مموری فوم

مموری فوم

احتمالا شما هم تا کنون نام مموری فوم (Memory Foam) را شنیده اید. در مقاله حاضر می‌خواهیم با این نوع فوم و مزایای آن آشنا شویم.

مموری فوم چیست

مموری فوم که با نام‌های فوم هوشمند یا فوم حافظه دار نیز شناخته می‌شود، اولین بار در دهه‌ی 1960 توسط ناسا طراحی شد تا در صندلی‌ها و کمربندهای سفینه فضایی به منظور حفظ ایمنی و سلامتی فضانوردان استفاده شود. با گذشت زمان و کشف مزایای مموری فوم، از آن در بسیاری از موارد دیگر از جمله تشک به طور گسترده استفاده شد.

تولید مموری فوم

مموری فوم در واقعیت نوعی پلیمر است که از پلی یورتان تشکیل شده است. مموری فوم همان محصولی است که به عنوان فوم پلی اورتان “ویسکوالاستیک” (Viscoelastic foam) یا فوم پلی اورتان با مقاومت کم (Low resistant polyurethane- LRPu) نیز شناخته می‌شود. این فوم با اضافه کردن ترکیبات و مواد افزودنی مختلف به دو جز اصلی پلی یورتان یعنی همان پلی ال و ایزوسیانات ایجاد می‌شود. تولیدکنندگان مختلف از فرمولاسیون و فرایندهای متفاوتی برای تولید فوم استفاده می‌کنند که بر نوع و عملکرد مموری فوم تأثیر گذار است.

به عبارتی نوع مواد شیمیایی و نحوه‌ی تولید بر دو ویژگی اصلی مموری فوم یعنی ویسکوزیته و الاستیته تأثیر می‌گذارد. در اینجا منظور از ویسکوز بودن ماده این است که تغییر شکل تحت فشار، یا انتقال انرژی از یک مکان به مکان دیگر، زمان زیادی طول می کشد، و منظور از ماده‌ی الاستیک این است که فوم می‌تواند کشش و یا انقباض داشته باشد اما وقتی نیروی کشش برداشته شود به شکل و اندازه اولیه و اصلی خود باز می‌گردد.

انواع مموری فوم و ویژگی‌های آنها

مموری فوم در حالت کلی به سه نوع سنتی، سلول-باز و تزریق-ژل تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها ویژگی‌های متفاوتی دارند.

مموری فوم
مموری فوم سنتی (Traditional memory foam)

مموری فوم سنتی یا کلاسیک، اولین نوع از مموری فوم بود که  در اواخر دهه 1990 وارد بازار شد. مموری فوم سنتی طوری طراحی شده اند که به بدن قالب شوند تا خواب راحتی فراهم کند، اما مشکل عمده‌ی این نوع فوم‌ها تمایل آنها به حفظ حرارت به دلیل ساختار سلول-بسته است و ممکن است برای عده‌ای بخصوص آن دسته از افراد که ساکن مناطق گرمسیر هستند، بسیار ناخوشایند بوده و در خواب آنها اختلال ایجاد کند. در دو نوع دیگر مموری فوم سعی شده است این مشکل برطرف شود.

مموری فوم سنتی
مموری فوم سلول-باز (open-cell memory foam)

مواد تشکیل دهنده‌ی مموری فوم سلول-باز مشابه با مموری فوم سنتی است اما ساختار داخلی این دو فوم باهم متفاوت است. این نوع مموری فوم شبیه اسفنج است و ساختار سلول‌های باز در تشک‌ها موجب گردش هوای بهتر در فوم شده که به پراکنده شدن حرارت بدن در هنگام خواب نیز کمک می‌کند. در گذشته نحوه‌ی تولید فوم به گونه ای بود که تشک‌هایی با دانسیته کمتر تولید می‌شد که بر استحکام و ساپورت تشک تأثیر گذار بود. اما روش‌ها و تکنولوژی نوین تولید این مشکلات را برطرف کرده است.

مموری فوم سلول باز
مموری فوم ژلی :(gel memory foam)

نوع دیگری از مموری فوم‌ها از ژل در ساختار فوم استفاده می‌کند که نسبت به دو مموری فوم قبلی پیشرفته تر است. ژل معمولا به داخل فوم تزریق می‌شود. این روش ساختاری مشابه با سلول-باز ایجاد می‌کند. این فوم‌ها به جای عبور هوا در تشک، از مواد تغییر دهنده‌ی فاز تشکیل شده اند به این معنی که حرارت دمای بدن را جذب و پخش می‌کند و از این طریق به تنظیم دمای بدن فرد در زمان خواب کمک می‌کند.

مموری فوم ژلی

برای تولید برخی از تشک ها فقط از یک نوع از مموری فوم‌های بالا استفاده می‌شود اما در نحوه‌ی تولید مدرن مموری فوم از ترکیب هر سه نوع فوم برای تولید استفاده می‌شود.

یکی دیگر از نوآوری های در حال افزایش در مموری فوم، گسترش تولید فوم‌های سازگار با محیط زیست است. این فوم‌های هوشمند سازگار با محیط زیست (یا “حافظه های سبزتر”) مواد گیاهی بیشتری نسبت به تشک فوم هوشمند معمول ​​دارند. به عنوان مثال، آنها ممکن است برخی از ترکیبات و مشتقات پایه نفتی را که در تولید فوم حافظه استاندارد استفاده می‌شود، با ترکیبات و مشتقات ساخته شده از روغن سویا یا ذرت جایگزین کنند. این تکنیک‌های ساخت هنوز نسبتاً جدید هستند، اما با پیشرفت تکنولوژی رایج تر می‌شوند.

کاربردهای مموری فوم

مزایای منحصر به فرد مموری فوم موجب شده است که در تولید بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار گیرد و در ادامه مقاله به تعدادی از آنها اشاره می‌شود.

مموری فوم در کالای خواب

مموری فوم در کالای خواب

از گذشته تا هم اکنون استفاده از مموری فوم در کالای خواب بخصوص تشک و بالشت مرسوم بوده است. مموری فوم با ساختار بدن به خوبی سازگار بوده و از کمر، گردن مفاصل و ستون فقرات محافظت می‌کند. از این رو مورد توجه پزشکان بوده است.

استفاده از بالشت مموری فوم موجب قرار گرفتن بدن و بخصوص سر و گردن در بهترین حالت شده و امکان ابتلا به سردردهای شدید، کوفتگی بدن، خروپف به هنگام خواب را از بین می‌برد و مانع مبتلا شدن به آرتورز گردن می‌شود. تمامی عوامل ذکر شده موجب می‌شود که خواب راحت و با کیفیت تری را به کمک مموری فوم تجربه کنید.

از دیگر مزایای تشک مموری فوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت انطباقی تشک مموری فوم از وارد شدن فشار به بدن جلوگیری کرده و پشتیبانی خوبی برای ساختار بدن ایجاد می‌کند و می‌توان آنها را جزو تشک‌های طبی دسته بندی کرد.
  • مواد به کار رفته در این نوع تشک ضد حساسیت بوده و برای کسانی که مبتلا به حساسیت و یا مشکلات تنفسی هستند می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
  • به دلیل ساختار خاص تشک مموری فوم، حرکت یک فرد بر روی آن سبب تکان خوردن فرد دیگر نشده و موجب اختلال در خواب او نخواهد شد.
  • تشک‌های مموری فوم دارای عمر طولانی بوده و با گذشت زمان عملکرد مطلوب خود را از دست نخواهند داد.
مزایای مموری فوم

مموری فوم در کفی کفش

شاید باورتان نشود اما اگر در کمد خود را باز کنید کفش‌های مموری فوم را خواهید دید. بسیاری از تولید کنندگان معروف کفش مانند Nike و Sketchers از مموری فوم به عنوان کفی کفش‌های خود استفاده می‌کنند تا فشار را به راحتی آزاد کند. این نوع از کفی کفش از آنجا که راحتی و پشتیبانی خوبی برای پای شما فراهم می‌کنند انتخاب مناسبی برای انواع کفش‌ها بخصوص کفش‌های پیاده روی و ورزشی است. ویژگی کفی کفش با مموری فوم این است که پس از چند قدم راه رفتن کاملا قالب پا شده و گودی کف پا را پر می‌کند و از وارد شدن فشار به پاها و کمر جلوگیری می‌کند.

مموری فوم در کفی کفش

مموری فوم در تشک حمام

تشک حمام عمدتا در حمام، جلوی وان،کنار استخر و مکانهای دیگر کاربرد دارد. اما تشک حمام مموری فوم را می‌توان در اتاق خواب، آشپزخانه یا جلوی درب ورودی نیز استفاده کرد. تشک حمام مموری فوم دارای اثر ضد لغزش خوبی است، از این رو از لیز خوردن در حمام نیز جلوگیری می‌کند. انتخاب مناسبی برای افرادی است که در کف پای خود احساس درد می‌کنند. فشارها را آزاد کرده و احساس خستگی را از بین می‌برد. تشک‌های حمام مموری فوم قابل شستشو نیز هستند. این تشک‌ها همچنین در طرح و رنگ‌های مختلف موجود می‌باشد و از این طریق به زیبایی محیط نیز می‌افزایند.

مموری فوم در تشک حمام

مموری فوم در هدفون

مموری فوم به دلیل ساختار سلول-باز و توانایی بالا در درزگیری، می‌تواند صداهای محیط را بخوبی مسدود کند و همچنین می‌تواند به فرم شکل گوش شما گسترش یابد. به دلیل این ویژگی‌ها می‌توان از مموری فوم در ساخت گوشی‌های هدفون و یا هدست استفاده کرد.

مموری فوم در هدفون

سایر کاربردهای مموری فوم

از سایر کاربردهای مموری فوم می‌توان به استفاده از آن در تولید مبلمان، زین دوچرخه، پد موس، ویلچرها، اندام‌های مصنوعی، صندلی اتومبیل‌ها، کلاه‌های ایمنی و … اشاره کرد.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *