خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

اخبار خارجی

کاربرد پلی یورتان ترموپلاستیک در سیم و کابل

TPU (پلی یورتان ترموپلاستیک)، از پلیمریزاسیون ایزوسیانات‌ها (MDI/HDI/HMDI)، پلی اُل‌های الیگومری (پلی اُل‌های پلی استر/پلی اتر) و گسترش دهنده‌های زنجیره‌ای، تولید می‌شود که در زیره کفش، لوله، چسب، قاب گوشی، چرم مصنوعی، سیم و کابل و … کاربرد دارد و در این میان، سیم و کابل، حدود 4 درصد از کل تقاضای TPU را به خود اختصاص می‌دهند که اغلب در غلاف‌ کابل‌ها، برای محافظت از آن‌ها در برابر شرایط جوی نامساعد استفاده می‌شود.

در مقایسه با مواد سنتی مورد استفاده برای سیم‌‌ها و کابل‌ها مانند PVC، TPU مقاومت بسیار خوبی در دمای پایین نشان می‌دهد که تضمین کننده پایداری سیم‌ها و کابل‌ها در محیط‌های سرد می‌باشد و انعطاف‌پذیری خوب آن‌ها با سختی (Shore A60 to D80) تضمین کننده عدم شکست در زمان خم شدن می‌باشد.

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

با افزودن مواد ضد اشتعال به تی‌پی یو، مقاومت قابل توجهی در برابر شعله و آتش نشان می‌دهد که منجر به افزایش طول عمر آن در دماهای بالا می‌شود. تی پی یو‌ مورد استفاده در سیم و کابل، با محیط زیست سازگار می‌باشد و مواد مضر در طی فرایند ساخت و استفاده آزاد نمی‌کند. با رشد سریع صنعت وسایل نقلیه، بسیاری از تولیدکنندگان سیم و کابل، به این بخش، ورود کرده اند و رشد سریعی را تجربه خواهند کرد.

دستور کارِ انجمن بین المللی فناوری پلی یورتان 2023 رونمایی شد

با هدف تسهیل توسعه پایدار و تقویت بهبود فنی در صنعت پلی‌ یورتان، Suntower با انجمن صنعت پلی‌یورتان شانگهای و دانشگاه شانگهای، جهت برگزاری، مجمع بین‌المللی فناوری پلی‌یورتان 2023 از 13 تا 15 سپتامبر در شانگهای همکاری می‌کند.

رویداد پیش رو، بر الگوی جدید صنعت و برنامه‌های کاربردی در حال ظهور، در دوران پس از کووید متمرکز خواهد بود و به عنوان یکی از تاثیرگذارترین انجمن‌های فناوری پلی یورتان در چین، شرکت کنندگان مختلف، از جمله تامین کنندگان مواد خام، تامین کنندگان مواد افزودنی، تامین کنندگان تجهیزات و تولید کنندگان پلی یورتان را گرد هم می‌آورد و انتظار می‌رود که حدود 300 نماینده از سرتاسر جهان حضور داشته باشند.

در عصر پیشرفت سریع تکنولوژی، مواد پلی یورتان به طور گسترده در صنایع مختلف، مخصوصا صنایع مبتنی بر انرژی‌های نوین و محصولات زیست تخریب پذیر، استفاده شده است.  بر اساس گزارش PUdaily، اندازه بازار جهانی پلی یورتان در سال 2022 به 55 میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود در سال های 2023-2028 با نرخ رشد مرکب سالیانه (CAGR) حدود 5.8 درصد رشد کند.

چین به عنوان نیروگاه تولید و مصرف پلی یورتان، سهم بزرگی در توسعه صنعت پلی یورتان جهانی داشته است. در سال 2022، این کشور شاهد تولید 16 میلیون تن پلی یورتان بود که 45 درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌داد. با این حال، این صنعت هنوز از ظرفیت مازاد و مسائل زیست محیطی رنج می‌برد، که پایداری را به یک دغدغه اصلی صنعت تبدیل می‌کند و توسعه مواد سبز و هوشمند جدید را ضروری می‌کند.

رزین های پلی یورتان آکریلات مبتنی بر ایزوسورباید

 ایزوسورباید، یک مشتق نشاسته‌ای است که از دهیدراتاسیون دی سوربیتولِ حاصل از شربت ذرت به دست می آید.

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

ایزوسورباید (IS) ، یک مونومر مبتنی بر مواد زیستی است که قادر به تهیه مواد پلیمری با کارایی بالا، جهت جایگزینی مواد مبتنی بر نفت است. این ماده در طول مطالعه، به عنوان ماده منبع، برای تهیه رزین‌های پلی یورتان آکریلات (PUA-ISCL2/4/6/8) و در نهایت برای تهیه پوشش‌های خشک شده با UV استفاده می‌شود. با تنظیم مقدار ε-کاپرولاکتون (CL) در ساختار، پوشش‌های حاصل دارای ویسکوزیته قابل تنظیم، پایداری حرارتی و خواص مکانیکی و آب دوستی خوب هستند.

این مطالعه در Progress in Organic Coatings، جلد 182، سپتامبر 2023 منتشر شده است.

تجزیه تشک فوم پلی یورتان و استفاده مجدد از اجزاء آن

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

محققان دانشگاه آرهوس (Aarhus)، با استفاده از یک واکنش شیمیایی ساده، توانستند اجزاء و مواد خام مهم فوم پلی یورتان را استخراج کنند و مهم‌ترین جزء تولید شده، می‌تواند بارها و بارها مورد استفاده مجدد قرار گیرد.  

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

محققان دانشگاه آرهوس، روشی را برای شکستن پیوندهای شیمیایی در تشک فوم پلی یورتان و استخراج بلوک‌های ساختمانی مونومر آن اختراع و ثبت کردند. برای این کار، از تشک فوم پلی یورتان یک و نیم کیلویی استفاده شد. در مرحله اول اجزای اصلی آن را استخراج کردند و سپس از پلی اُل حاصل از یکی از تشک‌ها، به عنوان ماده اولیه، جهت تولید یک تکه تشک جدید استفاده کردند.

محققان با جایگزینی پلی اُل جدید با پلی‌اُل استخراج‌شده از تشک قدیمی، 64 درصد از تشک را بدون کاهش کیفیت، جایگزین نمودند. لازم به ذکر است این فرآیند، می‌تواند چندین بار تکرار شود. به عبارت دیگر، پلی اُل را می‌توان مجدداً از فوم پلی یورتان استخراج کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد.

آیا بازار ایزوسیانات‌های اروپا، برای رونق آماده شده است؟

در 1 سپتامبر 2023، انجمن S&P Global، داده‌هایی را منتشر کرد که نشان از کاهش روند اقتصادی چهار منطقه یورو (آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا) می‌باشد.

کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد کسب و کار در S&P Global، اظهار داشت که مبارزه با تورم، هزینه سنگینی دارد و خطر رکود اقتصادی در حال تشدید است. تحلیلگران، همچنین خاطرنشان می‌کنند که خطرات وقفه رشد در اقتصاد منطقه یورو به دلیل عواملی مانند تورم بالا، تقاضای ضعیف جهانی و سیاست‌های پولی سختگیرانه همچنان وجود دارد.

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

لازم به ذکر می باشد انجمن S&P Global موضوعات مختلفی از جمله موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهد:

  •  اقتصاد مبتنی بر محصولات سازگار با محیط زیست در صنعت پلی یورتان
  • روند توسعه پلی یورتان و صنعت پایین دستی آن در منطقه آسیا و اقیانوسیه
  • فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی فناوری پلی یورتان مبتنی بر محصولات سازگار با محیط زیست
  • چشم انداز بازار PU Slabstock انعطاف پذیر در اروپای شرقی
  • بررسی چالش‌ها و فرصت‌های بازیافت فوم انعطاف پذیر در اروپای شرقی
  • کاربرد بهبود یافته مواد پلی یورتان در صنعت خودروسازی
  • توسعه پلی یورتان سازگار با محیط زیست در صنعت تشک و …

به دلیل تقاضای کم از بخش‌های پایین‌دستی و هزینه‌های بالای انرژی، چندین تولیدکننده شیمیایی پیشرو در صنعت پلی‌یورتان اروپا از جمله شرکت‌های BASF،EVONIK،LANXESS، انتظارات سود و فروش کل سال خود را کاهش داده‌اند.

تبدیل فوم‌های پلی یورتان به رزین‌های پرینت سه بعدی

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

تیمی از مهندسان شیمی در دانشگاه ژجیانگ در چین، راهی برای تبدیل فوم‌های پلی یورتان به رزین‌های چاپ سه بعدی ابداع کرده‌اند و در مقاله خود که در مجله Nature Chemistry منتشر شده است، تکنیک‌ها و راه‌های احتمالی استفاده از رزین‌ها را شرح می‌دهند. بازیافت فوم‌های پلی یورتان، به دلیل فرآیند پختی که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود بسیار دشوار است.

محققان خاطرنشان می‌کنند که رویکردهای فعلی از نظر اقتصادی جذاب نیستند. به همین دلیل، اکثر این محصولات در محل دفن زباله جمع می‌شوند. تلاش این تیم در چین، رویکرد جدیدی را برای بازیافت چنین موادی ایجاد کرده است که به ادعای آن‌ها، مقرون به صرفه و قابل اجرا در مقیاس‌های بزرگ می باشد. محققان، این رویکرد را به عنوان رویکرد تقسیم و بازسازی توصیف می‌کنند که شامل آسیاب کردن فوم به قطعات کوچک و سپس خیساندن آن‌ها در دی متیل فرمامید و یک کاتالیزور مناسب، بسته به نوع فوم مورد پخت می‌باشد. مدت زمان نیز به ماده‌ای که تحت پخت می‌باشد بستگی دارد.

در مرحله بعد از مواد به‌دست‌آمده به‌عنوان آغازگر، برای بازسازی یک شبکه پلیمری جدید استفاده می‌شود که از طریق پخت اولیه و سپس پخت ثانویه (حرارتی) انجام می‌شود که به یک ماده دو شبکه‌ای تبدیل می‌گردد که می‌تواند به عنوان رزین چاپ سه بعدی استفاده شود و از نظر شیمیایی می‌توان آن را مانند فوم اصلی خرد کرد.

این فرایند می‌تواند برای کاهش اثرات زیست‌محیطی فوم‌های پلی یورتان و همچنین کاهش هزینه‌های مواد اولیه، علاوه بر این که به عنوان ماده پایه برای چاپ اشیاء سه بعدی عمل می‌کند، استفاده شود. همچنین این روش برای استفاده با مواد دیگر مانند پلی استرها و اپوکسی‌ها می‌تواند سازگار باشد.

نمایشگاه های خارجی و داخلی

نمایشگاه های خارجی برگزار شده  و پیش رو

7 سپتامبر 2023 (16 شهریور 1402)

محل برگزاری نمایشگاه: دبی، امارات متحده عربی

نام نمایشگاه: نمایشگاه فوم پلی یورتان خاورمیانه

این نمایشگاه، تنها نمایشگاه و کنفرانس فنی فوم و پلی یورتان در منطقه است. طی این رویداد،غرفه داران و بازدیدکنندگان از جمله تولید کنندگان، تامین کنندگان و خریداران مواد فنی فوم و پلی یورتان، محصولات، فناوری‌ها و خدمات را گرد هم می‌آورند

سازمان دهنده: Media Fusion and Crain Communications

13-15 سپتامبر 2023 (22-24 شهریور 1402)

محل برگزاری نمایشگاه: شانگهای، (چین)

نام نمایشگاه: انجمن بین المللی فناوری پلی یورتان

در این نمایشگاه، بیش از 300 نماینده از سراسر جهان از جمله تولید کنندگان پلی یورتان، توزیع کنندگان، کاربران پایین دستی، ارائه دهندگان تجهیزات و سایر سازمان‌ها شرکت خواهند کرد.

سازمان دهنده: PUdaily

25 تا 27 سپتامبر 2023 (3-5 مهر 1402)

محل برگزاری نمایشگاه: سن آنتونیو، (ایالات متحده)

نام نمایشگاه: کنفرانس فنیCPI (CPI Technical Conference)

کنفرانس فنی سالانه مرکز صنعت پلی یورتان، طولانی‌ترین کنفرانس پلی یورتان در آمریکای شمالی، همگرایی منحصر به فرد تخصص صنعتی و شبکه سازی حرفه ای  را ارائه می‌دهد.

سازمان دهنده: Center for the Polyurethanes Industry, ACC

06-04 اکتبر 2023 (12-14 مهر1402)

استانبول، ترکیه

نمایشگاه بین المللی صنعت و فناوری پلی یورتان، هر دو سال یکبار با پذیرایی از حدود 6250 بازدید کننده حرفه ای برگزار می‌شود.

سازمان دهنده: Artkim

31 – 02 نوامبر 2023 (11-9 آبان 1402)

تورنتو، (کانادا)

نام نمایشگاه: نشست فنی پاییز (PFA’s Fall Technical  Meeting) PFA

نشست و کنفرانس فنی دوسالانه انجمن‌های فوم پلی یورتان

سازمان دهنده: Polyurethane Foam Association

نمایشگاه های داخلی برگزار شده

تهران، (ایران)

هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست

29-26 شهریور ماه 1402، ساعت 8 الی 15

محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران

نمایشگاه بین المللی ایران پلاست به دنبال فراهم کردن زمینه ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور این بخش از صنعت کشور در بازارهای جهانی است. این نمایشگاه، امروز بزرگترین رویداد صنعت پلاستیک در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود و در بین نمایشگاه‌های معتبر صنعت پلاستیک جهان طبقه بندی می شود. این نمایشگاه شانزده دوره موفق را پشت سر گذاشته است. هفدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست شهریورماه 1402 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران در چهار گروه مواد اولیه، محصولات پیش ساخته و ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات برگزار خواهد شد.

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

رزین ارتوپدی پلی یورتان

برای مطالعه مقاله رزین ارتوپدی پلی یورتان اینجا کلیک کنید

روند قیمتی، عرضه و تقاضای پتروشیمی کارون مرداد 1402

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

روند قیمتی، عرضه و تقاضای پتروشیمی کارون شهریور1402

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

معرفی محصول

معرفی محصول (رزین شکسته بندی پلی یورتان)

  • جهت تثبیت شکستگی استخوان‌ها، از باندهای ارتوپدی پلی یورتان که شامل باند فایبرگلاس بافته شده یا پارچه پلی استر آغشته به رزین پلی یورتان فعال شده با آب می‌باشد استفاده می‌شود.
  • باندهای ارتوپدی پلی یورتان، به رزین پلی یورتان آغشته شده و از طریق تماس با آب یا رطوبت، سخت می‌شوند. در واقع آب، به عنوان فعال کننده پلی یورتان عمل می‌کند.
  • فرآیند اشباع یا آغشته سازی، شامل اشباع باند فایبرگلاس با رزین پلی یورتان است که از طریق غوطه‌ور کردن صورت می‌‌گیرد.
  • زمانی که الیاف به رزین پلی یورتان آغشته می‌شوند، تحت فرآیند پخت یا پلیمریزاسیون قرار می‌گیرند که منجر به تشکیل یک ماتریس پلیمری جامد می‌گردد.
  • مرحله پخت (سخت شدن)، توسط رطوبت آغاز می‌شود و گسترش دهنده زنجیره با گروه‌های ایزوسیانات باقی مانده در پیش پلیمر واکنش می‌دهد و باعث ایجاد اتصالات عرضی و پلیمریزاسیون اضافی می‌شود. این مرحله برای افزایش استحکام مکانیکی و پایداری ماتریس پلی یورتان بسیار ضروری است.

مزایای استفاده از رزین ارتوپدی پلی یورتان

  • استحکام بالا (قابلیت اتصال قوی، تراز دقیق استخوان‌های شکسته)
  • قابلیت مشاهده شکستگی‌ها در زمان استفاده از اشعه ایکس (رصد روند بهبود استخوان‌ها توسط جراح )
  • وزن سبک و قابلیت تطبیق با بدن (سهولت تحمل وزن توسط بدن انسان)  
  • خواص چسبندگی بسیار قوی (بهبود تثبیت استخوان در طول فرآیند پخت (سخت شدن))
  • پخت سریع (پخت سریع در دمای محیط، تثبیت استخوان‌ها در کوتاهترین زمان، کاهش خطر حرکت)
  • استحکام و انعطاف پذیری بالا (ایجاد تعادل مناسبی از استحکام و انعطاف پذیری، جذب و توزیع نیروهای وارد بر استخوان حین حرکت یا ضربه)
  • مقاومت بسیار بالا در برابر آب و رطوبت پس از پخت (سخت شدن)

روند قیمت های جهانی

خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم
خبرنامه پلی یورتان دوره جدید شماره چهارم

گردآوری و تالیف در واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید