خمیر رنگ اپوکسی

خمیر رنگ اپوکسی

خمیر رنگ اپوکسی

همان طور که می‌دانیم، اپوکسی‌ها از پلیمریزاسیون مخلوطی از دو ترکیب رزین و هاردنر (سخت کننده) ایجاد می‌شوند. در طی فرایند پخت اپوکسی، زنجیره‌های مولکولی در مکان‌های فعال شیمیایی واکنش می‌دهند و یک واکنش گرما زا را منجر می‌شوند.

بطور کلی از خمیر رنگ اپوکسی در رزین اپوکسی شفاف، برای دادن رنگ به آن استفاده می‌شود. رنگ‌های خمیری اپوکسی از پیگمنت‌های رنگی اپوکسی اشباع شده‌اند و چون در یک حجم کوچک مقدار زیادی از پیگمنت‌ها قرار داده می‌شوند یک حالت خمیری شکل به خود می‌گیرند.

خمیر رنگ اپوکسی، در اثر ترکیب پیگمنت‌های پودری آلی به همراه رزین‌ اپوکسی تولید می‌شوند که در یک دستگاه مخلوط کن مخصوص با یکدیگر ترکیب شده و طی فرایند دیسپرس (پخش شدن)، تمام رنگدانه‌ها باز می‌شوند و هیچ رنگدانه باز نشده ای باقی نمی‌ماند.

مقداری از خمیر رنگ اپوکسی را می‌توان به مخلوط شفاف رزین و هاردنر اضافه و  ترکیب کرد. خمیر رنگ اپوکسی می تواند ، حاوی رزین‌ اپوکسی، مرطوب کننده، عامل ضد کف و غیره باشد. مقدار رنگ خمیری مورد نیاز بستگی به رنگ بستر، رنگدانه استفاده شده و ضخامت لایه دارد. در زمان شروع کار محل مورد نظر باید عاری از هرگونه خاک و گردو غبار باشد و کاملا تمیز باشد.

اگرچه این رنگدانه‌ها باعث رنگی شدن پوشش اپوکسی می‌شوند، اما مقاومت رزین پخته شده در برابر تخریب اشعه‌ی فرابنفش را تغییر نمی‌دهند. اما اپوکسی پخته شده را می‌توان با یک پوشش شفاف حاوی فیلتر فرابنفش محافظت کرد. در زمان خرید خمیر رنگ اپوکسی باید به این نکته دقت کنیم که فاقد هر گونه حلال باشد و ظاهری کاملا یکدست و یکنواخت داشته باشد .

رنگدانه‌های خمیر رنگ اپوکسی

رنگدانه‌های خمیر اپوکسی، رنگدانه‌هایی خالص، خشک و رنگی هستند که در ترکیب با رزین اپوکسی پراکنده شده‌اند.

از آنجایی که این رنگدانه‌ها در یک ترکیب رزین اپوکسی پراکنده می‌شوند، به راحتی با سیستم واکنش می‌دهند و خواص پخت را تغییر نمی‌دهند.

مقدار رنگدانه اپوکسی که برای پروژه خود استفاده می‌کنید به وزن رزین و هاردنر بستگی دارد. بهتر است بین یک تا پنج درصد وزن کل، به رنگدانه اپوکسی اضافه شود. با این حال، مقدار رنگدانه اپوکسی استفاده شده می‌تواند بسته به پروژه و اثر مورد نظر ما متفاوت باشد.

تفاوت استفاده از پیگمنت (رنگدانه) و رنگ در رزین اپوکسی

رنگدانه‌ها که از مواد طبیعی بدست می‌آیند در رزین اپوکسی نامحلول هستند، و در نهایت یک محلول سوسپانسیون حاصل می‌شود.

در حالی که رنگ به خودی خود مایع است یا در رزین اپوکسی محلول است و در نهایت یک محلول ایجاد می‌شود.

بیشتر رنگ‌ها مواد شیمیایی رنگی هستند که در برابر نور پایدار نیستند و زمانی که در برابر نور قرار می‌گیرند به سرعت محو می‌شوند.

انتخاب رنگدانه مناسب برای رزین اپوکسی به خواص، ویژگی‌های فیزیکی و هزینه آن بستگی دارد.

کاربرد خمیر رنگ اپوکسی

  • رنگ آمیزی ژل کُت‌ها و روکش‌ها
  • لمینیت و ریخته گری رزین‌ها
  • رزین‌های خود تراز شونده
  • دستگاه‌های کامپیوتری رنگ سازی
  • ساخت رزین‌های هنری
  • تزئین وسایل دکوراتیو

مزیت خمیر رنگ اپوکسی

  • تنوع رنگ بالا
  • میزان رنگ دهی زیاد
  • سازگاری با محیط زیست
  • غلیظ و مقرون به صرفه
  • پراکندگی بالا
  • قدرت پنهان سازی بالا

گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *