خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

اخبار خارجی

معرفی افزودنی جدید Anti-Scorch توسط شرکت BASF
خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

BASF، افزودنی Anti-Scorch خود را که عاری از آمین‌های آروماتیک می‌باشد برای فوم‌های پلی یورتان معرفی کرد.

فرمولاسیون حاصل که عاری از آمین‌های آروماتیک می‌باشد، منجر به کاهش ترکیبات آلی فرار و بهبود عملکرد فوم پلی یورتان می‌شود. همچنین به عنوان یک جایگزین پایدار به تولید کنندگان پلی اُل و فوم پلی یورتان، یک مزیت رقابتی با ارزش ارائه می‌دهد.  ارائه محصول Irgastab® PUR 71  ، یک راه حل خلاقانه و پیشرفته همراه با عملکرد استشنائی و پایبندی به مقررات زیست محیطی توسط BASF می ‌باشد.

این محصول، محدودیت‌های افزودنی‌های Anti-Scorch قبلی را برطرف می‌سازد و به دلیل اثرات مثبت زیست محیطی، بهداشتی و ایمنی در صنعت فوم، پیشرو می‌باشد.

دکتر Bettina Sobotka، رئیس بازاریابی و توسعه جهانی مواد افزودنی پلاستیک شرکت  BASF گفت: “ما به مشتریان خود جایگزینی پایدار ارائه می‌دهیم تا مزیت قابل توجهی در بازار جهانی در حال تغییر به دست آورند “.

در ساخت فوم‌های پلی یورتان، گرمای تولید شده در طول فرآیند می‌تواند باعث تغییر رنگ، از دست دادن خواص مکانیکی و حتی خطرات آتش سوزی شود. مخصوصا در صورتی که پلی اُل‌ها و مواد اولیه اصلی، به درستی تثبیت نشوند. بازدارنده‌های شعله معمولی به آنتی‌اکسیدان‌های فنولیک همراه با تثبیت‌کننده‌های آمین‌های آروماتیک متکی هستند که معایب قابل توجهی مانند بوی نامطبوع، نگرانی‌های مربوط به سمی بودن یا فرّار بودن بالا دارند.  

استفاده از این افزودنی تا حد زیادی می‌تواند تخریب ناشی از واکنش‌های گرمازا در طول پردازش فوم پلی یورتان را به حداقل برساند.

فرمولاسیون محصول Irgastab PUR 71 که عاری از آمین‌های آروماتیک می‌باشد به طور موثری انتشار گازهای گلخانه ای و آسیب‌های احتمالی را برای انسان و موجودات آبزی و همچنین ترکیبات آلی فرار (VOC) منتشر شده از فوم‌های پلی یورتان را کاهش می‌دهد. با توجه به این ویژگی‌ها، کیفیت هوای داخل وسایل نقلیه را می‌توان تا حد زیادی بهبود بخشید و مزیتی در صنعت خودرو ایجاد کرد.

شرکت Sika  فناوری تولید درزگیر پلی یورتان توسعه یافته خود را راه اندازی کرد

شرکتSika  ، تحت نام تجاری Purform®، فناوری جدید درزگیر پلی یورتان خود را راه اندازی کرد. استحکام، دوام  بیشتر و محتوای بسیار کم مونومر از ویژگی‌های این محصول می‌باشد.

شرکت Sika همواره در تلاش است تا محصولات پایدارتری تولید کند که مطابق با مقررات زیست محیطی باشد. فناوری پلی یورتان Purform®  ، شرکت Sika را قادر می‌سازد تا محتوای دی ایزوسیانات مونومر را در محصولات خود به میزان قابل توجهی کاهش دهد و محلول‌هایی با محتوای کمتر از 0.1 درصد ایجاد کند.

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

فناوری Purform® در داخل معتبرترین برندهای Sika، Sikaflex®، SikaBond®، SikaTack® و SikaFloor® استفاده خواهد شد.

این شرکت،کنترل کل فرآیند تولید محصولات پلی یورتان را از پیش پلیمرها تا محصولات آماده مصرف دارد. پلی یورتان جدید Sikaflex® Purform® به دلیل خلوص بالا، به مهندسان خود توانایی توسعه محصولاتی با کارایی بالا، مانند درزگیرها و چسب‌های بادوام‌تر را ارائه می‌دهد که می‌تواند به صرفه جویی در انرژی، مصرف سوخت کمتر و افزایش ایمنی کمک کند.

درزگیرها و چسب‌های بادوام‌تر شرکت Sika بر اساس این فناوری،  بهبود یافته و در محصولات حرفه‌ای مانند Sikaflex® 11FC و Sikaflex® PRO 3 موجود می‌باشد.

 Sikaflex® PRO-3 Purform® خاصیت آب بندی همراه با دوام بالا، خواص مکانیکی، مقاومت شیمیایی و مقاومت بالا در شرایط جوی مختلف را ارائه می‌دهد.

افزایش 34.5 درصدی تولید و فروش خودرو در چین  از ژانویه تا نوامبر 2023 و اختصاص یافتن بخش عظیمی از آن به چسب پلی یورتان
خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

طبق گزارش انجمن خودروسازان چین، از ژانویه تا نوامبر 2023، تولید و فروش خودرو در چین به ترتیب به 27.11 میلیون و 26.938 میلیون رسید که نشان دهنده رشد سالانه 10 و 10.8 درصدی است. در میان این ارقام، تولید و فروش خودروهایی با انرژی نوین new energy vehicles(NEVs) به ترتیب به 8.426 میلیون و 8.304 میلیون رسید که نسبت به سال قبل به ترتیب 34.5 و 36.7 درصد رشد داشتند.

رشد سریع صنعت این دسته از خودروها،  تقاضای خاصی برای مواد پلی یورتان  به ویژه چسب های پلی یورتان ایجاد کرده است.

مواد پلی یورتان همیشه کاربردهای گسترده‌ای در صنعت خودرو دارند، به عنوان مثال از عامل پخت(Hexamethylene Di Isocyanate) HDI به طور گسترده در رنگ‌های خودرو برای مقاومت در برابر زرد شدن، از فوم نرم پلی یورتان در فضای داخلی صندلی‌ها و از فوم سخت و نیمه سخت پلی یورتان در قطعاتی مانند پانل درب‌ها، داشبوردها، آفتابگیرها و گلگیرها استفاده می‌شود.

کاربردهای محصولات پلی یورتان در خودرو
فوم نرم بلوکیآفتاب گیر، تزئینات گوشه های داخلی، تزئینات درب‌ها، پدهای عایق صدا، فیلترهای هوا، واشرهای آب بندی و پانل‌های سرپوش
فوم قالبیصندلی، کوسن، پشتی، پشتی سر
فوم نیمه سختواشرها، داشبورد، روکش بلندگوها، آفتاب گیر
Integral skin foam فوم پوسته اینتگرال  تزئینات درب و پانل‌های داخلی، قطعات داخلی پردازش شده  
محصولات RIM الاستیک (Reaction injection molding)  سپرها، گلگیرها، نوارهای محافظ جانبی، قطعات داخلی، داشبورد، چرخ‌های فرمان، محفظه چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب
محصولات RIM تقویت شده (Reaction injection molding)    پانل‌های رادیاتور، اسپویلر، گلگیر، پوشش محافظ، تنه، قرنیز
CPU (Cast polyurethane elastomer)  بلوک‌های ضربه گیر، یاتاقان ها، کوپلینگ های فرمان، اجزای قفل درب
TPU (Thermoplastic polyurethane)  قطعات الاستیک، پوشش قفسه، اجزای درب، محافظ سپر، اجزای پنجره، تسمه انتقال
پوشش ها  عوامل پخت رنگ، (پوشش سپر و سایر اجزای بیرونی و پوشش باطری)

در میان بسیاری از کاربردهای مواد پلی یورتان در خودروها، بدون شک، چسب‌های  پلی یورتان، گسترده ترین و فراگیرترین آن‌ها در تمام اجزاء می‌باشد.

از نظر کاربرد، چسب‌های پلی یورتان مورد استفاده در صنعت خودرو را می‌توان به دو دسته طبقه بندی نمود:

  • چسب های ساختاری: عمدتاً برای اتصالات ساختاری استفاده می‌شوند و در عین حال دارای سطح خاصی از هدایت حرارتی می‌باشند. در اجزایی مانند شیشه، قطعات ساختاری، قطعات داخلی، درب‌های عقب و همچنین اتصال سلول های باتری به یکدیگر و محفظه باطری برق اعمال می‌شوند.
  • چسب‌های رسانای حرارتی:  این نوع چسب‌ها عمدتا در باطری‌های برق استفاده می‌شوند. هدف استفاده  از چسب‌های رسانای حرارتی، انتقال گرمای تولید شده در زمان کار سلول‌های باطری و در نظر گرفتن الزامات اتصال ساختاری می‌باشد.
شیمیدانان دانشگاه لیژ از CO2 به عنوان یک منبع شیمیایی برای تولید پلی یورتان استفاده می کنند
خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

شیمیدانان دانشگاه لیژ از CO2 به عنوان یک منبع شیمیایی برای تولید پلی یورتان استفاده می‌کنند.

این مطالعه که در دانشگاه مونس و دانشگاه کشور باسک انجام شده است، در مجله انجمن شیمی آمریکا منتشر شده  و هدف آن تسهیل تولید پلاستیک «واقعاً پایدار» می‌باشد.

تخمین زده می‌شود که در سال 2019 حدود 460 میلیون تن پلاستیک در سراسر جهان استفاده شده است، کریستوف دترمبلور، مدیر تحقیقات FNRS در مرکز آموزش و تحقیقات Center for Education and Research on Macromolecules (CERM) ، اظهار داشت: “این میزان خیره کننده است، اما تعجب آور نیست، زیرا پلاستیک‌ها، پلیمرهای مصنوعی هستند که  به لطف ویژگی‌های غیرقابل جایگزین خود مانند وزن سبک، ارزان بودن و تطبیق پذیری بالا به موفقیت‌های زیادی دست یافته اند. با این حال، بازیافت آن‌ها بسیار دشوار است”.

ویژگی این رویکرد، استفاده از دی اکسید کربن (CO2)، به عنوان ماده خام برای تولید بلوک‌های ساختمانی یا مونومرهای مورد نیاز برای تولید محصولات جدید است.” هابتس، دانشجوی دکترا در CERM اعلام کرد که ساختار مونومرها را می‌توان به راحتی اصلاح کرد و تولید پلاستیک‌هایی با طیف گسترده‌ای از خواص، از الاستومرهای بسیار چکش خوار مانند سیلیکون‌ها تا مواد سخت‌تر مانند پلی استایرن را ممکن ساخت.

به جای یک زنجیره بلند و خطی، این پلاستیک‌ها ساختاری شبیه یک شبکه سه بعدی دارند. اکثر مواد با داشتن این ساختارها، مانند ترموست‌ها، بسیار مقاوم هستند و بازیافت آن‌ها دشوار است. با این حال، پلی یورتان‌های جدید، دارای پیوندهای شیمیایی “دینامیک” هستند که می‌توانند تحت شرایط واکنش “نسبتا ملایم” تغییر شکل دهند.

هدف این مطالعه، اثبات قابلیت استفاده از CO2 به عنوان یک منبع شیمیایی و ارزش گذاری CO2 در آینده است.

سال گذشته، مشارکتی بین Econic Technologies و شرکت مستقل پلی‌اُل و پلی‌یورتان چینی Changhua Chemical Technology Company Ltd جهت استفاده از CO2 برای تولید محصولات پلی‌یورتان جدید صورت گرفت.

به طور مشابه، پروژه Forest CUMP VTT ، از CO2 جذب شده از سوزاندن زباله برای تولید پلی اتیلن و پلی پروپیلن استفاده کرد. در آینده، پیش‌بینی می‌شود که این فرآیند به سایر صنایع در مقیاس تجاری گسترش یابد.

نمایشگاه‌های خارجی برگزار شده و پیش رو

21-22 نوامبر 2023

TechnoBiz Expo 2023

شارجه، امارات متحده عربی

در هفتمین دوره “PU Tech Expo 2023” نمایشگاه و کنفرانس منطقه‌ای صنایع پلی یورتان با هدف تبدیل شدن به یک نقطه عطف در صنایع پلی یورتان در منطقه خاورمیانه برگزار شد. این رویداد دارای یک نمایشگاه تجاری، برنامه کنفرانس و نمایشگاه تحقیقاتی بود.

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

22-23 نوامبر 2023

بیست و دومین کنفرانس بین المللی انجمن تخصصی پلاستیک‌ و فوم های پلی یورتان‌های

لورکوزن، (آلمان)

نشست سالانه انجمن آلمان در صنعت پردازش پلاستیک،  اعلام نمود که حدود 10 میلیارد یورو در این صنعت سالانه هزینه می‌شود.  

5-07  دسامبر 2023

نمایشگاه فوم اروپا و نمایشگاه داخلی خودرو

اشتوتگارت، (آلمان)

نمایشگاه فوم اکسپو اروپا، یکی از بزرگترین نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های تجاری آزاد برای محصولات فنی فوم و تولید آن در این قاره است. این نمایشگاه،  فرصت عالی را برای همکاری کل زنجیره تامین فراهم می‌کند.

23-25 آوریل 2024

نمایشگاه UTECH اروپا 2024 (Utech Europe 2024)

ماستریخت (هلند)

UTECH اروپا، نمایشگاه و کنفرانس بین المللی پیشرو برای صنعت پلی یورتان جهانی است و به بازدیدکنندگان این فرصت را می دهد تا با غرفه داران ارتباط برقرار کنند، راه‌های جدیدی جهت افزایش کارایی کشف کنند، تجهیزات نوین را مشاهده کنند و از همتایان این صنعت بیاموزند.

نمایشگاه‌های داخلی پیش رو

12 الی 15 بهمن ماه 1402

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنایع چوب ، یراق آلات و صنایع وابسته

  • زمان بازدید ۸ صبح الی ۳ عصر
  • محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران
خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

 فوم هوشمند (مموری فوم)

برای مطالعه مقاله فوم هوشمند (مموری فوم) اینجا کلیک کنید.

روند قیمتی، عرضه و تقاضای پتروشیمی کارون  آذر ۱۴۰۲

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

روند قیمتی، عرضه و تقاضای پتروشیمی کارون  دی ۱۴۰۲

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

روند قیمتی بازارهای جهانی

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره ششم

گردآوری و تالیف در واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *