دستگاه قدم زنی تست زیره کفش

دستگاه قدم زنی تست زیره کفش

دستگاه قدم زنی تست زیره کفش

استفاده از دستگاه قدم زنی برای تست زیره کفش

پلی یورتان مورد استفاده در صنعت کفش، به دلیل ویژگی‌هایی مانند راحتی، انعطاف پذیری، دوام و سبکی، معیارهای اصلی تولید زیره کفش را برآورده می‌کند.

همان طورکه می‌دانیم پلی یورتان از طریق واکنش ایزوسیانات مانند متیلن دی فنیل ایزوسیانات (MDI)  و یا تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) به همراه یک جز پلی ال (پلی اتر و یا پلی استر) در حضور گرما و کاتالیزور تولید می‌شود. پلی یورتان مایع تولید شده را می توان با استفاده از روش تزریق  مستقیم  (Direct Injection Process-DIP)  یا ریختن در قالب‌های مخصوص (pouring)  به شکل مورد نظر تبدیل کرد. برای کسب اطلاعات بشتر در این زمین به مقاله فوم زیره کفش پلی یورتان مراجعه کنید.

زیره کفش پلی یورتان نسبت به سایر کفی‌ها چگالی کمتری دارد و در عین حال بافت نرم و خاصیت ارتجاعی بالایی دارد. این موارد باعث افزایش راحتی پا می‌شود. زیره کفش پلی یورتان، نه تنها مقاومت بالایی در برابر سایش و پارگی دارد، بلکه دارای مقاومت خمشی خوب و سختی بالا همراه با جذب ضربه می باشد.

دستگاه قدم زنی تست زیره کفش پلی یورتان برای تست میزان مقاومت به پیشرفت و رشد ترک ایجاد شده در زیره کفش کاربرد دارد. به عبارتی برای اندازه گیری میزان مقاومت خمشی، زیره کفش تحت حرکت مداوم قرار می‌گیرد. روش آزمون به این صورت است که در زیره کفش تولید شده، توسط یک تیغه در مرکز، برشی  ایجاد می شود، سپس به طور افقی در محل مورد نظر که از قبل در دستگاه تعبیه شده، قرار می‌گیرد. این برش معمولا در نقاطی انجام می‌شود که بیشترین کرنش‌های کششی را تجربه می‌کند.

بخش های بالایی و پایینی نگهداری نمونه یا فک‌های نگهداری نمونه به طور پیوسته با انجام حرکت رفت و برگشتی، نمونه را به طور منظم دچار خمیدگی می‌کند. معمولا دستگاه را برای 30000 چرخه از قبل آماده می‌کنند. بعد از اتمام این مرحله، نمونه مورد نظر بیرون آورده شده و میزان رشد و پیشرفت ترک، محاسبه و بررسی می‌شود.  معمولا آزمایش پس از 6 میلی متر افزایش طول برش یا پس از 150000 چرخه (هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد) متوقف می شود. اندازه گیری‌های دقیق انجام شده از برش اجازه می‌دهد تا متوسط نرخ رشد برش در هر هزار چرخه خم شدن تعیین شود.

گزینه دمای پایین، اجازه ارزیابی موادی را می‌دهد که ممکن است در برابر افزایش سرعت رشد برش به دلیل افزایش شکنندگی مواد در دماهای پایین آسیب پذیر باشند.

قبل از تست مقاومت خمشی زیره، نمونه زیره باید در دستگاه  آزمون سختی زیره تست شود. زیره ای که برای رسیدن به زاویه 45 درجه به بیش از 30 نیوتن نیرو نیاز دارد، برای خم شدن بر روی کل تستر خمش کفی، مناسب نیست.

طراحی ضعیف، انتخاب مواد نامرغوب یا استفاده از روش‌های نادرست می تواند منجر به ایجاد کفی‌هایی شود که به دلیل خم شدن مکرر هنگام راه رفتن در برابر ترک خوردن آسیب پذیر می‌باشند.

دستگاه قدم زن زیره کفش پلی یورتان، معمولا دارای سه ایستگاه می باشد که برای سهولت بارگذاری، بررسی و اندازه گیری در طول آزمون استفاده می شود.

دستگاه قدم زنی
دستگاه قدم زنی تست زیره کفش

مراحل استفاده از دستگاه قدم زن برای تست زیره کفش پلی یورتان

  1. جدا کردن زیره کفش مورد نظر
  2. ایجاد برشی موازی با خط خمشی زیره کفش
  3. قرار دادن زیره کفش در دستگاه قدم زن (دستگاه قدم زن باید در موقعیت بدون خمش باشد)
  4. بررسی میزان رشد برش ایجاد شده در انتهای آزمون با استفاده از دستگاه قدم زن و محاسبه رشد برش (رشد برش=طول برش نهایی – طول برش اولیه )
  5. ایجاد ترک های احتمالی در زمان این آزمون با استفاده از دستگاه قدم زن وجود دارد، ترک های سطحی تا عمق نیم میلی متر و ترک های ایجاد شده در نواحی مختلف زیره به غیر از مرکز، قابل چشم پوشی میاشد.  

مزایای استفاده از دستگاه قدم زن تست زیره کفش پلی یورتان

  • تعیین مقاومت خمشی زیره کفش
  • بررسی میزان پیشرفت و رشد ترک ایجاد شده در زیره کفش

همان طور که می‌دانیم، راحتی، ماندگاری، مقرون به صرفه بودن از ویژگی‌های مهم در تولید زیره کفش محسوب می شود. پلی یورتان، باویژگی های منحصر به فرد خود این امتیاز را در اختیار طراحان کفش و صاحبان کسب و کار در این زمینه قرار می دهد.

ویژگی‌هایی از قبیل وزن سبک، مقاومت بالا در برابر سایش و خواص مکانیکی عالی منجر می‌شود که در اکثر مواقع، زیره کفش پلی یورتان، تست های مربوط به قدم زنی را به راحتی پشت سر بگذراند.


گردآوری، تالیف و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم عبدالله‌زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *