رنگ کلروما زیره کفش

رنگ کلروما زیره کفش

رنگ کلروما زیره کفش

اصطلاح رنگ کلروما (رنگ خمیری) جهت استفاده در زیره کفش، معمولاً به رنگ یا رنگدانه ای اطلاق می‌شود که با مواد زیره کفش مخلوط می‌شود تا رنگ نهایی را به آن بدهد. زیره کفش، اغلب از موادی مانند پلی یورتان، لاستیک یا اتیلن-وینیل استات ساخته می‌شود. رنگ زیره کفش، با افزودن رنگدانه‌ها یا رنگ‌ها به مواد پایه به دست می‌آید.

 اگر بخواهیم زیره کفش با یک رنگ خاص تولید کنیم، می‌بایست رنگدانه یا رنگ انتخابی با مواد زیره کفش مخلوط شود و یک رنگ خمیری حاصل شود که در فرآیند تولید استفاده می‌شود و ظاهر نهایی زیره کفش، توسط آن ایجاد می‌شود.  

انتخاب رنگ کلروما (رنگ خمیری)، بسته به ترجیحات برند و سبک مورد نظر کفش، می‌تواند بسیار متفاوت باشد و به تولیدکنندگان کفش اجازه می‌دهد تا طیف گسترده ای از زیره‌های کفش با رنگ‌های متنوع را برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کننده ایجاد کنند.

همان طور که گفته شد رنگ مخصوص زیره کفش، عموماً شامل موادی است که برای پوشش زیره کفش از جنس لاستیک یا پلی‌یورتان استفاده می‌شود. این رنگ‌ها به دلیل خواص ویژه خود به عنوان پوشش محافظ نیز بر روی زیره کفش استفاده می‌شوند.

رنگ کلروما زیره کفش

 برخی از ویژگی‌ها و کاربردهای رنگ کلروما (رنگ خمیری)

  1. مقاومت در برابر سایش: رنگ‌‌های کلروما (رنگ‌های خمیری) زیره کفش، معمولاً دارای مقاومت بالا در برابر سایش و فرسودگی هستند در نتیجه می‌توانند مدت زمان بیشتری از زیره کفش محافظت کنند.
  2. ضد لغزش: برخی از این رنگ‌ها دارای خواص ضد لغزش هستند که به کاهش آسیب دیدگی به علت لغزندگی زیره کمک می‌کنند.
  3. مقاومت در برابر عوامل جوی: رنگ‌های مخصوص زیره کفش می‌توانند در برابر نور خورشید، رطوبت، آب و هوای سرد و گرم و غیره مقاومت نشان دهند.
  4. حفاظت و ایجاد ظاهری زیبا در زیره کفش
  5. مطابقت با استانداردها: به دلیل تطایق با استانداردها، در کفش‌های ایمنی به راحتی استفاده می‌شوند و باعث افزایش کارایی کفش می‌گردند.

رنگ کلروما (رنگ خمیری) زیره کفش پلی یورتان، یک ماده رنگی است که  طی فرآیند ساخت زیره کفش به جزء پلی اُل اضافه می‌شود. زیره کفش‌های پلی یورتان، اغلب با استفاده از ترکیب پلی اُل‌ها و ایزوسیانات‌ها تولید می‌شود و برای رسیدن به رنگ دلخواه برای زیره، رنگ کلروما (رنگ خمیری) را با پلی اُل مخلوط می‌کنند.

رنگ کلروما(رنگ خمیری)، با فرمولاسیون پلی یورتان سازگار است. در نتیجه  به تولید کنندگان اجازه می‌دهد تا رنگ زیره کفش را سفارشی کنند و طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای برآورده کردن ترجیحات بازار ارائه می‌دهد. با افزودن رنگ کلروما (رنگ خمیری) به پلی اُل، کل مخلوط پلی یورتان، رنگ مورد نظر را به خود می‌گیرد.

 فرآیند افزودن رنگ کلروما(رنگ خمیری) به فرمولاسیون زیره کفش پلی یورتان در صنعت کفش برای ایجاد کفش‌هایی با رنگ‌ها و سبک‌های مختلف برای پاسخگویی به ترجیحات مصرف کننده بسیار مهم است و علاوه بر ایجاد انعطاف‌پذیری در طراحی، به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا انواع رنگ‌های زیره کفش را برای پاسخگویی به تقاضای مشتری ارائه دهند.

افزودن رنگ کلروما (رنگ خمیری) به پلی اُل برای تولید زیره کفش پلی یورتان، گامی مهم در فرآیند تولید برای رسیدن به رنگ و ظاهر دلخواه است. در ادامه نحوه افزودن رنگ کلروما (رنگ خمیری) به مخلوط پلی اُل بیان شده است:

1. آماده سازی مخلوط پلی اُل

* زیره کفش پلی یورتان معمولاً از ترکیب پلی اُل‌ها (پلی اتر/پلی استر پلی اُل) با ایزوسیانات‌ها ساخته می‌شود. قبل از افزودن رنگ کلروما (رنگ خمیری)، می بایست مخلوط پلی اُل با توجه به فرمولاسیون و دستور العمل خاص آماده گردد.

2. انتخاب رنگ کلروما (رنگ خمیری) مورد نظر و هماهنگ با زیره کفش

3. افزودن رنگ کلروما (رنگ خمیری) انتخابی به مخلوط پلی اُل

* مقدار رنگ کلروما (رنگ خمیری) اضافه شده به شدت رنگ مورد نظر بستگی دارد. تولیدکنندگان معمولا دستورالعمل‌های خاصی را برای دستیابی به نتایج رنگ ثابت دنبال می‌کنند. سپس با استفاده از تجهیزات اختلاط مکانیکی، رنگ کلروما (رنگ خمیری) کاملا با پلی اُل مخلوط می‌شود که منجر به توزیع یکنواخت رنگ در سراسر مخلوط می‌گردد.

4. ادامه مراحل ساخت زیره کفش

* ترکیب مخلوط پلی اُل رنگی با جزء ایزوسیانات، ریختن آن در قالب و اجازه دادن به خشک شدن و جامد شدن برای تشکیل زیره کفش.

5. کنترل کیفیت

* انجام اقدامات کنترل کیفیت در طول فرایند برای اطمینان از ثبات رنگ و سایر پارامترهای کیفی زیره کفش. در این مرحله، ممکن است نمونه‌ها به صورت دوره‌ای آزمایش شوند تا تأیید شود که رنگ با مشخصات نهایی مطابقت دارد.

6. محصول نهایی

*پس از خشک شدن و سخت شدن زیره کفش، از قالب خارج شده و برای پردازش بیشتر از جمله مونتاژ در کفش آماده می‌شود.

با افزودن رنگ کلروما (رنگ خمیری) به پلی اُل به صورت کنترل شده و دقیق، تولیدکنندگان می‌توانند زیره کفش‌های پلی یورتان را با رنگ‌های ثابت و قابل سفارشی سازی تولید کنند و خواسته‌های بازار و ترجیحات مصرف کننده را برآورده سازند.


گردآوری، تالیف و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *