خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره اول

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره اول

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره اول

بازیافت فوم سخت PUR از یخچال های قدیمی

چگونه می‌توان مواد عایق پلی یورتان یخچال‌های قدیمی را به جای استفاده جهت تولید انرژی به چرخه مواد در مقیاس صنعتی بازگرداند؟

فرآیند جدیدی برای بازیافت فوم‌های سخت پلی یورتان از یخچال‌های قدیمی با همکاری بین  KraussMaffei، RAMPF، REMONDIS و BASF به ثمر رسیده است.

یخچال‌ها، طول عمر بالایی دارند. برای اطمینان از بهره وری انرژی و انتشار کمترین گاز دی اکسید کربن، تولید کنندگان لوازم خانگی در سراسر جهان به عملکرد عایق پلی یورتان متکی هستند. اما این سوال پیش می‌آید که در پایان چرخه عمر پلی یورتان، زمانی که یخچال‌ها و فوم سخت پلی یورتان کارایی خود را از دست بدهند چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از دفع، همانطور که توسط اتحادیه اروپا در دستورالعمل 2012/19/EU در مورد ضایعات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (WEEE) مجوز داده شده است، فوم سخت مجددا آسیاب می‌شود، که تا کنون نیز، عمدتاً برای مقاصد انرژی استفاده می‌شده است. طبق گفته PlasticsEurope، این فرآیند حدود 30 درصد از انرژی مصرف شده در تولید پلی یورتان را بازیابی می‌کند، اما کربن در چرخه مواد باقی نمی‌ماند.

 این چهار شریک با استفاده از یک فرآیند بازیافت شیمیایی جدید به نام depolymerization ، برای رسیدن به پلی ال بازیافتی تلاش کردند. از این پلی ال در تولید مواد پلی یورتان به منظور بسته شدن چرخه مواد استفاده می‌شود.

این فرآیند، نوآورانه و چالش‌برانگیز است، زیرا باید بسیار قوی باشد تا بتواند زباله‌های پس از مصرف را به پلی‌ال بازیافتی با کیفیت بالا تبدیل کند. پیشرفت انجام شده توسط چهار شریک امیدوارکننده است و نتایج مثبتی را  به همراه داشته است.

بازیافت زباله‌ها به دلیل آلودگی با مواد دیگر مانند انواع پلاستیک‌ها و فلزات بسیار پیچیده است.

به طور کلی هر آنچه در پروژه‌های آزمایشی انجام می‌شود، در نهایت باید در مقیاس صنعتی اجرا شود. همچنین هر مرحله از فرآیند بازیافت از نظر اقتصادی باید ارزیابی شود که این رویکرد توسط KraussMaffei، RAMPF، REMONDIS و BASF اتخاذ شده است.

به طور کلی هدف از این پروژه، توسعه یک فرآیند صنعتی برای ارائه پلی‌ال‌های بازیافتی با کیفیت بالا است که با پلی‌ال‌های به‌دست‌آمده از مواد اولیه فسیلی قابل مقایسه هستند.

Joerg Krogmann،  کارشناس توسعه فنی در BASF، دیدگاه خود را در مورد این پروژه توضیح می‌دهد: “فرایند بازیافت شیمیایی فوم‌های پلی یورتان یخچالی در حالی که الزامات کیفیت محصول BASF را نیز برآورده می‌کند باید از نظر اقتصادی و زیست محیطی پایدار باشد”

یک پیش نیاز اساسی برای این پروژه، جمع آوری و بازیافت یخچال و فریزرهای قدیمی بدون ایجاد مشکل است. به همین دلیل صنعت بازیافت زباله، میبایست مواد زائد مناسب را با توجه به مشخصات صحیح و در مقادیر صنعتی در اختیار سایر عوامل زنجیره بازیافت قرار دهد.

fei، RAMPF، REMONDIS وBASF توضیح می‌دهند: “به همراه شرکای خود، می‌خواهیم فناوری‌های بازیافت شیمیایی مواد پلی یورتان را در این پروژه ارتقا دهیم. بازیافت پلاستیک آینده بزرگی دارد و این کار به فناوری‌ها و ماشین‌های مناسب نیاز دارد.”

سیستم پلی یورتان مبتنی بر فراورده‌های طبیعی برای کاربردهای آکوستیک خودرو با کربن کمتر توسط شرکت هانتسمن توسعه یافت

هانتسمن، راه‌اندازی سیستم ACOUSTIFLEX® VEF BIO را اعلام کرد

این سیستم، یک فناوری فوم ویسکوالاستیک مبتنی بر فراورده‌های طبیعی برای کاربردهای آکوستیک قالب‌گیری شده در صنعت خودروسازی است که حاوی حداکثر 20 درصد فراورده‌های طبیعی مشتق شده از روغن‌های گیاهی است. این راه‌ حل جدید می‌تواند انتشار کربن را در مقایسه با سیستم‌های هانتسمن موجود برای این برنامه تا 25 درصد کاهش دهد. از کاربردهای این فناوری می‌توان به عایق بندی داشبورد اشاره کرد.

سیستم ACOUSTIFLEX® VEF BIO به تولیدکنندگان خودرو کمک می‌کند تا انتشار کربن را کاهش دهند.  هانتسمن از طریق فرمول‌بندی دقیق، محتوای مبتنی بر فراورده‌های طبیعی را در سیستم ACOUSTIFLEX VEF® BIO خود ادغام کرده است که هیچ تأثیری بر ویژگی‌های صوتی یا مکانیکی که سازندگان قطعات خودرو و OEM به دنبال دستیابی به آن هستند را ندارد.

ایرینا بولشاکووا، مدیر بازاریابی جهانی پلی‌یورتان‌های خودرو در هانتسمن، توضیح می‌دهد: «قبلا این نگرانی وجود داشت که ترکیب مبتنی بر فراورده‌های طبیعی در یک سیستم فوم پلی‌یورتان تأثیر مضری بر عملکرد، به‌ویژه بر میزان انتشار مواد آلی فرار و بو دارد.  اما با توسعه سیستم ACOUSTIFLEX® VEF BIO این نگرانی کاملا برطرف شده است.”

وقتی صحبت از عملکرد آکوستیک به میان می‌آید، آزمایش‌های تحلیلی نشان می‌دهد که سیستم‌های VEF هانتسمن می‌توانند از فوم‌های استاندارد با انعطاف‌پذیری بالا (HR) در فرکانس‌های پایین‌تر (<500 هرتز) برتری بگیرند.

در توسعه سیستم ACOUSTIFLEX® VEF BIO، هانتسمن به کار خود در توسعه فوم‌های پلی یورتان بدون آمین، روان‌کننده و آلدهید بسیار کم ادامه داده است. در نتیجه، محصول نهایی، میزان انتشار مواد آلی فرار و بوی کمی دارد.

هانتسمن با معرفی فراورده‌های طبیعی به سیستم های VEF خود، در این زمینه سخت کار کرده  تا مطمئن شود وزن مواد تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند و سبک باقی می‌مانند.

سیستم ACOUSTIFLEX® VEF BIO  می‌تواند برای تولید اجزایی که دارای اشکال هندسی پیچیده و زوایای تیز هستند، با نرخ بهره وری بالا و زمان‌های قالب گیری کمتر از 80 ثانیه، بسته به طراحی قطعه، استفاده شود.

در ادامه، ایرینا بیان کرد: “پلی یورتان‌ها در کاهش نویز و  ارتعاش فوق العاده موثر هستند. سیستم پلی یورتان مبتنی بر فراورده‌های طبیعی برای ارائه یک راه حل صوتی با انتشار کمتر کربن، که الزامات انتشار یا بو را به خطر نمی اندازد، برای برندهای خودرو و شرکا و مشتریان آن‌ها و همچنین برای سیاره زمین بسیار سودمند است.”

نگاه کلی به بازار جهانی فوم اسپری پلی یورتان در شرکت‌های مختلف تولید کننده (2022-2031)

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره اول بازار فوم اسپری

این تحقیق صنعتی جدید، بر بازار فوم اسپری پلی یورتان متمرکز است و تحلیل عمیقی از بازار و چشم انداز آینده بازار جهانی فوم اسپری پلی یورتان ارائه می‌دهد.

این مطالعه، داده‌های قابل توجهی را پوشش می‌دهد که سند تحقیق به دست آمده می‌تواند منبعی مفید برای مدیران، تحلیلگران، کارشناسان صنعت و سایر افراد کلیدی باشد.

این مطالعه بر اساس کاربرد و مصرف کننده نهایی (آزمایشگاه، مصارف صنعتی، خدمات عمومی و …)، نوع محصولات و جغرافیای مختلف تقسیم‌بندی شده است.

این تحقیق، اندازه بازار فعلی جهانی فوم اسپری پلی یورتان و نرخ رشد آن را بر اساس داده‌های 5 ساله همراه با مشخصات شرکت‌ها و تولیدکنندگان کلیدی پوشش می‌دهد. اطلاعات عمیق بخش‌هایی از بازار فوم اسپری پلی‌یورتان به نظارت بر سودآوری آینده و تصمیم‌گیری حیاتی برای رشد کمک می‌کند. همچنین این اطلاعات بر روی روندها و پیشرفت ها، ظرفیت ها، فناوری ها، چرخه CAPEX و ساختار در حال تغییر بازار جهانی فوم  اسپری پلی یورتان تمرکز دارد.

بازار با سرعتی بسیار سریع در حال رشد است و با افزایش نوآوری‌های تکنولوژیکی، رقابت و فعالیت‌های M&A در صنعت، بسیاری از فروشندگان محلی و منطقه ای محصولات کاربردی خاصی را برای کاربران متنوع ارائه می دهند.

 در این گزارش، تولید، مصرف، درآمد (میلیون دلار) و سهم بازار در این مناطق (آمریکای شمالی، اروپا، آسیا ، اقیانوسیه و غیره ) و  CAGR (نرخ رشد سالانه مرکب) فوم اسپری پلی یورتان برای دوره ( 2022 تا 2030) پیش بینی شده است.

برای بررسی جزئیات بیشتر درباره این گزارش می توانید به لینک زیر مراجعه نمائید.

دستاوردهای این مطالعه تحقیقاتی

  • ارزیابی سهم بازار جهانی  فوم اسپری پلی یورتان برای بخش‌های منطقه ای و کشوری
  • تجزیه و تحلیل سهم بازار تولید کننده های برتر صنعت
  • توصیه‌های استراتژیک برای تازه واردان
  • پیش‌بینی بازار برای حداقل 5 سال، شامل تمام بخش‌های فرعی و بازارهای منطقه‌ای، روندهای بازار (محرک ها، محدودیت‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها، چالش‌ها، فرصت‌های سرمایه گذاری و توصیه‌ها)
  • توصیه‌های استراتژیک در بخش‌های کلیدی کسب و کار بر اساس برآوردهای بازار

چشم‌انداز‌های صنعت پلی‌یورتان در آینده

  • بازیافت محصولات پلی‌یورتان

بازیافت پلاستیک‌ها و تبدیل آن‌ها به محصولات با ارزش یکی از چالش‌های اصلی جامعه‌ی امروزی است.    پلی‌یورتان‌ها، با داشتن 18 میلیون تن مصرف در سال، ششمین پلیمر پرمصرف در سراسر جهان هستند، بنابراین بازیافت آن‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است. اکثر ترکیبات پلی‌یورتان، به طور ذاتی مقاومت حرارتی بالایی دارند که این ویژگی آن‌ها، استفاده از روش‌هایی مانند گلیکولیز و جدیداً اسیدولیز را برای بازیافت محصولات پلی‌یورتان فراهم می‌کند. محصولات بازیافت شده، مستعد جایگزینی با محصولات خام در سنتز محصولات جدید پلی‌یورتان هستند.

  • استفاده از مواد سازگار با محیط زیست در سامانه‎‌های پلی‌یورتان

در مطالعات جدید، استفاده از گلیسرول خام (یکی از زیرمحصول‌های بیودیزل) می‌تواند موجب تولید محصولاتی با کیفیت بالا شود که هم سازگار با محیط زیست است و هم جذابیت اقتصادی دارد.

  • تولید ترکیبات پلی‌یورتان بدون استفاده از ایزوسیانات‌ها

محصولات پلی‌یورتان، اعم از فوم‌ها، اسفنج‌ها و … که امروزه در زندگی همه‌ی ما وراد شده‌اند از ترکیباتی نسبتاً سمی به نام ایزوسیانات‌ها ساخته شده‌اند. برای تولید پلی‌یورتان‌های عاری از ایزوسیانات‌ها تحقیقات زیادی صورت گرفته است.

کریستف دترمبلور، مدیر تحقیقات FNRS در مرکز آموزش و تحقیقات در مورد ماکرومولکول ها در دانشگاه لیژ توضیح می‌دهد. فوم‌های پلی یورتان از ایزوسیانات‌ها تهیه می‌شوند که مواد شیمیایی بسیار واکنش‌پذیر و سمی هستند. محققان دانشگاه لیژ، فرآیند جدیدی را توسعه داده‌اند که به طور بالقوه با زیرساخت‌های تولید فوم به صورت صنعتی، برای تولید پلی‌یورتان‌های قابل بازیافت و عاری از ایزوسیانات، سازگار است. در تولید این فوم ها از آب، برای تولید عامل دمنده استفاده می‌شود.

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره اول

ماکسیم بورگینیون، محقق آزمایشگاه و اولین نویسنده مقاله، می‌گوید: «با جایگزینی ایزوسیانات‌های سمی با ترکیبات کربنات حلقوی در دسترس، موفق به ساخت فوم های پلی یورتان قابل بازیافت شدیم. طی این  فناوری از آب و کاتالیزور برای تبدیل بخشی از کربنات های حلقوی به گاز کربن دی‌اکسید به عنوان عامل دمنده ماتریس استفاده کردیم، در حالی که قسمت دیگر به طور همزمان با آمین ها واکنش می دهد تا فوم را خشک کند. کربنات های حلقوی نقش دوگانه‌ای را ایفا می‌کنند، یکی تولید عامل دمنده و دیگری، تشکیل ماتریس پلیمری پلی‌یورتان. محصول بدست آمده، یک ماده‌ی جامد با چگالی کم و تخلخل یکنواخت است.

سادگی و سهولت اجرای این فناوری همراه با استفاده از محصولات اولیه‌ی کم ‌هزینه، انگیزه‌ی جدیدی برای نسل بعدی فوم‌های پلی یورتان پایدارتر ارائه می‌دهد. تحقیقات انجام شده در این زمینه رو به گسترش است و همگی سعی در پیشبرد روند صنعت پلی یورتان به سمت تولید محصولات قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست دارند.

معرفی میکس هد سری MT-A شرکت Hennecke

کارایی و دقت بالا، طول عمر بالا و هوشمند بودن از ویژگی‌های منحصر به فرد این میکس هد می‌باشد. در نمایشگاه FAKUMA امسال، متخصص پلی یورتان از راینلند آلمان، سری جدید میکس هد هوشمند MT-A خود را عرضه کرد.

نسل جدید میکس هد از مواد پیشرفته‌تر و پوشش‌های سطحی درجه یک ساخته شده‌ که دوام بالایی در زمان  تولید و استفاده از مواد شیمیایی سخت فراهم می‌کند. از آنجایی که میکس هد‌های MT-A تا حد زیادی با مدل‌های قبلی سازگار هستند، مشتریان می‌توانند از مزایای بی‌شمار این میکس هد هوشمند در تولیدات خود بدون نیاز به تعمیر اضافی بهره ببرند.

MT-A برای طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی خاص و برای خروجی‌های بسیار کوچک یا بسیار بزرگ نیز استفاده می‌شود.

معرفی محصول جدید Hennecke،ECOPLUS MK2

این محصول، یک سیستم ماشینی مقرون به صرفه برای مبتدیان است که کیفیت محصول را به خطر نمی‌اندازد و  به عنوان محصولی جدید به دنیای تکنولوژی اختلاط فشار بالا معرفی شده است.  از این محصول، جهت اندازه‌گیری فشار بالا برای تولید پلی‌یورتان (عمدتاً به صورت دستی) بدون به خطر انداختن کیفیت اختلاط، کارایی مواد خام و دیجیتالی شدن استفاده می‌شود.

ECOPLUS MK2 مزایای زیادی را برای کاربر به ارمغان می آورد، از جمله: قیمت مناسب و زمان تحویل کوتاه، صرفه جویی در انرژی، طول عمر بالا، ارائه  حداکثر کارایی و دسترسی سریع به طیف گسترده ای از برنامه ها به اپراتور، قابلیت دیجیتالی شدن و …

ECOPLUS MK2 توسط جدیدترین اجزای پلت فرم SIMATIC کنترل می‌شود. مدل بعدی TOPLINE MK2 در سال 2023 معرفی خواهد شد. هر دو سیستم استانداردهای جدیدی را در پردازش پلی یورتان تعیین خواهند کرد.

روند قیمتی، عرضه و تقاضای پتروشیمی کارون (MDI و TDI)

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره اول
خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره اول

روند قیمت های جهانی (MDI ، Propylene Oxide)

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره اول
خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره اول

معرفی محصولات شرکت مواد مهندسی مکرر (فوم چوب)

فوم چوب پلی یورتان از دسته‌ی فوم‌های سخت یا rigid، می‌باشد که از ترکیب دو ماده ساخته می‌شود، یکی پلی اُل (به عنوان رزین) و دیگری ایزوسیانات (به عنوان هاردنر)، همچنین از کربنات کلسیم خشک یا خاک اره ریز و خشک می‌توان به عنوان پر کننده استفاده نمود.

فوم تولید شده در قالب‌های مورد نظر ریخته می‌شود و در مرحله‌ی اول به صورت سطحی خشک می‌شود، و نهایتا بعد از گذشت یک روز کاملا خشک شده و سطحی کاملا مشابه با چوب ایجاد می‌کند. قالب‌گیری و تزئین می‌تواند به دو صورت دستی و تزئینی انجام شود.

 در اثر ترکیب این مواد، مخلوطی حاصل می‌شود که در مدت زمان معین، شروع به افزایش حجم می‌کند و  در نهایت یک جامد سخت را تشکیل می‌دهد.

فوم چوب پلی یورتان، در دانسیته‌های متفاوتی در بازار تولید می‌شود.

 فوم چوب پلی یورتان در شرکت مواد مهندسی مکرر، در سه دانسیته‌ی متفاوت 200،500-600 و 1000 تولید می‌شود.

فوم چوب پلی یورتان چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • چگالی بالا و یکنواخت
  • مقاومت فشاری خوب
  • مقاومت مکانیکی بالا
  • پایداری اندازه
  • وزن سبک
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • ضد آب و رطوبت
  • ضد شعله و آتش
  • ضد اسید و باز
  • عدم نیاز به نگهداری
  • طول عمر بالا
  • چسبندگی عالی به سطوح مختلف مانند شیشه، چوب، فلز و … (بدون نیاز به استفاده از چسب)
  • سازگار با محیط زیست
مزایای استفاده از فوم چوب پلی یورتان
  • بهترین جایگزین برای چوب
  • کاهش قطع درختان و کاهش مشکلات زیست محیطی
  • صرفه جویی در مواد
  • قابلیت تولید در مقیاس انبوه
  • فرایند قالب گیری ساده
  • رنگ پذیری بالا
  • سهولت استفاده
  • مقرون به صرفه (کاهش هزینه‌‌ی تولید و نیروی انسانی)
  • قابلیت سمباده کاری و سوراخ کردن
  • قابلیت استفاده از ابزارآلات مانند میخ و مته
  • قابلیت تولید در انواع قالب‌های متفاوت از جمله آلومینیومی، فایبرگلاس، فولادی و سیلیکونی
کاربردهای فوم چوب پلی یورتان
  • قرنیزها
  • پایه‌ی مبل و مبلمان
  • وسایل هنری حکاک شده
  • پانل دیواری تزئینی
  • قاب عکس و آینه
  • نمای ساختمان
کدام صنایع از فوم چوب پلی یورتان استفاده می‌کنند؟
  • صنعت مبلمان (دسته‌ها و پایه‌های میز، صندلی و مبلمان)
  • صنعت ساختمان (قرنیز‌ها، پانل‌های دیواری، نرده‌ها، نما)
  • صنعت خودرو (طراحی داخلی ماشین‌ها)
  • صنعت دکوراسیون (انواع مجسمه‌ها، قاب عکس، آینه و …)

گردآوری و تالیف در واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *