فوم نرم پلی یورتان

فوم نرم پلی یورتان

فوم نرم پلی یورتان

فوم نرم پلی یورتان چیست

فوم نرم پلی یورتان  دسته ای از فوم های پلی یورتان با ساختار سلول باز (Open-cell) است که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد در طی سال های اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

فوم نرم پلی یورتان بعد از جنگ جهانی دوم شناخته شد اما تا بعد از در دسترس قرار گرفتن ایزوسیانات ها در 1952به تولید انبوه نرسید. در سال 1954 این محصول به طور وسیعی به عنوان روکش مبلمان مورد استفاده قرار گرفت و سپس کاربردهای دیگر آن شناخته شد.

فوم نرم پلی یورتان از طریق واکنش یک پلیول با با وزن مولکولی بالا و یک ایزوسیانات (معمولا متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI) و یا تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) ) با آب تولید می‌شود. این مواد در یک میکسر با شدت بالا ترکیب شده و با افزودن عناصر دیگر مانند کاتالیست‌ها، سورفکتانت‌ها و عوامل پف زای کمکی بسته به هدف مورد نظر، واکنش تولید فوم آغاز می‌شود. سپس حباب تشکیل شده و مخلوط منبسط می‌گردد و در عرض چند دقیقه واکنش تکمیل می‌شود.

واکنش فوم نرم پلی یورتان

فوم نرم پلی یورتان با توجه به کاربردهای متفاوت به سه دسته ی کلی فوم های قالبی (Moulded Foam)، فوم های بلوکی (Slabstock Foam) و فوم های با پوسته یکپارچه (Integral Skin foam)، تقسیم می‌شوند.

کاربردهای فوم نرم پلی یورتان

فوم نرم پلی یورتان به دلیل مزایای منحصر به فردی که در زیر به تعدادی از آنها اشاره شده است، در زندگی روزمره ما کاربردهای فراوانی دارد.

  • وزن سبک
  • دوام و استحکام بالا
  • مقاومت در برابر پارگی و آتش
  • مزایای زیست محیطی: محصولات تولیدی از فوم نرم پلی یورتان عموما قابل بازیافت بوده و همین امر موجب کاهش تولید ضایعات میشود. از طرف دیگر با استفاده چندین باره از محصولات میزان مصرف انرژی نیز به مقدار قابل توجهی کاهش می باید.

حدود 31 درصد از مصرف جهانی پلی یورتان­ به فوم های نرم اختصاص دارد و قسمت اعظم فوم های نرم پلی یورتان در صنعت مبلمان و فرش استفاده می شود و مابقی در صنعت حمل و نقل برای طراحی داخلی خودروها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

کالای خواب

فوم نرم پلی یورتان امروزه کاربرد وسیعی در تولید کالاهای خواب دارد که موجب افزایش راحتی محصولات خواب می شود. به دلیل دوام، سهولت ساخت و سازگاری آسان با ظاهر طراحی، فوم نرم پلی یورتان به یک جزء محبوب در صنعت تولید کالای خواب تبدیل شده است.

حمل و نقل

فوم نرم پلی یورتان به طور گسترده‌ای در صنعت حمل و نقل در محل نشیمن صندلی، پشتی گردن، دسته‌های صندلی، پنل‌ها و پوشش‌های داخلی، گلگیر‌های اتومبیل و کامیون، رینگ و لاستیک‌های کامیون، سقف ماشین‌ها و دیگر سیستم‌های داخلی کاربرد دارد. پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی پلی یورتان در طراحی خودرو کمک به سزایی در کاهش وزن، راحتی مسافران، جذب صدا و انرژی، برجهندگی (Resiliency)، مقاومت در برابر گرما و رطوبت و مقاومت فشاری می‌­کند. تمامی این مزایا موجب بهبود در میزان مصرف سوخت و رانندگی آسان‌تر نیز می‌شود.

مبلمان

از فوم نرم پلی یورتان به عنوان روکش مبلمان صندلی‌های اداری، صندلی سالن‌ها و استادیوم‌ها استفاده می‌شود. به کارگیری فوم نرم پلی یورتان به عنوان روکش مزایایی از جمله راحتی، دوام، ارتجاع، جذب انرژی و کنترل استحکام را فراهم می‌کند.

بسته بندی

فوم نرم پلی یورتان به عنوان پوشش و محافظ محصولاتی که نیازمند بسته بندی هستند استفاده می‌شود. از این فوم‎‌های نرم به عنوان محافظ ابزارآلات بسیار حساس مانند بردهای الکترونیکی و پرینترها، جواهرات و مواد غذایی استفاده می‌شود. وزن سبک، جذب ضربه، خاصیت ضد آب و برجهندگی فوم‌­های نرم، استفاده از آنها در صنعت بسته بندی را جذاب کرده است.

الیاف و منسوجات

فوم نرم پلی یورتان به عنوان عایق برای محصولات الیافی شامل لباس استفاده می‌شود. استفاده از فوم نرم پلی یورتان، ویژگی‌هایی از جمله عایق حرارتی، مقاومت در برابر پارگی و آتش و  وزن سبک را برای انواع مختلف الیاف و منسوجات از جمله محصولات چرمی، چادرهای مسافرتی، چترهای نجات و … فراهم می‌کند.

Carpet Cushion (فرش‌ها و موکت‌های لایه‌بندی شده)

فوم نرم پلی یورتان باعث بهبود راحتی و همچنین طول عمر فرش‌های ما می‌شوند. طراحی و ساخت آنها منجر به دوام طولانی مدت بدون افزایش ضخامت اضافی شده که موجب احساس راحتی در کف پا می‌گردد. این فوم‌های نرم هم در محیط‌های مسکونی و هم محیط‌های اداری استفاده می‌شود.

کارپت کوشین

مطالعات زیادی انجام شده است که نشان می‌دهد پلی یورتان موجب ایجاد دوام قابل توجه، بهبود ظاهر فرش‌ها و آسایش ساکنان محیط می‌گردد. کارپت کاشن­‌های پلی یورتان به جذب صداهای مزاحم تا حدود 50% نیز کمک می‌کند و از این طریق موجب ایجاد فضای آرام‌تر، بازدهی بیشتر در محیط کار و کاهش احساس خستگی در کارکنان می‌شود. از سویی دیگر این محصول از مواد بازیافتی تهیه می‌شود که با افزایش طول عمر فرش نیاز به تعویض را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهند و در نتیجه فرش های کمتری نیز دور ریخته می‌‍شود.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *