رزین تزئینی اپوکسی

رزین تزئینی اپوکسی

رزین تزئینی اپوکسی

رزین تزئینی به آن دسته از صنایع هنری گفته می‌شود که از رزین اپوکسی ساخته شده‌اند. رزین تزئینی به نام رزین دکوراتیو نیز شناخته می‌شود. رزین اپوکسی یک مایع غلیظ شفاف است و وقتی با هاردنر پلی آمین مخلوط می‌شود، پخته و سپس خشک می شود و به صورت سنگ جامد درمی‌آید.

هنگام استفاده از رزین، باید بدانید که همه رزین‌ها یکسان نیستند. گاهی اوقات تفاوت‌های قابل‌توجهی در پردازش انواع مختلف رزین وجود دارد. شما می‌توانید بین رزین اپوکسی، رزین پلی استر یا رزین UV برای تولید قطعه، یکی را انتخاب کنید.

رزین اپوکسی به صورت مایع است که وقتی با هاردنر مخلوط می‌شود، یک ماده جامد ایجاد می‌کند. نسبت رزین به هاردنر بین مارک‌های مختلف متفاوت است، اما اغلب این نسبت، 1:1 می‌باشد. رزین اپوکسی در حالت مایع انعطاف پذیر است، به این معنی که می‌توان آن‌را ریخت و به انواع مختلف شکل داد. این بدان معناست که علاوه بر جنبه های زیبایی و هنری، برای رفع نشتی، تعمیر قطعات شکسته و درزبندی میزهای کار نیز مناسب است. رزین تزئینی اپوکسی دارای سطح زیبا و شفاف است و بنابراین برای تولید جواهرات و لوازم جانبی ایده آل است. علاوه بر این ها از رزین تزئینی برای زیبایی و استحکام کفپوش‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

رزین پلی استر بسیار سریع خشک می‌شود و همچنین بسیار محکم است. بنابراین، این رزین در درجه اول برای قطعات قالب‌گیری شده مانند ساخت قایق یا صفحات پروفیل استفاده می‌گردد.

برای علاقه‌مندانی که نمی‌خواهند چند روز منتظر بمانند تا مواد کاملاً سفت شود، رزین UV یک جایگزین مناسب است. لازم نیست با یک جزء دیگر مخلوط شود و در زیر نور ماوراء بنفش با استفاده از لامپ مخصوص در عرض چند دقیقه کاملاً پخت می‌شود. با این حال، فقط برای تولید لایه‌های نسبتاً نازک می‌تواند استفاده شود.

رنگدانه‌ها، گل‌ها، ذرات درخشان، سنگ‌های کوچک، صدف، مروارید و غیره از جمله موادی هستند که برای افزودن جلوه خاصی به رزین تزئینی مناسب هستند.

رزین تزئینی اپوکسی

نحوه انتخاب رزین مناسب برای تولید رزین تزئینی

طیف گسترده‌ای از انواع مختلف رزین وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که ممکن است برای طیف وسیعی از برنامه‌ها و پروژه‌ها مناسب باشد. هر نوع رزین با توجه به مدت زمان پخت، ضخامت لایه، مقاومت در برابر حرارت و همچنین قدرت محصول نهایی متفاوت خواهد بود. هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام رزین برای پروژه خاص شما بهتر کار می‌کند، باید به این ویژگی‌ها توجه کرد.

خواص اصلی رزین که بسته به محصول ممکن است متفاوت باشد عبارتند از:

  • گرانروی (سیالیت)

اصطلاح ویسکوزیته برای توصیف میزان نازک یا ضخیم بودن مایع اپوکسی استفاده می‌شود و این ویژگی تأثیر قابل‌توجهی بر انواع پروژه‌هایی دارد که می‌توانید با موفقیت آن را تکمیل کنید. اگر قصد دارید از قالب‌هایی با جزئیات پیچیده استفاده کنید، به رزین نازک و روان (ویسکوزیته کم) نیاز دارید که در همه قسمت‌ها وارد می‌شود. رزین‌های با ویسکوزیته پایین زمان پخت طولانی‌تری نسبت به رزین با ویسکوزیته بالا دارند، بنابراین شما باید در مقایسه با رزین‌های با ویسکوزیته متوسط یا زیاد، مدت زمان بیشتری را منتظر بمانید. اگراز نوع ویسکوزیته اشتباه استفاده کنید، ممکن است نتیجه‌ی پروژه‌ی شما آنچنان مطلوب نباشد.

به عنوان مثال اگر از رزین با ویسکوزیته‌ی کم برای تولید یک کره بزرگ و عمیق با یک بار ریختن استفاده کرده اید، ممکن است نتوانید رزین را از قالب خارج کنید. یا اگر از رزین ویسکوزیته بالا در قالب پیچیده استفاده کرده اید، ممکن است تمام قسمت‌ها را پر نکند، بنابراین ممکن است شکسته یا ضعیف به نظر برسد.

  • حداکثر ضخامت لایه

حداکثر عمقی که می‌توانید با یک بار ریختن انجام دهید در نوع رزین انتخابی شما تأثیر می‌گذارد. برخی از برندها دارای انواع مختلفی از رزین‌های مناسب برای عمق ریختن مختلف هستند و این‌ها در میلی‌متر یا سانتی‌متر به وضوح بیان می‌شوند. ریختن رزین به عمق بیشتر از آنچه توصیه می‌شود می‌تواند به این معنی باشد که رزین شما هرگز کاملاً پخت نشده و چسبناک یا نرم باقی می‌ماند.

  • طول فرآیند پخت

زمان پخت اصطلاحی است که برای توصیف مدت زمان لازم برای سخت شدن کامل رزین پس از ترکیب با هاردنر استفاده می‌شود. بسته به نام تجاری و شرایطی که پروژه خود را انجام می‌دهید، این امر می‌تواند بسیار متفاوت باشد (گرما نقش بسزایی در فرآیند پخت دارد).

  • چسبندگی روی انواع مختلف مواد

میزان سازگاری و چسندگی رزین تزئینی به موادی با جنس مختلف از جمله چوب، سنگ، فلز و … محدوده‌ی انتخاب وسیعتری را برای شما فراهم می‌کند و این فرصت را ایجاد می‌کند که محصولات متنوعی را تولید کنید.

  • دوام محصول نهایی

بیشتر رزین‌های تزئینی به مرور زمان تمایل به زرد شدن دارند، مخصوصاً اگر رزین شفاف بماند (و از رنگدانه ها استفاده نشود). اگر قصد دارید اقلام شفاف یا بسیار شفاف تهیه کنید، از رزین‌هایی که دارای مقاومت به زردی هستند استفاده کنید. همچنین می‌توانید با دور نگه داشتن رزین تزئینی از نور مستقیم خورشید، رنگ زردی را کاهش دهید.

فواید رزین تزئینی اپوکسی

با وجود فرآیند غالباً طولانی و پیچیده ریخته گری رزین، محصول نهایی که پس از پخت کامل رزین ظاهر می‌شود دارای ویژگی‌های زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر سایش و خراش.
  • مقاوم در برابر اسید و خوردگی( یک انتخاب خوب برای پوشش‌های مقاوم در برابر برش روی میزها و سایر سطوح کار است.)
  • بسیار بادوام (بعید است در اثر ضربه شکسته شود.)
  • تغییر حالت مایع به جامد در طول فرآیند پخت به این معنی است که انقباض بسیار کمی وجود دارد.
  • چگالی متوسط ​​تقریباً 1.2 گرم در سانتی متر مکعب است.
  • مقاومت خوب در برابر اشعه ماوراء بنفش.
  • چسبندگی عالی به اکثر مصالح، مانند چوب.
  • در برابر حرارت بسیار مقاوم است.
  • اگر رزین به درستی آماده شود، ترک نمی‌خورد.
  • مقاوم در برابر آب و هوا، به این معنی که می‌توان از آن در داخل و خارج خانه استفاده کرد.

نکاتی در مورد کار با رزین اپوکسی برای تولید رزین تزئینی:

  • اطمینان حاصل کنید که رزین و هاردنر را با دقت اندازه‌گیری کرده‌اید. باید دقیقاً نسبت 1:1 باشد.
  • دو قسمت را کاملاً با هم مخلوط کنید. وقت بگذارید و حداقل 5 تا 10 دقیقه مخلوط کنید. اگر کاملاً با هم ترکیب نشده باشند، جذابیت رزین شما ثابت نمی‌شود و چسبناک باقی می‌ماند.
  • هنگام مخلوط کردن، مطمئن شوید که این کار را با دقت انجام می‌دهید و هوای زیادی به مخلوط وارد نمی‌کنید. شما می‌خواهید حباب‌ها را به حداقل برسانید.
  • اگر در رزین حباب دارید، می‌توانید از فندک برای گرم کردن سطح رزین تزئینی خود استفاده کنید. این باعث ترکیدن حباب‌ها می‎شود.
کار با رزین اپوکسی برای تولید رزین تزئینی

گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *