عایق فوم سخت پلی ایزو چیست

پلی ایزو

عایق فوم سخت پلی ایزو چیست

پلی ایزو یا پلی ایزوسیانورات که به عنوان PIR نیز شناخته می‌شود، یک عایق فوم سفت و سخت است که در بیش از ۷۰ درصد ساخت و ساز سقف‌های تجاری استفاده می‌شود و یک عایق پیوسته برای عایق کاری سقف‌های تخت (شیب کم) تجاری و دیوارها ارائه می‌دهد. پلی ایزو به عنوان یکی از پرکاربردترین و در دسترس ترین محصولات ساختمانی، یک گزینه عایق مقرون به صرفه برای کاهش مصرف انرژی ساختمان و بهبود طول عمر کلی سقف‌ها و دیوارها است.

به طور خاص، پلی ایزو  دارای چهار جزء اصلی MDI، پلی ال، یک عامل دمنده و یک بازدارنده شعله است. هنگامی که این اجزا به همراه مقادیر کمی کاتالیزور و سورفکتانت مخلوط می‌شوند، یک واکنش شیمیایی مولد گرما باعث می‌شود که عامل دمنده مایع به جوش آید. بخار عامل دمنده حاصل، فوم را منبسط می‌کند و سلول‌های پر از گاز ایجاد می‌کند که مقاومت حرارتی بالای پلی ایزو را فراهم می‌کند. صنعت پلی ایزو از ماده دمنده هیدروکربنی پنتان استفاده می‌کند که پتانسیل صفر تخریب لایه اوزون و پتانسیل ناچیز گرمایش جهانی را دارد.

تاریخچه پلی ایزو

پلی ایزوسیانورات در اواخر دهه ۱۹۷۰ در بازار ساختمان معرفی شد. در آن زمان، کلروفلوئوروکربن ها (CFCs) در ساخت پلی ایزو با CFC-11 به عنوان عامل دمنده خاص استفاده می‌شد.

در طول دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، جامعه بین المللی به طور فزاینده‌ای نگران این بود که مواد مخرب ازن (ODS) به لایه اوزون آسیب برساند. لایه اوزون استراتوسفر پرتوهای مضر فرابنفش (UV) را فیلتر می‌کند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش با افزایش شیوع سرطان پوست، آب مروارید، کاهش بهره وری کشاورزی و اختلال در اکوسیستم‌های دریایی مرتبط است.

در سال ۱۹۸۵، کنوانسیون وین برای حفاظت از لایه اوزون، همکاری‌های بین المللی را در این زمینه رسمی کرد.  داده‌های جدید نشان می‌دهد که آسیب بدتر از حد انتظار به لایه اوزون وارد شده است. در سال ۱۹۹۲، طرفین پروتکل تصمیم گرفتند تا شرایط توافقنامه ۱۹۸۷ را تغییر دهند تا تولید CFC تا سال ۱۹۹۶ در کشورهای توسعه یافته پایان یابد. به دلیل اقدامات انجام شده، انتشار ODS در حال کاهش است.

انجمن تولیدکنندگان عایق پلی ایزوسیانورات (PIMA) مخصوص صنعت سقف‌سازی و پلی‌ایزو به‌عنوان یک محصول، در نتیجه تلاش مشترک برای یافتن جایگزین‌هایی برای CFCها با شش عضو موسس، از جمله تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان، متولد شد. برای ۱۵ سال اول در تاریخ سازمان، PIMA بر یافتن و بهبود جایگزین‌های CFC و HCFC متمرکز بود. در سال ۲۰۰۲، صنعت به سمت مواد غیر مخرب لایه ازن که دوستدار اوزون نیز بودند، روی آورد.

مزایا و کاربردهای پلی ایزو

پلی ایزو یک انتخاب محبوب برای عایق کاری سقف های تجاری، به عنوان تخته‌های پوشش سقف، و در کاربردهای پوششی ساختمان به عنوان روکش دیوار است. پلی ایزو به عنوان یک جایگزین مناسب برای سایر محصولات فوم سخت و عایق های فیبری، مزایای زیر را دارد:

  • R-value بالا در هر اینچ در مقایسه با سایر محصولات عایق مورد استفاده در ساخت و سازهای تجاری
  • مزایای هزینه نصب شده برجسته و هزینه مقرون به صرفه به ازای هر R-value
  • عملکرد فوق العاده در آزمایش‌های آتش
  • سهولت استفاده و آرامش خاطر، زیرا محصولات پلی ایزو برای استفاده در مجموعه گسترده ای از برنامه های آزمایش شده، تایید شده و سازگار با کد طراحی شده اند.
  • پلی ایزو در محدوده دمایی وسیع (۱۰۰- درجه فارنهایت تا ۲۵۰+ درجه فارنهایت) (۳۷- تا ۱۲۱+ درجه سانتی گراد) پایدار است و می‌تواند به عنوان جزئی در سیستم‌های سقفی که از آسفالت داغ استفاده می‌کنند استفاده شود.
  • پلی ایزو دارای استحکام فشاری بالا، چسبندگی عالی به لایه‌ها، جذب کم آب و انتقال کم بخار است.
  • پلی ایزو با اکثر چسب‌های ساختمانی سازگار است

محصولات عایق سقف

عایق پلی ایزو پرکاربردترین عایق بام تجاری با شیب کم و سقف عرشه است. در حالی که تمرکز این مقاله بر روی کاربرد تجاری پلی ایزو است، به خاطر داشته باشید که این محصول یک انتخاب عالی برای بازسازی خانه نیز است.

این ماده به عنوان یک انتخاب همه کاره برای کاربردهای سقف های تجاری به گونه ای طراحی شده است که بخشی از هر سیستم قیر اصلاح شده، ساخته شده یا سقف تک لایه باشد. محصولات پلی ایزو دارای یک فیسر(facer) برای استحکام بالا و جذب عالی برای هر دو روش شستشوی داغ و چسباندن با چسب هستند. این محصول همچنین به گونه ای طراحی شده است که با اتصال دهنده های مکانیکی عملکرد خوبی دارد. عایق فوم پلی ایزو دارای خواص حرارتی بالایی است که محافظت عایق فوق العاده ای را ارائه می‌دهد و به کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش کمک می‌کند.

بهبود مستمر محصول برای موفقیت پلی ایزو در کاربردهای سقف تجاری ضروری است. پلی ایزو گسترده ترین طیف تاییدیه‌های کد را برای عایق‌های مورد استفاده در سیستم‌های سقف ارائه می‌دهد. این تنها محصول عایق فوم پلاستیکی است که مجوز FM و UL را برای کاربرد مستقیم روی عرشه فولادی بدون مانع حرارتی کسب کرده است. پلی ایزو  همچنین در مسائل حیاتی در مورد عملکرد آتش، با گذراندن تست‌های شعله کالری‌سنج FM 4450 و مقاومت UL 1256 در برابر پخش داخلی شعله، عملکرد خوبی دارد.

محصولات تخته پوشش سقف

تخته های پوشش عایق سقف نیز به دلیل سبک وزن بودن و حمل آسان برای پیمانکاران بسیار مورد استفاده هستند. این محصول از یک هسته فوم پلی ایزوسیانورات سلول بسته و سخت ساخته شده است که در هر طرف به فیبرهای شیشه ای پوشش داده شده چسبانده شده است. خواص حرارتی ذاتاً بالا و استحکام فشاری محصول آن را برای استفاده به عنوان تخته پوششی عالی می‌کند.

تخته‌های پوششی پلی ایزو با چگالی بالا (HDP) در حال تبدیل شدن به یک جزء ضروری در سیستم‌های سقف هستند و بستری پایدار برای غشاهای سقف و همچنین محافظت مناسب برای عایق‌های زیرین فراهم می‌کنند. یک تخته پوششی دوام کلی سیستم سقف را افزایش می‌دهد و می‌تواند هزینه‌های نگهداری طولانی مدت را جبران کند. درک مزایای منحصر به فرد یک محصول تخته پوششی با چگالی بالا و ملاحظات کلیدی هنگام نصب می‌تواند به شما در کاهش نیروی کار و صرفه جویی در هزینه در طول فرآیند ساخت کمک کند. تخته های پوششی با چگالی بالا همچنین می‌توانند به کاهش هزینه های مصرف انرژی ساختمان در طول عمر سیستم سقف کمک کنند.

پلی ایزو

محصولات روکش دیوار

کاربردهای پوشش دیوار عایق در سراسر صنعت در حال رشد است زیرا قوانین ساختمانی اکنون به عایق کاری مداوم نیاز دارند. عایق پیوسته (CI) به عنوان عایق پیوسته در تمام اعضای سازه بدون پل های حرارتی به غیر از بست ها و دهانه‌های خدماتی در داخل، خارج، یا اجزای جدایی ناپذیر از هر سطح غیر شفاف پوشش ساختمان نصب می‌شود.

پلی ایزو از نظر مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر رطوبت و خواص بالابرنده باد معادل گچ سنتی است. با این حال، پلی ایزو دارای یکی از بالاترین مقادیر R-value در هر اینچ ضخامت در میان عایق‌های رایج مانند پلی استایرن منبسط شده (EPS) یا پلی استایرن اکسترود شده (XPS) است، و اکنون سازندگان بیشتری عایق پلی ایزو را برای استفاده روی دیوارها و در دیوارها انتخاب می‌کنند.

در دیوارهای حفره ای، صفحه فویل پلی ایزو و مقدار R-value به افزایش فضای هوایی بین لایه های بنایی داخلی و خارجی (بخش عمودی آجر یا سایر بنایی که یک واحد ضخامت دارند) اجازه می دهد تا آب را به طور موثرتر به خارج منحرف کند و حرارت طولانی مدت را بهبود بخشد.

پلی ایزوسیانورات

پایداری پلی ایزو

ارزش عایق برای پیمانکاران و متخصصان صنعت ساختمان برای سالیان متمادی آشکار بوده است.

یک مؤلفه کلیدی برای پایداری پلی ایزو R-value  است. این معیار توانایی عایق برای مقاومت در برابر گرمای عبوری از آن است. هرچه  R-value بیشتر باشد، عملکرد حرارتی عایق بهتر است.

یکی دیگر از نکات کلیدی برای آینده محیط ساخته شده، انعطاف پذیری است. ساختمان‌ها عمداً برای مقابله با بلایا کارآمدتر ساخته می‌شوند. در منطقه‌ای که طوفان‌های شدید وجود دارد، مدارس با تقویت‌کننده‌ها و ویژگی‌های اضافی ساخته می‌شوند تا در زمان فاجعه به عنوان یک پناهگاه عمل کنند.


گردآوری، تالیف و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – اعظم مواساتی

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *