رنگ زینک ریچ

رنگ زینک ریچ

رنگ زینک ریچ

رنگ زینک ریچ که معمولا از آن به عنوان پرایمر استفاده می‌شود. یک ماده شیمیایی غنی از روی است که حاوی غلظت بالایی از فلز نقره‌ای-سفید روی می‌باشد. رنگ زینک ریچ توسط بسیاری از صنایع به عنوان یک پوشش آماده سازی برای محافظت از زیرلایه‌های آهن یا فولاد در برابر خوردگی استفاده می‌شود.

این نوع رنگ حاوی سطح بالایی (85 تا 92%) از رنگدانه‌های فلز روی می‌باشد که به عنوان یک جزء فعال ضد خوردگی عمل می‌کند. این نوع رنگ با ایجاد یک لایه‌ی فلزی روی، به عنوان یک مانع فیزیکی عمل کرده و منجر به محافظت کاتدی برای لایه‌ی فولاد زیرین می‌شود.

برای این که حفاظت کاتدی امکان پذیر باشد، میزان پود روی باید در غلظتی بالا باشد که رسانایی بین ذرات روی و فولاد را فراهم کند. و این دلیل دیگری است که هم زدن ثابت و یکنواخت، برای رسیدن به یک مخلوط همگن در طی کار مهم است.

هنگام اعمال این نوع رنگ، ضخامت پرایمرهای روی می‌تواند بین 6 تا 125 میکرون متغیر باشد. ضخامت روی به طور مستقیم بر دوام و خواص ضد خوردگی تأثیر می‌گذارد.

همچنین رنگدانه‌های فلزی روی ZMP) (zinc metal pigments) به طور گسترده در آبکاری مکانیکی و گالوانیزه استفاده می‌شوند که به موجب آن قطعات فولادی کوچک (پیچ و مهره، بست، پرچ و غیره) با یک لایه بسیار نازک و یکنواخت از روی پوشانده می‌شوند که باعث افزایش محافظت در برابر خوردگی می‌شود.

گالوانیزه فرآیند محافظت در برابر خوردگی برای فولاد یا آهن است که در آن لایه زیرین با روی پوشانده می‌شود تا از زنگ زدگی آن جلوگیری شود. فرآیند گالوانیزه مستلزم غوطه ورکردن یک جسم آهنی یا فولادی تمیز و بدون اکسید در روی مذاب است (گالوانیزه گرم یا آبکاری روی) که یک پوشش روی را تشکیل می‌دهد و به صورت متالوژیکی به سطح جسم متصل می‌شود برخلاف رنگ‌های معمولی یا اپوکسی که با ایجاد یک مانع نفوذ ناپذیر بین فلز و رطوبت اتمسفر محافظت ایجاد می‌کنند، رنگ‌های زینک ریچ به دلیل ایجاد محافظت کاتدی معمولا برای محافظت از فولادهای قوی و محکم در نظر گرفته می‌شوند تا برای ورقه‌های فلزی نازک.

رنگ زینک ریچ

انواع رنگ زینک ریچ

به طور کلی رنگ‌های زینک ریچ به دو نوع آلی و معدنی تقسیم می‌شوند:

رنگ زینک ریچ آلی
رنگ زینک ریچ آلی از عواملی مانند اپوکسی، پلی یورتان، هیدروکربن‌های کلردار وسایر پلیمرها تشکیل شده است و بیشتر برای محیط‌های بسیار خورنده، به ویژه در صنایعی مانند نفت و انرژی، دریایی و ساخت و ساز استفاده می‌شود. این نوع رنگ معمولاً در مجموعه وسیعی از سازه‌های فولادی از جمله کارخانه‌های شیمیایی، سکوهای نفتی، کشتی‌ها، نیروگاه‌ها و بسیاری موارد دیگر نیز کاربرد دارد.

خواص رنگ‌های آلی زینک ریچ به سیستم حلال بستگی دارد. رنگ‌های زینک ریچ آلی مقاومت دمایی مشابهی با رنگ‌های زینک ریچ معدنی ندارند، زیرا تحمل دمایی این دسته از رنگ‌ها  به 200 تا 300 درجه فارنهایت محدود می‌شود. همچنین در معرض تخریب اشعه فرابنفش هستند و به اندازه رنگ‌های زینک ریچ معدنی در برابر خوردگی مقاوم نیستند.

این نوع رنگ، بیشتر به عنوان محلول تک لایه برای محافظت در برابر هوا استفاده می‌شود و معمولا از آلکیل سیلیکات‌های آلی تشکیل شده‌اند  همچنین معمولاً به عنوان یک پرایمر برای اعمال بعدی پوشش‌های آلی استفاده می‌شود.

رنگ زینک ریچ معدنی

رنگ‌های معدنی زینک ریچ، که با واکنش‌پذیری شیمیایی ملایم به فولاد می‌چسبند، مقاومت خوبی در برابر حلال دارند و می‌توانند دمایی تا حدود ۷۰۰ درجه فارنهایت (۳۷۵ درجه سانتیگراد) را تحمل کنند. رنگ‌های معدنی زینک ریچ، به آسانی گچ، پوسته یا تاول نمی‌زنند و تمیز کردن ساده‌تری نسبت به مواد آلی دارند.

به طور کلی رنگ‌های زینک ریچ آلی یا معدنی روی یک لایه خشک با ضخامت 2.5 تا 3.5 میل (64-90 میکرومتر) اعمال می‌شوند.

رنگ‌های معدنی و آلی زینک ریچ تا حدودی از نظر عملکرد متفاوت هستند.

 کاربردهای اصلی رنگ‌های پودری زینک ریچ

– حفاظت از سازه‌های صنعتی (زیرساخت‌های فولادی، خطوط لوله، پل‌ها، آسیاب‌های بادی، دکل‌های دریایی، صنایع پتروشیمی و نیروگاهی و غیره)

– پوشش ضد خوردگی برای کاربردهای دریایی (ظروف دریایی، ساخت و ساز)

– تعمیر و نگهداری کشتی‌ها و تجهیزات دریایی

کدام نوع رنگ برای پرایمر مناسب است

در سال 2021، بهترین پرایمرهای رنگ، پرایمرهای روی کرومات و روی فسفات شناخته شده اند. پرایمرهای روی، کاربردهای تجاری منحصر به فردی دارند که هم در قوطی‌های مخصوص اسپری و هم در قوطی‌های رنگ ارائه می‌شوند.

قوطی‌های اسپری، برای پروژه‌های کوچکتر است که یکباره اجرا می‌شود و قوطی‌های رنگ برای پروژه‌هایی که در سطح بزرگتر اعمال می‌شوند، کاربرد دارد.

قبل از اعمال رنگ زینک ریچ، سطح مورد نظر باید کاملا تمیز، بدون هر گونه زنگ زدگی، خوردگی و گرد و غبار باشد.

رنگ‌های زینک ریچ را می‌توان با قلمو یا اسپری روی فولاد اعمال کرد. هنگام استفاده از اسپری، خطوط تغذیه باید تا حد امکان کوتاه باشند تا از ته نشین شدن غبار روی و پوشش‌های ناهموار فیلم جلوگیری شود.

رنگ زینک ریچ را می‌توان بر روی فولاد با هر اندازه و شکلی اعمال کرد، اگرچه استفاده از آن در سازه‌های پیچیده‌تر دشوار است. همچنین از این نوع رنگ به‌ عنوان پرایمر برای سیستم‌های دو و سه لایه با کارایی بالا و برای تعمیر پوشش‌های گالوانیزه استفاده می‌شود.

 عدم یکنواختی پوشش (به ویژه در گوشه‌ها و لبه‌ها) و  نیاز به یک سطح فولادی تمیز، از مشکلات رنگ‌های زینک ریچ می‌باشد.  

رنگ زینک ریچ اپوکسی

رنگ زینک ریچ اپوکسی شامل سه جزء رزین اپوکسی، پودر روی و هاردنر پلی آمید می‌باشد. که بعد از اعمال بر روی فولاد، یک لایه سخت و مقاوم ایجاد می‌کند که محافظت کاتدی بالایی دارد. به دلیل واکنش الکتروشیمیایی پیگمنت و سطوح فولادی، درصد بالای این رنگدانه در لایه زیرین منجر می‌شود که یک لایه کامل از فلز روی موجود در رنگ، سطح مورد نظر را کاملا بپوشاند.

رنگ زینک ریچ اپوکسی، هم با اسپری و هم با غلطک یا براش قابل اجرا می‌باشد. این نوع رنگ به عنوان یک محافظ قوی در سازه‌های فلزی، مخازن صنعتی، صنایع نفت و پتروشیمی و … به کار می‌رود.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *