اسپری عایق صوتی حرارتی پلی یورتان

فوم عایق صوتی پلی یورتان

اسپری عایق صوتی حرارتی پلی یورتان

سیستم های پلی یورتان نه تنها به دلیل رفتار گرمایی خوب، بلکه به دلیل خواص صوتی، یکی از پرمصرف ترین مواد عایق در صنعت ساختمان سازی است. به این نوع سیستم‌های عایق که هم نقش عایق صوتی و هم نقش عایق حرارتی را ایفا می‌کنند، عایق صوتی حرارتی (Thermal-Acoustic) یا ترموآکوستیک (Thermoacoustic) نیز می‌گویند.

این نوع عایق پلی یورتان علاوه بر این که انتقال حرارت را به خوبی کنترل می‌کند، قادر است امواج صوتی آزار دهنده شامل صداهای خارجی اطراف ساختمان (مانند صدای خیابان یا هواپیما) و صداهای داخلی (افتادن اشیا بر روی زمین، صدای همسایگان، صدای حرکت دادن مبلمان) را کنترل کند. از این رو عایق ترموآکوستیک نقش مؤثری هم در صرفه جویی انرژی و هم سلامتی ساکنین ساختمان دارد.  

ویژگی‌های اسپری عایق صوتی حرارتی پلی یورتان

سیستم‌های پلی یورتان دارای هدایت حرارتی کم هستند که امکان عایق بندی حرارتی مطلوب را می‌دهد و به دلیل سبک بودن (10 تا 12 کیلوگرم در متر مکعب) ظرفیت آب بندی بالا و همچنین سهولت استفاده را فراهم می‌کند.

این ظرفیت آب بندی بالا نتایج بسیار خوبی در عایق صوتی در مناطقی با میزان صدای زیاد مانند کافی شاپ‌ها، کارخانه‌ها یا مناطق دارای ترافیک هوایی به دنبال دارد. به علاوه، خصوصیات ترموآکوستیک این ماده عایق در طول عمر ساختمان بدون تغییر باقی می‌ماند.

برای دستیابی به حداکثر راحتی داخلی در ساختمان، لازم است منافذ باز پوشش ساختمان و امواج صوتی محیطی که ساختمان را احاطه کرده‌اند، تحت کنترل باشند. از طرف دیگر عناصر داخلی مانند پارتیشن‌ها و کف‌ها، و همچنین ترک‌ها و شکاف‌های احتمالی را که می‌تواند باعث ورود هوا شود، نباید فراموش کنیم.

یک راه حل مطلوب استفاده از سیستم‌های پلی اورتان به کارگیری در سطوحی مانند کف است. در سایر عناصر سازنده مانند نماها، می‌توان با تزریق پلی یورتان در شکاف هوای موجود دیواره، به سطح بالایی از عایق صوتی حرارتی دست یافت.

از طرف دیگر، فوم اسپری پلی یورتان در آب بندی درب‌ها، پنجره‌ها و سیستم آب و فاضلاب بسیار مورد استفاده است، همچنین در دیوارها حتی در شرایط آب و هوایی شدید، خصوصیات فنی خود را حفظ می‌کند.

با این حال، اگر می‌خواهیم به یک عایق حرارتی خوب دست پیدا کنیم، فوم های سلول بسته مناسب ترین هستند، اما برعکس، اگر هدف ما عایق صوتی باشد، فوم با چگالی کم و سلول باز بهترین راه حل است.

در بیشتر موارد که هدف بدست آوردن یک عایق با رفتار حرارتی و صوتی مناسب است، بهترین حالت این است که ترکیبی از هر دو نوع استفاده شود.

در ادامه به سایر ویژگی‌های اسپری عایق صوتی حرارتی اشاره می‌شود:

  • ایجاد یک سطح عایق پیوسته و بدون درز
  • مقاومت خوب در برابر رطوبت و قارچ‌ها
  • چسبندگی عالی و قابلیت استفاده روی طیف وسیعی از مواد شامل: فلز، بتن، آجر، تخته سه لا و تخت تراشه‌های جهت دار (OSB)
  • استفاده آسان بدون نیاز به ابزار خاص و بدون نیاز به مرحله پیش آماده سازی که موجب صرفه جویی در زمان می‌شود.
  • راحتی و سرعت
  • قابلیت استفاده حتی در محیط‌های با عرض کم که دسترسی آسان نیست.
  • سازگار با محیط زیست: جلوگیری از اتلاف انرژی، عدم وجود گازهای پیشران که موجب تخریب لایه ازن می‌شوند.
  • جایگزین برای روش‌های عایق بندی سنتی مانند تخته‌های عایق حرارتی پلی استایرن، پشم شیشه و پشم سنگ
عایق صوتی حرارتی پلی یورتان

کاربردهای عایق صوتی حرارتی پلی یورتان

اسپری عایق صوتی حرارتی پلی یورتان به دلیل داشتن خواص منحصر بفردی که در بالا به آنها اشاره در بسیاری از فضاها مورد استفاده قرار می‌گیرد که به تعدادی از آنها در زیر اشاره می‌شود.

  • سقف‌ها، زیر شیروانی‌ها، نماهای بیرونی، پی ها، زیرزمین‌ها، کف، دیوارهای داخلی، همپوشانی‌های بین کف، پارتیشن‌های داخلی، سقف‌ها و زیرزمین‌ها
  • عناصر سازه‌ای ساختمان‌ها، بالکن، ایوان، درها، دامنه‌های پنجره، لوله‌ها، کانال‌ها، سطوح مخازن
  • بدنه اتومبیل و تریلر اتومبیل، قایق، قایق بادبانی، کشتی و انواع وسایل نقلیه دریایی
  • سردخانه‌ها

گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *