درباره مموری فوم بیشتر بدانید

مموری فوم

درباره مموری فوم بیشتر بدانید

مموری فوم یا فوم ویسکوالاستیک، یک فوم پلی یورتان است که با مواد شیمیایی برای ایجاد ویسکوزیته بیشتر یا توانایی آن در تغییر و حفظ شکل خود تحت فشار استفاده می‌شود. گرما و فشار ناشی از نشستن یا دراز کشیدن باعث می‌شود که مموری فوم با بدن منطبق شود و نقاط فشار را از بین ببرد.

مموری فوم یک ماده ساخت تشک محبوب است زیرا با ایجاد انحناهای طبیعی بدن شما درد را کاهش می‌دهد. همچنین دامنه حرکتی عالی را فراهم می‌کند. در مقابل، تشک‌های فنری دارای فنر داخلی هستند و دامنه حرکتی بسیار کمی دارند، شما به راحتی می‌توانید هر حرکتی را که می‌تواند شما را در شب بیدار کند احساس کنید.

ساختار متراکم این فوم گردش هوا را محدود می‌کند و گرما را به دام می‌اندازد. اگر گرما افزایش می‌یابد و ممکن است شما را از خواب بیدار کند و دوباره به خواب رفتن برایتان کمی سخت شود.

انواع متداول مموری فوم

از متداول‌ترین انواع این فوم می‌توان به فوم سنتی، ژل فوم و فوم گیاهی اشاره کرد.

فوم سنتی

در حالی که مموری فوم سنتی شامل مواد خنک کننده نمی‌باشد، دارای فناوری سلول باز است تا مقداری جریان هوا را در داخل تشک فراهم کند. فوم مموری سنتی ممکن است گرمای بیشتری را در مقایسه با سایر انواع تشک حفظ کند. به عنوان مثال، فنرهای داخلی ساختاری باز دارند، بنابراین گردش هوا در داخل تخت بیشتر می‌شود. اگر اهل خواب گرم هستید، تشک مموری فوم با مواد خنک‌کننده ممکن است تجربه خواب راحت‌تری را فراهم کند و خطر گرمای بیش از حد را کاهش دهد.

ژل فوم

فوم تزریق شده با ژل برای جذب و پخش گرمای بدن طراحی شده است. در طول فرآیند تولید فوم، ژل خنک کننده یا دانه های ژل به فوم اضافه می‌شود. فوم مموری ژل، مانند مموری فوم سنتی احساس کانتورینگ دارد. تشک‌های مموری فوم ژل علیرغم قابلیت خنک کنندگی، فقط می‌توانند گرمای زیادی را قبل از شروع به حفظ آن جذب و پخش کنند.

برخی از تولید کنندگان فوم مموری، ژل را با مس یا گرافیت تزریق می‌کنند. این مواد رسانای حرارت طبیعی هستند. هنگامی که مس و گرافیت با فوم مموری تزریق می‌شود، گرما را از بدن خارج می‌کند. به علاوه، مس خاصیت ضد میکروبی دارد.

فوم گیاهی

تولید کنندگان تا حدی نفت را با روغن های گیاهی مانند روغن کرچک جایگزین می کنند. مموری فوم گیاهی حاوی روغن های گیاهی است که به آن ساختاری تنفس پذیر و پاسخگو می‌دهد. این فوم با بدن منطبق است، اما افرادی که می‌خوابند احساس نمی‌کنند به دام افتاده‌اند، زیرا فوم حافظه گیاهی نرخ پاسخ‌دهی بالاتری دارد، بنابراین با تغییر وزن تنظیم می‌شود و از فرورفتگی عمیق جلوگیری می‌کند.

استفاده از روغن گیاهی و نفت کمتر به معنای بوی کمتری است که از گاز خارج می‌شود، گزینه ای عالی اگر به بوها حساس هستید.

درباره مموری فوم بیشتر بدانید

مقایسه فوم‌‌های مموری و فوم ژل مموری

تشک‌های مموری فوم و مموری فوم ژل شباهت بیشتری نسبت به تفاوت دارند. مواد به کار رفته در ساخت آنها به جز ژل اضافی موجود در مموری فوم ژل یکسان است.

مقایسه مموری فوم و ژل فوم

شباهت‌های فوم مموری و فوم ژل مموری

  • هر دو کانتور بدن هستند و فشار را کاهش می‌دهند و گزینه خوبی برای کسانی است که به دنبال تعادل بالشتک و پشتیبانی هستند.
  • هر دو حرکت ناشی از چرخش را محدود می‌کنند.
  • هر دو در درجات مختلفی از سفتی مناسب برای خوابیدن به پهلو، پشت و شکم موجود هستند.
  • آنها هر دو گزینه‌های خوبی برای کسانی هستند که کمردرد دارند زیرا ویژگی‌های منطبق بر بدن آنها حمایت بهتری از کمر را ارائه می‌دهد.

تفاوت‌های فوم مموری و فوم ژل مموری

  • فوم ژل باعث می‌شود تشک خنک تر از تخت خواب استاندارد مموری فوم احساس شود.
  • فوم مموری ژل سریعتر از مموری فوم سنتی بازمی‌گردد.
مموری فوم و ژل فوم

تشک مموری فوم چند لایه دارد؟

یک تشک معمولی مموری فوم شامل یک تا دو لایه راحتی و یک لایه فوم پشتیبانی می‌باشد. مدل‌های تشک بسته به برند ممکن است دارای لایه های بیشتری باشند. به خاطر داشته باشید که تشک های مموری فوم با لایه های بیشتر ممکن است قیمت را افزایش دهند زیرا مواد بیشتر هزینه بیشتری دارند.

لایه راحتی

تشک‌های مموری فوم دارای فوم کانتورینگ و کاهش دهنده فشار در لایه(های) راحتی هستند. لایه راحتی با بدن شما تماس مستقیم دارد، بنابراین با حرکت شما سازگار می‌شود، وزن بدن را به طور مساوی تقسیم می‌کند و درد را کاهش می‌دهد.

لایه انتقال

لایه انتقال مانع از فرو رفتن بیش از حد بدن شما می‌شود و تراز ستون فقرات را بهبود می‌بخشد. لایه انتقال ممکن است شامل فناوری پشتیبانی منطقه‌ای باشد که فشار بیشتری را در بخش‌های سنگین‌تر بدن شما (شانه‌ها و باسن) کاهش می‌دهد. لایه انتقال معمولاً پلی فوم (فوم پلی اورتان) است.

لایه پشتیبانی

یک فوم محکم و بادوام را می‌توان در لایه پشتیبانی یافت. این ماده به گونه ای طراحی شده است که وزن شما را در سطح خواب برای حمایت یکنواخت توزیع کند. فوم پایه به گونه ای ساخته شده است که دوام داشته باشد، برای پشتیبانی مداوم با خطر کم افتادگی.

راهنمایی برای انتخاب فوم مناسب

تخت‌های فنری  تنها  انتخاب به عنوان تشک بودند تا اینکه در اواخر دهه ۹۰ محبوبیت مموری فوم افزایش یافت. بر خلاف فنرهای داخلی، مموری فوم باعث کاهش فشار بهتری می‌شود. گرما و فشار باعث نرم شدن فوم مموری می‌شود و در انحناهای طبیعی بدن شکل می‌گیرد و نقاط فشار را از بین می‌برد و درد را کاهش می‌دهد. بعلاوه، مموری فوم شکل خود را از دست نمی‌دهد و ساپورت خود را حفظ می‌کند و آن را به گزینه‌ای عالی برای خواب شبانه تبدیل می‌کند.

اما چگونه می‌توان بهترین تشک مموری فوم را پیدا کرد؟ دانستن آنچه در داخل یک مموری فوم وجود دارد می‌تواند به شما در درک مزایا و معایب خوابیدن روی مموری فوم کمک کند.

چگونه بهترین تشک را بخریم؟

برای پیدا کردن بهترین تشک مموری فوم، مدلی را که محبوب‌تر است انتخاب نکنید. در عوض، تشک مموری فوم را بر اساس وضعیت خواب و وزن بدن خود انتخاب کنید. چرا؟ وضعیت خواب و وزن بدن به تعیین سطح ایده آل بالشتک، حمایت و استحکامی که برای خواب راحت نیاز دارید کمک می‌کند.

همچنین هنگام انتخاب بهترین تشک به عوامل دیگری مانند کیفیت فوم و ضخامت تشک نگاهی بیندازید. این عناصر می‌توانند به شما کمک کنند تشک مموری فوم با کیفیت بالا را که دوام خواهد داشت مشخص کنید.

کیفیت

برای تعیین مدت زمان ماندگاری تشک مموری فوم، نگاهی به کیفیت فوم، یا به طور خاص، تراکم و رتبه بندی ILD بیندازید. چگالی به میزان فوم یک لایه اشاره دارد، در حالی که رتبه بندی ILD سطح سفتی فوم را اندازه گیری می‌کند. در حالی که ممکن است برخی از شرکت‌ها رتبه بندی ILD مدل فوم مموری را تبلیغ نکنند، هنوز ارزش دانستن آن را دارد. اگر تشک مموری فوم دارای لایه‌های فوم با درجه‌بندی پایین ILD باشد، نشانه‌ای از تخت ارزان است و ممکن است در عرض یک سال پس از استفاده خراب شود.

تراکم

چگالی بر حسب پوند بر فوت مربع (PCF) اندازه گیری می‌شود. اندازه گیری بین مموری فوم و پلی فوم کمی متفاوت است – PCF برای پلی فوم کمی کمتر از مموری فوم است. چگالی یک فوم می‌تواند تعیین کند که تشک چقدر بدن را پشتیبانی می‌کند.

 مموری فومپلی فوم
دانسیته پایین (PCF)۵/۲ تا ۹/۳۸/۱ و کمتر
دانسیته متوسط (PCF)۴ تا ۴/۵۸/۱ تا ۵/۲
دانسیته بالا (PCF)۵/۵ و بالاتر۵/۲ و بالاتر

چگالی به وزن موجود در یک فوت مکعب فوم اشاره دارد. فوم‌های با چگالی کم، دارای گردش هوای بهتر و  همچنین وزن سبک‌تر هستند، اما دوام کمتری نسبت به فوم‌های با چگالی بالا دارند. فوم‌های با چگالی بالا بهتر به بدنه می‌رسند، اما ممکن است جریان هوا را محدود کنند. فوم‌های با چگالی بالا ممکن است قیمت بیشتری نسبت به فوم‌های با چگالی کم داشته باشند، اما فوم‌های با چگالی بالا در مقایسه با فوم‌های کم چگالی کمتر در طول زمان خراب می‌شوند.

مموری فوم

رتبه بندی ILD

ILD مخفف “Indentation Load Delection” است. ILD تعیین می‌کند که یک لایه فوم چقدر نرم یا سفت است. برای یافتن رتبه ILD، تولیدکنندگان تشک میزان فشار لازم برای ایجاد یک فرورفتگی ۴ اینچی بر روی سطح را اندازه گیری می‌کنند. هر چه درجه بندی بالاتر باشد تشک سفت تر است و هرچه رتبه کمتر باشد تشک نرم تر است.

بسیار نرم: ۸ تا ۱۰

بسیار نرم: ۱۱ تا ۱۵

نرم: ۱۶ تا ۲۱

بیشتر تشک های مموری دارای لایه راحتی با رتبه ILD بین ۸ تا ۲۰ هستند. یک لایه راحتی با دوام باید حداقل دارای رتبه ILD  برابر با ۱۰ باشد. امتیاز کمتر از ۱۰ ممکن است خیلی نرم باشد و باعث شود که در داخل تشک گیر افتاده باشید.

ضخامت تشک

ضخامت تشک ممکن است بر مدت زمان ماندگاری تخت تأثیر بگذارد، به خصوص اگر شما یک تخت خواب بزرگ داشته باشید. وزن بیشتر بدن نیاز به حمایت بیشتری دارد – یک تشک نازک لایه های کافی برای حمایت از بدن سنگین تر را ندارد. بیشتر تشک‌های مموری فوم بین ۶ تا ۱۴ اینچ ضخامت دارند. در حالی که تخت های ۶ تا ۸ اینچی برای کودکان کوچک انتخابی عالی هستند، اما برای بزرگسالان انتخاب خوبی نیستند.

تشک ۱۰ تا ۱۲ اینچی یک انتخاب عالی برای افراد بزرگسال است. این ارتفاع به این معنی است که لایه های راحتی باید حداقل ۲ اینچ ضخامت داشته باشند و دارای پایه پشتیبانی ۶ اینچی باشند. این محدوده ضخامت پشتیبانی مناسب را برای بدن شما فراهم می‌کند. تخت‌های نازک‌تر از ۱۰ اینچ می‌توانند منجر به افتادگی زودرس و از دست دادن تکیه‌گاه خود شوند.

فوم مموری

وضعیت خواب

موقعیت خواب یکی از عواملی است که استحکام مناسب تشک مموری فوم را تعیین می‌کند. بدن شما در هر حالت خوابیدن فضایی بین شما و تشک ایجاد می‌کند. فوم مموری این شکاف را از طریق کانتور پر می‌کند، اما سطح سفتی خاصی که از آن لذت خواهید برد بستگی به موقعیت(های) خواب شما دارد.

  • خوابیدن به پهلو

قابلیت تطبیق مموری فوم نقاط فشار را کاهش می‌دهد. برای افرادی که به پهلو می‌خوابند، دراز کشیدن به پهلو باعث ایجاد فشار در شانه‌ها و باسن می‌شود. بهترین تشک مموری فوم که فشار را در این نواحی کاهش می‌دهد، مدل نرم تری خواهد بود و تخت خواب های فوم مموری نرم تا متوسط ​​را به بهترین تشک تبدیل می‌کند.

  • به پشت خوابیدن

بهترین تشک مموری فوم برای افراد پشت خواب تشکی است که سفت تر باشد. این به این دلیل است که یک تخت مموری فوم سفت یا متوسط ​​می‌تواند به این افراد کمک کند تا در راستای خنثی بودن ستون فقرات و در عین حال حمایت بیشتر از کمر قرارا گیرند. مموری فوم در بدن شکل می‌گیرد و بدون از دست دادن تکیه گاه شکل خود را حفظ می‌کند و از فرو رفتن بیش از حد باسن جلوگیری می‌کند. یک سطح متوسط ​​تا سفت، سفتی ایده آلی است که این افراد برای راحتی تمام شب نیاز دارند.

  • به شکم خوابیدن

خوابیدن با شکم به دلیل فشار شدیدی که بر روی ستون فقرات ناشی از گرانش وارد می شود، سالم ترین وضعیت است. این فشار ممکن است باعث کمردرد شود، اما تشک مموری فوم متوسط ​​و سفت می تواند کمک کننده باشد. فوم مموری سفت‌تر، پشتیبانی یکنواخت را حفظ می‌کند و بدن را روی تشک بدون فرورفتن بیش از حد عمیق نگه می‌دارد.

  • تغییر موقعیت زیاد در خواب

بعضی افراد در هنگام خواب می‌چرخند و مرتباً موقعیت خواب را تغییر می‌دهند. تشک مموری فوم متوسط ​​ ​​به دلیل جابجایی مداوم آنها گزینه مناسبی است. این نوع استحکام به طور خودکار با هر موقعیت خواب تنظیم می‌شود، در حالی که تعادل خوبی از راحتی و پشتیبانی ایجاد می‌کند. احساس سفت شدن متوسط و  ​​هم تراز ستون فقرات را بدون توجه به موقعیت خواب حفظ می‌کند.

وزن بدن

وزن بدن نیز ممکن است بر نوع استحکام مورد نیاز شما تأثیر بگذارد. وزن بدن به سه گروه سبک وزن، متوسط ​​و سایز بزرگ تقسیم می‌شود. هر گروه وزنی برای داشتن بهترین راحتی نیاز به نوع خاصی از سفتی دارد. یک تخت خیلی نرم یا خیلی سفت می‌تواند نقاط فشار ایجاد کند و پشتیبانی نداشته باشد.

به عنوان مثال، یک خواب سبک وزن به سطح نرم تری نیاز دارد تا بدن آنها برای کاهش فشار در آن فرو برود. در غیر این صورت، تشک سفت ممکن است باعث قوس شدن ستون فقرات شود و نقاط فشار بیشتری ایجاد کند.

وزن خواب افراد سبک وزن آن‌قدر زیاد نیست، حدود ۱۳۰ پوند یا کمتر، و در نتیجه ممکن است کانتورینگ کمی دریافت کنند. بدن شما برای کاهش فشار باید کمی در یک تشک مموری فوم فرو رود، در غیر این صورت ستون فقرات شما در یک راستا قرار نمی‌گیرد و ممکن است به سختی به خواب بروید.

تشک‌های مموری فوم نرم‌تر می‌توانند کانتور بهتری را برای تختخواب‌های کناری ایجاد کنند. سطح مخملی می‌تواند شانه ها و باسن را بهتر نگه دارد و نقاط فشار دردناک را کاهش دهد.

در مقابل، یک تشک نرم فاقد پشتیبانی برای خواب  کسانی که بیش از ۲۳۰ پوند وزن دارند، است. این افراد، برای پشتیبانی بیشتر به تشک مموری فوم سفت تری نیاز دارند. این نوع سطح همچنین بالشتک زیادی را فراهم می‌کند، اما بدون خطر افتادگی.

وزن افراد با وزن متوسط ​​بین ۱۳۰ تا ۲۳۰ پوند است. یک سطح متوسط ​​بهترین گزینه برای تشک مموری فوم است زیرا تعادل خوبی بین راحتی و تکیه گاه فراهم می‌کند – نه خیلی سخت و نه خیلی نرم. یک بستر مموری فوم که نرم‌تر یا محکم‌تر از یک بستر متوسط ​​است ممکن است باعث ایجاد فشار در شانه‌ها و باسن شود.

مموری فوم چقدر دوام دارد؟

تشک‌های مموری فوم بسته به اینکه چقدر از آنها مراقبت می‌شود، می‌توانند بین هشت تا ده سال دوام بیاورند. به طور معمول، تشک مموری فوم به اندازه هر نوع تشک دیگری دوام می‌آورد.

محافظ تشک مقاوم در برابر مایعات و سایر آلاینده‌ها راه خوبی برای تمیز نگه داشتن تشک مموری فوم شما و عاری بودن از لکه است که می‌تواند بر گارانتی تأثیر بگذارد.


گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – اعظم مواساتی

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *