل ساخت ساندویچ پانل، به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می‌شود.

ورق‌های گالوانیزه یا فولادی توسط دستگاه‌های رول باز کن، باز شده و شکل داده می‌شوند، ورق‌های بالایی و پاینی وارد یک سری غلتک‌های مخصوص می‌شوند که از لحاظ طرح معمولا با هم متفاوت هستند. ورقه‌های فرم گرفته از بالا و پایین به هم نزدیک می‌شوند و در فاصله مورد نظر سفارش قرار می‌گیرند و ترکیب‌های مناسب پلی ال و ایزوسیانات توسط دستگاه‌ تزریق فوم در بین آن‌ها تزریق می‌شود که بلافاصله منبسط شده و گرما آزاد می‌کند، در مرحله بعدی پانل تولید شده بلاقاصله تحت پرس و حرارت قرار می‌گیرد تا بیش از حد مورد نظر پف نکند. سپس مرحله خنک کردن است و بعد از آن به اندازه های دلخواه برش داداه شده و بسته بندی می‌شوند.  

در طی روش تولید فوم ناپیوسته یا فوم دیسکانتینیوس، بر خلاف روش کانتینیوس که به صورت پیوسته و کاملا اتوماتیک انجام می‌شود. در روش تولید فوم دیسکانتینیوس، تمامی مراحل روش پیوسته به صورت جدا از هم و توسط دستگاه‌های مختلف یا به صورت نیمه اتوماتیک (شامل ترکیبی از دستگاه و انجام برخی مراحل به صورت دستی)  انجام می‌شود.

استفاده از روش ناپیوسته برای تولید فوم سخت پلی یورتان یا پلی استایرن معمولا زمانی که حجم تولید محدود باشد یا نیاز به طراحی خاصی باشد استفاده می‌شود. نسبت‌های فوم در این روش بسیار اهمیت دارد. میزان چگالی پلی یورتان تولیدی در تمامی مراحل تولید فوم پلی یورتان دیسکانتینیوس باید یکسان و همگن باشد.

اندازه گیری مقدار فوم، توسط یک دستگاه پخش فوم دو جزئی با فشار کم یا بالا انجام می‌شود که مطابق با روش تزریق مورد استفاده طراحی شده است. برای بدست آوردن بهترین نتیجه، توزیع فوم و چگالی آن در سراسر سطح باید یکنواخت باشد.

کاربرد استفاده از روش تولید فوم ناپیوسته یا فوم دیسکانتینیوس

  • زمانی که تولید در حجم کم مورد نیاز باشد
  • زمانی که اشکال سفارشی خاص مد نظر باشد
  • زمانی که تولید در ضخامت های مختلف مد نظر باشد

مکان‌های مورد استفاده از ساندویچ پانل‌های فوم دیسکانتینیوس پلی یورتان

  • ساختمان‌ها: دیوارها، سقف ها، خانه‌های مدولار، درب خانه، درب گاراژ
  • سردخانه ها و انبارها
  • حمل و نقل (کامیون های یخچال دار، تریلرها، کانتینرهای یخچال دار، کشتی‌ها)
  • بخش پردازش در صنایع مانند کانال های گرمایش و تهویه، ذخیره سازی گازهای مایع
  • خودرو (قطعات تقویت شده با الیاف شیشه ای عایق حرارتی-صوتی)

خط تولید ساندویچ پانل ناپیوسته به دو بخش رول فرمینگ و پرس داغ تقسیم می‌شود.

بخش رول فرمینگ در ساخت دو بخش بالایی و پایینی ساندویچ پانل، یا همان ورقه ‌های فلزی یا گالوانیزه استفاده می شود.  و قسمت پرس گرم برای تخلیه فوم پلی یورتان استفاده می‌شود. همچنین شامل سیستم حرکت ریلی، واحد برش ورق فولادی، میز گرمایش برای سهولت تشکیل فوم و … می‌باشد.

برای تولید دیواره‌ها و کابین‌های یخچال‌های صنعتی از روش دیسکانتینیوس استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از فوم دیسکانتینیوس پلی یورتان

  • حداقل مصرف انرژی
  • فرایند تولید ساده
  • میزان کمتر سرمایه گذاری برای تجهیزات
  • سهولت نصب

بررسی بازار فوم‌ دیسکانتینیوس پلی یورتان (فوم ریجید)

روند افزایشی استفاده از فوم‌های پلی یورتان سخت در صنایع تولید ساندویچ پانل‌ها یا یخچال‌های صنعتی که از فوم ریجید در آن‌ها استفاده می شود (روش پیوسته یا ناپیوسته) در چند سال اخیر بسیار چشمگیر شده است.

بازار فوم دیسکانتینیوس
Source: DataM Intelligence Analysis (2021)

یکی از موانع رشد بازار فوم پلی یورتان مقررات سختگیرانه زیست محیطی است، که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) برای سایت کارخانه‌های جدید که در تولید فوم‌های پلی یورتان فعال هستند اعمال شده است.

یکی از مزیت‌های این دسته از قوانین، ایجاد فرصت برای افزایش تولید پلی ال‌های سازگار با محیط زیست می­باشد.

پلی ال‌ها عمدتاً برای تولید فوم‌های پلی یورتان استفاده می‌شوند. نگرانی‌های فزاینده در مورد استفاده از سوخت‌های فسیلی و تاثیر پلاستیک‌ها بر محیط زیست، صنعت فوم پلی یورتان را به تلاش مستمر برای رسیدن به شیوه‌های تجاری پایدار سوق داده است. مواد مشتق شده زیستی، مانند پلی ال‌های مبتنی بر سویا، مزایای قابل توجهی نسبت به پلی ال‌های معمولی از نظر پایداری و مقرون به صرفه بودن دارند.

این دسته از پلی ال‌ها وابستگی به مواد خام مبتنی بر نفت را نیزکاهش می­دهند. این عوامل، فرصتی را برای تولیدکنندگان پلی یورتان فراهم می کند تا وابستگی خود را به مواد خام مبتنی بر نفت، برای تولید فوم­های پلی یورتان کاهش دهند که در نهایت باعث کاهش ساخت هزینه‌های این فوم‌ها می‌شود.

در بخش تولید فوم‌های ساندویچ پانل و فوم‌های مربوط به یخچال‌های صنعتی، عملکرد عالی عایق حرارتی، چگالی کم و خواص مکانیکی عالی، این دسته از فوم‌ها را به یک ماده عایق برای استفاده در ساندویچ پانل‌ها و یخچال‌های صنعتی تبدیل می‌کند.

افزایش مداوم قیمت انرژی، افزایش هزینه‌های برق مصرفی برای یخچال‌ها و فریزرهای خانگی باعث افزایش تقاضا برای مصرف این عایق عالی در کل دنیا شده است.

بازار فوم سخت

معمولا بازار فوم سخت پلی یورتان را برای بررسی به چند دسته تقسیم می‌کنند

  • بر اساس مواد اولیه: پلی ال‌ها و دی ایزوسیانات‌ها
  • بر اساس کاربرد: عایق کاری، کامیون‌های حمل و نقل، کامیون‌های یخچال دار، واحدهای فرآوری مواد غذایی، سردخانه‌ها و اتاق‌های سرد، و ..
  • بر اساس صنعت مورد استفاده: ساختمان و ساخت و ساز، خودرو، لوازم برقی، بسته بندی، دریایی، صنعت مراقبت های بهداشتی، نفت و گاز، و غیره.
  • بر اساس جغرافیا

پیش بینی می‌شود بازار فوم پلی یورتان سخت ناپیوسته ( فوم دیسکانتینیوس ) در اروپا، شامل ساندویچ پانل‌ها و یخچال‌های صنعتی تا سال 2028، به 9/462  میلیارد دلار برسد و انتظار می‌رود که نرخ رشد سالیانه (CAGR)1/3 درصد را پشت سر بگذارد.

به عنوان مثال بخش ساندویچ پانل‌های ناپیوسته، شاهد سریع‌ترین CAGR مبتنی بر درآمد با 3.6 درصد نرخ رشد از سال 2021 تا 2028 می‌باشد.

کشور آلمان در سال 2020 با سهم 19.4 درصدی از نظر حجم تولید بر بازار تسلط داشت و انتظار می‌رود این روند در دوره پیش‌بینی نیز ادامه یابد، مخصوصا در زمینه تولید فوم پلی یورتان سخت برای خودروها.

همچنین تنوع گسترده‌ای از محصولات پلی یورتان در ایران به عنوان قطب تولید خاورمیانه برای پاسخگویی به نیاز مردم وجود دارد. تولید محصولات ریجید در بازار پلی یورتان رو به رشد می‌باشد. این محصولات را می‌توان به چهار صنعت اصلی شامل صنعت خودروسازی، صنعت کفش، برودتی و مبلمان تقسیم کرد. مهم‌ترین کاربرد فوم سخت در ایران می‌تواند ساندویچ پانل‌ها و یخچال‌های صنعتی به عنوان عایق حرارتی باشد. به طور خاص، پلی یورتان مورد استفاده برای عایق‌های برودتی در بازار امروز رشد بسیار چشمگیری داشته است.


گردآوری، تالیف و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *