مقایسه تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته و ناپیوسته

ساندویچ پانل پیوسته و ناپیوسته

مقایسه تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته و ناپیوسته

در این مقاله تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته را با تولید ساندویچ پانل به روش ناپیوسته مقایسه خواهیم کرد.

امروزه ساندویچ پانل‌های پلی یورتان بخش بزرگی از صنعت عایق و بهینه سازی انرژی را به خود اختصاص می‌دهند.  همان طور که می‌دانیم، ساندویچ پانل پلی یورتان یک ماده کامپوزیتی است که از سه بخش تشکیل شده، دو لایه فلزی (ورق‌های فلزی یا گالوانیزه) که در میان آن‌ها یک لایه فوم  پلی یورتان تزریق شده است و در مجموع یک واحد کامپوزیت را تشکیل می‌دهند.

وزن سبک، دوام بالا، مقاومت بالا در برابر رطوبت، مقاومت بالا در برابر انواع شرایط آب و هوایی، استحکام کششی و ساختاری و … از ویژگی‌های مهم فوم پلی یورتان مورد استفاده در ساندویچ پانل‌ها می‌باشد.

از دیگر مزایای مهم ساندویچ پانل‌های پلی یورتان می‌توانیم به عایق حرارتی با عملکرد بالا، کاهش مصرف انرژی و هزینه قبوض، کاهش تولید دی اکسید کربن (سازگا با محیط زیست)، وزن سبک، عایق رطوبت و صدا، مقاومت بالا در برابر آلودگی‌های میکروبی و بیولوژیکی، قابلیت تولید در انواع رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف و سهولت نصب (کمترین نیاز به زمان و نیروی انسانی) اشاره کنیم.

فوم پلی یورتان یا پلی استایرن مورد استفاده در ساندویچ پانل‌ها طی دو روش پیوسته (continious) و ناپیوسته یا گسسته (discontinious) تولید می‌شوند.

تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته

در تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته، کلیه مواد استفاده شده برای تولید ساندویچ پانل‌ها شامل رول ورق‌ها (ورق‌های فلزی یا گالوانیزه) برای لایه‌های بیرونی، مواد اولیه فوم پلی یورتان و چسب از یک سمت دستگاه با هم وارد شده و تزریق می‌شوند. ساندویچ پانل تولید شده با توجه به طول مورد نظر، به صورت پیوسته و بدون توقف به خط برش ارسال می‌شود. این خط تولید غالبا دارای سرعت متوسط حدود ۱۰ متر در دقیقه برای تولید پانل‌های ضخامت متوسط (۴۰-۵۰ میلی متر) می‌باشد. طی این روش تمامی مراحل ساخت ساندویچ پانل، به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته
نمای کلی از مراحل ساخت فوم پلی یورتان ساندویچ پانل به روش کانتینیوس

تصاویری از مراحل مختلف ساخت فوم پلی یورتان جهت تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته (continious)

تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته
واحد رول فرمینگ
تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته
واحد پیش گرم ورق های فلزی

 از این دستگاه برای پیش گرم کردن ورق های بالایی و پایینی بعد از فرایند رول فرمینگ، استفاده می شود. تحت این شرایط، میزان واکنش پذیری پلی یورتان افزایش می‌یابد.

تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته
واحد تزریق مواد پلی یورتان

کیفیت  پانل تولید شده به عملکرد دستگاه پلی یورتان بستگی دارد. دستگاه فوم پلی یورتان در این روش،  برای ایزوسیانات، پلی ال، کاتالیست و عامل دمنده از پمپ استفاده می‌کند و بسته به تعداد کاتالیزورهای مورد استفاده، اجزای دستگاه پلی یورتان تعیین می‌شود. 

تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته
واحد برش پانل های تولید شده

سرعت برش باید با سرعت انتقال پانل هماهنگ باشد. واحد برش باید توسط کنترل دستی یا خودکار نیز کار کند.

تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته
واحد خنک کردن پانل‌های تولید شده

در تولید پانل پلی ایزوسیانورات، چون واکنش در دمای بالاتر اتفاق می‌افتد، گرمای بیشتری نسبت به پانل پلی یورتان تولید می‌کند، از نوار نقاله خنک‌کننده برای خنک کردن پانل استفاده می‌شود.

تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته
واحد قراردادن پانل‌های تولید شده بر روی یکدیگر

این مرحله به صورت دستی یا خودکار انجام می‌شود و باید این نکته را در نظر بگیریم که سرعت انباشتگی نباید کمتر از سرعت تولید پانل‌ها باشد.

تولید ساندویچ پانل به روش ناپیوسته

در تولید ساندویچ پانل به روش ناپیوسته (دیسکانتینیوس)، ابتدا ورق‌های گالوانیزه یا فولادی توسط دستگاه‌های رول باز کن، باز شده و شکل داده می‌شوند، ورق‌های بالایی و پاینی وارد یک سری غلتک‌های مخصوص می‌شوند که از لحاظ طرح معمولا با هم متفاوت هستند. ورقه‌های تولید شده از بالا و پایین به هم نزدیک شده و در فاصله مورد نظر قرار می‌گیرند.

در این مرحله، مخلوط پلی ال و ایزوسیانات با نسبت‌های استوکیومتری دقیق، توسط دستگاه‌ تزریق فوم در بین آن‌ها تزریق می‌شود و  بلافاصله منبسط شده و گرما آزاد می‌کند، در مرحله بعدی پانل تولید شده تحت فشار و حرارت قرار می‌گیرد تا بیش از حد مورد نظر منبسط نشود. سپس به اندازه‌های دلخواه برش داده شده و در مرحله بعد خنک می‌شوند.

طی روش تولید فوم جهت تولید ساندویچ پانل به روش ناپیوسته، برخلاف روش پیوسته که به صورت پیوسته و کاملا اتوماتیک انجام می‌شود. کلیه مراحل روش ناپیوسته به صورت جدا از هم و توسط دستگاه‌های مختلف یا به صورت نیمه اتوماتیک (شامل ترکیبی از دستگاه و انجام برخی مراحل به صورت دستی) انجام می‌شود.

روش تولید ساندویچ پانل به روش ناپیوسته برای تولید فوم سخت پلی یورتان یا پلی استایرن، معمولا زمانی که حجم تولید محدود باشد یا نیاز به طراحی خاصی باشد استفاده می‌شود. نسبت‌های استوکیومتری مواد اولیه مورد استفاده در این روش بسیار اهمیت دارد. نکته مهم این است که میزان چگالی پلی یورتان تولیدی در تمامی مراحل تولید فوم پلی یورتان ناپیوسته یکسان و همگن باشد.

 تولید ساندویچ پانل به روش ناپیوسته، معمولا به دو بخش رول فرمینگ و پرس گرم تقسیم می شود. از بخش رول فرمینگ در ساخت دو بخش بالایی و پایینی ساندویچ پانل، یا همان ورقه ‌های فلزی یا گالوانیزه استفاده می‌شود. و قسمت پرس گرم، برای تزریق فوم پلی یورتان میان دو ورق فلزی می باشد. همچنین شامل سیستم حرکت ریلی، واحد برش ورق فولادی، میز گرمایش برای سهولت تشکیل فوم و … می‌باشد.

مکان‌های مورد استفاده ساندویچ پانل فوم ناپیوسته پلی یورتان

  • ساختمان‌ها، دیوارها، سقف‌ها و پشت بام‌ها، خانه‌های مدولار، درب خانه و گاراژ
  • سردخانه‌ها و انبارها
  • کامیون‌ها و کانتینرهای یخچال دار، تریلرها، کشتی‌ها
  • دیواره‌ها وکابین‌های صنایع برودتی مانند یخچال های صنعتی

مزایای تولید ساندویچ پانل به روش ناپیوسته

  • حداقل مصرف انرژی
  • سهولت تولید
  • میزان کمتر سرمایه گذاری برای تجهیزات
  • سهولت نصب
  • پایداری ابعادی بعد از تولید
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش و شرایط دمایی مختلف و …

گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *