کاربرد و نحوه صحیح اجرای تست خطی و تست نیزه در زیره کفش پلی یورتان

تست نیزه و تست خطی زیره کفش

کاربرد و نحوه صحیح اجرای تست خطی و تست نیزه در زیره کفش پلی یورتان

تست خطی و تست نیزه زیره کفش

پلی یورتان مورد استفاده در صنعت کفش، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد از جمله راحتی، انعطاف پذیری، دوام و وزن سبک، معیارهای استاندارد و مهم تولید زیره کفش را برآورده می‌کند.

همان طورکه می‌دانیم پلی یورتان‌های مصرفی در صنعت کفش، از طریق واکنش ایزوسیانات (متیلن دی فنیل ایزوسیانات یا تولوئن دی ایزوسیانات به همراه یک جزء پلی ال (پلی اتر و یا پلی استر) در حضور گرما و کاتالیزور تولید می‌شود. پلی یورتان تولید شده را می‌توان با استفاده از روش تزریق  مستقیم  یا ریختن در قالب‌های مخصوص به شکل مورد نظر تبدیل کرد.

تست خطی و تست نیزه، از تست‌های مهم و کاربردی در صنعت کفش محسوب می‌شوند و فقط در زیره کفش کاربرد داردند.

تست نیزه و تست خطی زیره کفش

تست خطی زیره کفش پلی یورتان

از تست خطی جهت کالیبره بودن دستگاه و همچنین سنجش کیفیت یکسان مواد در طول مسیر تزریق استفاده می‌شود.

طی این روش، تزریق مواد در طول 40 سانتی متر بر روی مقوا یا سطوح فلزی انجام می‌شود، قبل از ریختن مواد از Releasent Agent یا عامل آزادکننده برای خروج راحت‌تر مواد در انتهای کار استفاده می‌کنند.

نحوه سنجش به این صورت است که بعد از گذشت 1 دقیقه و سی ثانیه، مواد تزریق شده در محدوده مورد نظر به وسیله ناخن از سطح مورد نظر کشیده می‌شود. اگر در این مرحله کشسانی، پارگی یا  خمیری شدن اتفاق نیفتاد، یعنی در طول مسیر تزریق ( محدوه 40 سانتی متر)، کیفیت مواد یکسان است و دستگاه مشکلی ندارد.

 اما طی این تست ممکن است به سه مورد متفاوت برخورد کنیم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  •  اگر در محدوه تزریق شده، یک سوم مواد حالت نرم و خمیری داشته باشد و دو سوم باقی مانده، درست و باکیفیت باشند. این مشکل ممکن است از میکس نبودن میشیلاتور، گرفتگی مسیر ایزوسیانات و یا مشکل از جک اسپویل دستگاه باشد.
  • اگر ابتدای مواد درست باشد و میانه مواد مشکل داشته باشد و همچنین انتهای مواد نیز درست باشد در این صورت مشکل ممکن است از خرابی مواد اولیه یا بازگشت متیلن در سیستم باشد. (از متیلن برای شست و شوی مسیر بعد از تزریق استفاده می‌شود). اگر دریچه ورود متیلن، درست و مطمئن متصل نشود، فشاری که متیلن در مسیر ایجاد می‌کند باعث برگشت متیلن به مواد شده و با آن‌ها مخلوط می‌شود. در این صورت یکی از مشکلاتی که به آن برمی‌خوریم این است که رایز مواد به شدت بالا می‌رود و کیفیت مواد دچار مشکل می‌شود.
  • اگر انتهای مواد، دچار مشکل و خرابی باشد ممکن است گرفتگی مسیر ایزوسیانات و پلی ال رخ داده باشد، همچنین عدم استفاده از فشار نامناسب، عدم تنظیم مناسب فشار دستگاه، عدم تنظیم مناسب سرعت ریزش مواد در دستگاه (به عنوان مثال اگر تزریق مواد  با سرعت بالا صورت گیرد)  باعث ایجاد مشکل در انتهای مواد می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های تست خطی که چندان مرسوم نیست، این است که بعد از گذشت دو و نیم دقیقه، تست خطی را بر می‌دارند و در محله بعد می‌کشند که حداقل باید 5/1 برابر ابعاد مورد نظر ( 40 سانتی متر) کشسانی داشته باشد، در این مرحله اگر دچار پارگی نشود، نشان دهنده موفقیت آمیز بودن تست است ولی اگر دچار پارگی هم بشود، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

تست نیزه در صنعت کفش

در این تست، مواد مورد نظر به میزان 50 گرم، معمولا در یک لیوان کاغذی تزریق می‌شود. بعد از تزریق، مواد شروع به رایز می‌کنند. از زمان تزریق مواد تا تکمیل رایز مواد و ثابت شدن سطح مواد صبر می‌کنند، در مرحله بعد،  نمونه مورد نظر را در زیر دستگاه نیزه قرار می‌دهند.

در بالای دستگاه نیزه، یک وزنه استاندارد وجود دارد. در این روش، سطح مواد را با سر نیزه مماس می‌کنند و بعد از گذشت 1 دقیقه و 30 ثانیه، ضامن وزنه را می‌کشند و نیزه در مواد فرو می‌رود. برای هر شرکتی، میزان نفوذ نیزه در مواد، در مدت زمان گفته شده متفاوت می‌باشد.

از این تست برای سنجش تکمیل واکنش مواد در مدت زمان مشخص استفاده می‌شود. که برای شرکت‌های مختلف بر اساس پارامترها و دیتاشیت‌های ارائه دهنده متفاوت است.

همچنین برای سنجش سرعت تکمیل واکنش نیز این تست کاربرد دارد در این روش، در مدت زمان 1 دقیقه و 30 ثانیه یک تست گرفته می‌شود.

در این مرحله به عنوان مثال، مشاهده می‌کنیم که به اندازه 2 سانتی متر نفوذ پیدا کرده است، اگر بعد از گذشت 2 دقیقه، میزان 5/2 سانتی متر نفوذ به میزان 2 سانتی متر رسیده باشد، یعنی مواد به سمت پست کیور (post cure) شدن پیش می‌رود و فرایند تکمیل شدن را طی می‌کنند که نشان دهنده مسیر درست  فرایند واکنش می‌باشد.


گردآوری و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – محمد مهدی ظریف

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *