ساندویچ پانل پلی یورتان – خواص کاربردی و تفاوت آن با سایر عایق ها

ساندویچ پانل پلی یورتان

ساندویچ پانل پلی یورتان – خواص کاربردی و تفاوت آن با سایر عایق ها

ساندویچ پانل پلی یورتان  امروزه بخش بزرگی از صنعت عایق را به خود اختصاص می‌دهد. ساندویچ پانل پلی یورتان که به عنوان پانل pu نیز شناخته می شود. یک ماده کامپوزیتی است که از سه بخش تشکیل شده، دو لایه فلزی که شامل ورق‌های فلزی یا گالوانیزه می‌باشد که در میان آن‌ها یک لایه فوم  پلی یورتان قرار گرفته است و در مجموع یک واحد کامپوزیت را تشکیل داده اند.

دوام بسیار بالا، وزن سبک، مقاومت بالا در برابر رطوبت، مقاومت بالا در برابر انواع شرایط آب و هوایی، استحکام کششی و استحکام ساختاری در زمان کاهش یا افزایش دما از ویژگی‌های مهم فوم پلی یورتان ساندویچ پانل می‌باشد.

ساندویچ پانل های پلی یورتان از ساختمان‌های پیش ساخته تا کابین‌های قابل حمل و استادیوم‌ها کاربرد دارند.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای ساندویچ پانل‌ها

  • ساختمان‌های صنعتی
  • ساختمان‌های پیش ساخته (کانکس‌ها و کانتینرها)
  • انواع مراکز خرید
  • انواع سردخانه‌ها
  • اماکن ورزشی
  • اتاق‌های ایزوله
  • بیمارستان‌های سیار
  • انواع پارتیشن‌های صنعتی و اداری
  • کانتینرهای حمل و نقل مواد غذایی و ..

همان طور که می‌دانیم فوم سخت پلی یورتان، از ترکیب ایزوسیانات معمولا متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات و پلی ال (پلی اتر -پلی ال یا پلی استر- پلی ال) همراه با کاتالیزور و عامل فوم زا تولید می‌شود. که بعد از تولید، توسط دستگاه‌های تزریق در میان ورق‌های فلزی تزریق می‌شوند.

ویژگی‌های ساندویچ پانل پلی یورتان

ساندویچ پانل پلی یورتان در ضخامت‌های مختلف موجود است. مهم‌ترین مزیت این نوع ساندویچ پانل این است که بالاترین تراکم را  در بین تمام پانل‌های عایق دارا می‌باشد. ساندویچ پانل‌های پلی یورتان یک انتخاب عالی برای اتاق‌های سرد، فریزر و تجهیزات خنک کننده هستند. همچنین برای سقف‌ها  ودیوار‌های ساختمان نیز گزینه بسیار عالی می‌باشد.

ساندویچ پانل پلی یورتان می‌تواند انتخاب خوبی برای ساختمان‌هایی باشد که نیاز به سازه‌ی  مقاوم در برابر آتش دارند. به طور کلی ساندویچ پانل پلی یورتان جایگزینی جذاب برای روش‌های ساخت و ساز سنتی است و توسط بسیاری از شرکت‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

معرفی چندین مزیت ساندویچ پانل پلی یورتان

ساندویچ پانل پلی یورتان ماده ای بسیار مطلوب برای پروژه‌های صنعتی و تجاری است. هدایت حرارتی ضعیف آن باعث صرفه جویی در هزینه و انرژی می‌شود. با خنک نگه داشتن ساختمان در تابستان و گرم نگه داشتن ساختمان در طول زمستان، می‌تواند به کاهش قبوض انرژی کمک شایانی کند.

این ماده به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، یک انتخاب عالی برای ساختمان‌هایی است که باید در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشند.

ساندویچ پانل پلی یورتان، علاوه بر کاربردهای سقف، یک متریال موثر برای کف سردخانه نیز می باشد. انعطاف پذیری آن، این ماده را برای کاربردهای مختلف ایده آل می‌کند. انعطاف پذیری به این معنی که می‌توان آن را هم در نمای بیرونی و هم در داخل ساختمان اعمال کرد.

ساندویچ پانل پلی یورتان به دلیل ویژگی‌هایی از جمله وزن سبک و عایق بودن، یک ماده همه کاره برای هر نوع ساختمانی است.  همچنین قیمت ساندویچ پانل پلی یورتان بسته به سایز، وزن، نوع کاربرد وکشور سازنده متفاوت است.

به دلیل دوام بالای ساندویچ پانل و سهولت نصب آن، به راحتی می‌توان در کف سردخانه از آن استفاده کرد.

خلاصه ای از مهم‌ترین مزایای فوم ساندویچ پانل پلی یورتان

  • وزن سبک
  • مقاوم در برابر آتش
  • مقرون به صرفه
  • عایق رطوبت و صدا
  • توانایی بالا در تحمل نیروهای برشی، کششی و فشار
  • عایق حرارتی با کارایی بالا
  • مقاومت بالادر برابر آلودگی‌های میکروبی و بیولوژیکی
  • قابل تولید در انواع رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف
  • سهولت نصب (به زمان و نیروی انسانی کمتری نیاز دارد)

تفاوت بین ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی ایزوسیانورات

ساندویچ پانل پلی یورتان

فوم ساندویچ پانل پلی یورتان را می‌توان با فوم پلی ایزوسیانورات PIR (Polyisocyanurate) نیز جایگزین کرد. اگرچه هر دو فوم سخت با خواص عایق حرارتی بالا می‌باشند اما خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی دارند.

این دو فوم از نظر ترکیب شیمیایی به هم نزدیک هستند با این تفاوت که در پلی ایزوسیانورات میزان غلظت MDI بیشتر است،  و از پلی ال مشتق شده از پلی استر استفاده می شود. ولی از لحاظ عملکرد، متفاوت می باشند.

وزن سبک، عایق حرارتی، سازگاری با محیط زیست و قابل بازیافت بودن از ویژگی‌های مشترک این دو فوم می‌باشد. یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های عمده فوم سخت پلی یورتان و پلی ایزوسیانورات، مقاومت در برابر آتش و شعله می‌باشد. فوم پلی یورتان نسبت به پلی ایزوسیانورات، مقاومت کمتری در برابر شعله دارد.

در مقایسه با فوم پلی یورتان، فوم پلی ایزوسیانورات، مقاومت بالایی در برابر گسترش شعله و دود ساطع شده از آن دارد. بنابراین در مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بالای حرارتی باشد بهتر است از فوم پلی ایزوسیانورات استفاده شود.

از نظر مقاومت در برابر شعله، عایق فوم پلی یورتان به طور ذاتی دارای کلاس B3 است که با افزودن عامل بازدارنده شعله به کلاس B2 می رسد. عایق فوم پلی ایزوسانورات،  به طور ذاتی دارای کلاس B2 است و با تنظیم غلظت پلی ایزوسیانورات و بقیه فاکتورها به کلاس B1 می رسد. چگالی فوم پانل عایق پلی یورتان 35 – 45  کیلوگرم بر متر مکعب و چگالی فوم پانل عایق پلی ایزوسیانورات 45 – 55 کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد.

فوم پانل عایق پلی یورتان بین 5/2 تا 3% در صورتی که فوم عایق پانل ایزوسیانورات تا 9/0% آب را جذب می‌کند. در صورت جذب آب، عملکرد عایق‌های حرارتی پانل‌ها به شدت کاهش می‌یابد و باعث موج برداشتن پانل می‌شود که این امر موجب ترک خوردگی پانل نیز می‌شود.

تفاوت بین پانل‌های عایق پلی یورتان (ساندویچ پانل پلی یورتان) و پشم سنگ

هسته عایق پانل، پشم سنگ می‌باشد که به آن پشم معدنی نیز می‌گویند که بین دو ورق چسبانده شده و محصولی یکپارچه را تشکیل می دهد. پشم سنگ، هر ماده الیافی است که از ریسندگی یا کشیدن مواد معدنی یا سنگ مذاب مانند سرامیک، تشکیل می‌شود. پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی، عایق لوله، عایق سازه کاربرد دارد.

یک پانل عایق پلی یورتان با ضخامت 50 میلی متر مانند یک پانل عایق پشم سنگ با ضخامت 80 میلی متر عمل می‌کند. پلی یورتان، یک ترکیب آلی است و به نظر می‌رسد که مقاومت کمتری در برابر آتش دارد. پشم سنگ از عناصر غیر آلی تشکیل شده است که به گسترش شعله کمک نمی‌کند، به این معنی که در مواردی که نیاز به محصولی باشد که مقاومت بالا در برابر آتش (در حدود 2 یا 3 ساعت ) نیاز باشد گزینه مناسبی است.

یکی از معایب پانل‌های عایق پشم سنگ این است که نسبت به پلی یورتان‌ها، سنگین‌تر می‌باشند و از لحاظ جابجایی و نصب نسبت به پلی یورتان، با مشکلات بیشتری همراهند.

تفاوت بین پانل‌های عایق پلی یورتان و پلی استایرن

فوم‌های پلی استایرن و پلی یورتان ساندویچ پانل‌ها، هر دو از دسته فوم‌های سخت می‌باشند که مقاومت ساختاری و استحکامی بالایی دارند اما تفاوت‌هایی نیز دارند.

فوم پلی استایرن بر خلاف پلی یورتان، مقاومت کمتری در برابر رطوبت دارد. همچنین فوم پلی یورتان مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش نسبت به فوم پلی استایرن دارد، فوم پلی یورتان در دمای 1000 درجه سلسیوس آتش می‌گیرد و فوم پلی استایرن در دمای 180 درجه سلسیوس نرم و در دمای 240 درجه سلسیوس ذوب می شود.

فوم پلی یورتان در برابر مواد شیمیایی مقاوم است ولی فوم پلی استایرن، در برابر برخی حلال‌ها و مواد نفتی، حلال‌های روغن پایه و …  مقاومت کمتری دارد و آسیب پذیر است.

ساندویچ پانل پلی استایرن نباید بیشتر از 7 متر باشد و در صورت نیاز به نصب پانل‌های بیشتر می‌توان پانل‌های کوتاه را به پانل‌های منبسط شده متصل کرد. همچنین، ساندویچ پانل‌های پلی استایرن، تمام فضاهای داخلی ساندویچ پانل را به طور کامل نمی‌پوشانند، در نتیجه باعث اتلاف انرژی می‌شود.

ساندویچ پانل‌های پلی یورتان، قابلیت چسبندگی به انواع سطوح فلزی، چوبی و .. را دارند ولی فوم‌های پلی استایرن غالبا قابلیت چسبندگی به سطوح چوبی را دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله مقایسه ساندویچ پانل ها با فوم های پلی یورتانی و پلی استایرنی مراجعه کنید.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *