فوم پلی یورتان چیست

فوم پلی یورتان چیست

فوم پلی یورتان به صورت روزمره در زندگی ما استفاده می‌شود و برای ما، آسایش و راحتی را به ارمغان می‌آورد.

فوم پلی یورتان سهم بسزایی در زندگی روزانه ما دارد. از تشک ها گرفته تا مبلمان منزل و صندلی خودرو، فوم پلی یورتان در ساخت تعداد زیادی از وسایلی که ما در طی روز استفاده می‌کنیم، نقش دارد. کاربردهای فوم پلی اورتان، به واقع بی‌شمار هستند. از وسایل بسیار ساده و کوچک اما کاربردی مانند اسنفج ظرفشویی و انواع بانداژ پانسمان‌های بهداشتی گرفته تا عایق های صوتی و فیلترهایی که به ما کمک می‌کنند محیط زندگی و کار آرام‌تر و پاک‌تری داشته باشیم.

پلی یورتان عضو اصلی خانواده بزرگ و متنوع پلیمرها یا پلاستیک‌هاست. ساختار پلی یورتان می‌تواند به صورت جامد (سخت) و یا با ساختار سلول-باز (Open Cell) وجود داشته باشد که در این حالت به آن فوم گفته می شود. فوم پلی یورتان می‌تواند نرم (Flexible) و یا سخت (Rigid) باشد.

فوم پلی یورتان را از واکنش میان پلیول و دی ایزو سیانات، تولید می‌کنند. هر دو این مواد از فرآورده‌های نفت خام هستند. برای تولید فوم پلی یورتان با کیفیت بالا، تعدادی افزودنی دیگر نیز مورد نیاز است که بسته به کاربرد فوم مورد نظر، به آن اضافه می‌گردد.

انواع فوم های پلی یورتان، کاربردهای متنوعی دارند. برخی از این کاربردها به شرح ذیل هستند:

کالای خواب، مبلمان، صندلی خودرو، سپر و ضربه‌گیر خودرو، عایق حرارتی، یخچال، فیلترها، درزبند، کفی کفش، زیره کفش، ساندویچ پنل و …

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *