سیستم‌های رزین کامپوزیت

رزین کامپوزیت

سیستم‌های رزین کامپوزیت

خواص رزین کامپوزیت

هر سیستم رزینی برای استفاده در مواد کامپوزیتی به خواص زیر نیاز دارد:

  • خواص مکانیکی خوب
  • خواص چسبندگی خوب
  • خواص سختی خوب
  • مقاومت خوب به تخریب زیست‌محیطی
  • خواص مکانیکی سیستم رزین

شکل زیر منحنی استرس / فشار را برای سیستم رزین “ایده آل” نشان می‌دهد. منحنی برای این رزین، قدرت نهایی بالا، سفتی بالا (نشان داده‌شده توسط گرادیان اولیه) و فشار بالا به شکست را نشان می‌دهد. این به این معنی است که رزین در ابتدا سفت است، اما درعین ‌حال از شکست شکننده ای رنج می برد .

رزین کامپوزیت

لازم به ذکر است که هنگامی‌که یک کامپوزیت در تنش بارگیری می‌شود، برای خواص مکانیکی کامل مؤلفه فیبر به دست می‌آید، رزین کامپوزیت باید بتواند به حداقل همان اندازه به‌عنوان فیبر تغییر شکل دهد. شکل زیر، فشار را به شکست برای شیشه‌های از نوعE-Glass، S-Glass، Aramid و فیبرهای کربن باقدرت بالا نشان می‌دهد. در اینجا می‌توان دید که، به‌عنوان‌مثال، فیبر S-glass، با طول کشیدن به شکستن ۵.۳٪ نیاز به یک رزین با طول کشیدن برای شکستن حداقل این مقدار برای رسیدن به حداکثر خواص کششی نیاز دارد.

رزین کامپوزیت

خواص چسبندگی سیستم رزین کامپوزیت

چسبندگی بالا بین رزین و الیاف تقویت‌کننده برای هر سیستم رزین کامپوزیت ضروری است. این اطمینان حاصل خواهد کرد که بارها به‌طور مؤثر منتقل می‌شوند و از ترک‌خوردگی فیبر / رزین جلوگیری می‌کنند.

خواص چقرمگی سیستم رزین کامپوزیت

چقرمگی معیاری برای سنجش مقاومت یک ماده در برابر انتشار ترک است، اما در یک کامپوزیت اندازه‌گیری دقیق آن دشوار است. بااین‌حال، منحنی تنش / کرنش سیستم رزین به‌خودی‌خود نشانه‌هایی از چقرمگی مواد را ارائه می‌دهد. به‌طورکلی هر چه رزین قبل از شکست تغییر شکل بیشتری را بپذیرد، ماده سخت‌تر و مقاوم‌تر در برابر ترک خواهد بود. برعکس، یک سیستم رزین با کرنش کم تا شکست، تمایل به ایجاد یک کامپوزیت شکننده دارد که به‌راحتی ترک می‌خورد. تطبیق این ویژگی با ازدیاد طول تقویت‌کننده الیاف مهم است.

خواص زیست محیطی سیستم رزین کامپوزیت

مقاومت خوب در برابر محیط، آب و سایر مواد تهاجمی، همراه با توانایی مقاومت در برابر چرخه استرس مداوم، از ویژگی‌های ضروری برای هر سیستم رزینی هستند. این ویژگی‌ها به‌ویژه برای استفاده در محیط‌های دریایی مهم هستند.


گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – اعظم مواساتی

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *