پلی یورتان در صنعت خودرو (قسمت اول)

پلی یورتان در صنعت خودرو

پلی یورتان در صنعت خودرو (قسمت اول)

پلی یورتان در صنعت خودرو، کاربردهای فراوانی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا نقش این ماده را در صنعت خودرو بیشتر بشناسیم:

پلی یورتان ها دانسیته پایینی دارند

با توجه به دانستیه پایین پلی اورتان و به تبع آن کاهش وزن مواد به کار رفته در خودرو، صرفه جویی در مصرف بنزین ،  همراه با کاهش میزان آلایندگی هوا ، مزایای منحصر به فردی است که صنعت خودرو با بکار گیری پلی اورتان از آن برخوردار شده است.. در پنج سال گذشته دانسیته و ضخامت پلی یورتان ها  برای کاربردهای اصلی در حدود 30 تا 40 درصد کاهش یافته است و این در حالی است که خواص مکانیکی آنها کماکان حفظ شده است.

 برای مثال فوم صندلی کمترین دانسیته و یا همان وزن مخصوص را (0.03 الی 0.05 گرم بر سانتی متر مکعب) نسبت به سایر مواد پلاستیکی که در خودرو بکار می رود ، دارد. فوم های پلی یورتان برای پشت سری ها، مثال خوب دیگری در این مورد می باشد (دانسیته 0.03الی 0.05 گرم بر سانتی متر مکعب).

پلی یورتان ها صدا و نویز را برای سرنشینان خودرو کاهش می دهند

قابلیت جذب صدا و کاهش لرزش در پلی یورتان ها باعث کمک به راحتی و افزایش سطح سلامت و کاهش آلودگی صوتی می شود. عایق صوتی پلی یورتان می تواند بیش از 50 درصد باعث کاهش سر و صدا نسبت به سایر عایق های سنتی مانند ورقهای قیر اندود و نمدها شود.

پلی اورتان ها ایمنی و راحتی را به ارمغان می‌آورند

خواص عالی جذب لرزش وضربه در پلی یورتان ها (برای مثال در سپرها و داشبوردها)، ایمنی راننده و مسافران را فراهم می‌کند. همچنین فوم های با خاصیت ارتجاعی بالا در صندلی ها راحتی را در حرکت و سکون تامین می‌نمایند.

پلی یورتان ها بسیار مقاوم و بادوام هستند

پلی یورتان ها در مقابل خوردگی کامل مقاوم هستند. آنها در چرخه حیات خود، حتی در شرایط بسیار سخت نیز از پایداری بالایی برخوردار هستند.

پلی اورتان ها از تنوع بالایی برخوردارند

پلی یورتان ها امکان انتخاب طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و عملکرد‌ها را به مهندسان می‌دهند، پلی یورتان ها امکان طراحی اشکال و فرم‌های پیشرفته جهت کاربردهای اختصاصی با استفاده از همان خواص اصلی شیمیایی را فراهم می‌آورند. این امر به کاهش هزینه‌های وسایل نقلیه کمک کرده و باعث کاهش تولید مواد ضایعاتی می شود.

با توجه به خاصیت شکل پذیری فوق العاده پلی اورتان ، به  طراحان در طراحی مدل ها آزادی عمل می دهد

شکل پذیری پذیری پلی اورتان، همراه با راحتی، قدرت و کیفیت عالی آن، طراحان را قادر می سازد تا به عنوان مثال، صندلی‌های ماشین را متناسب با طراحی خودرو بسازند. این امر در سرنشینان یک حس عالی به وجود می‌آورد.

پلی یورتان ها قابل بازیافت هستند

پلی یورتان ها از طریق طیف وسیعی از فن آوری های تأیید شده قابل بازیافت هستند. در سال 1997، بیشتر از 100000 تن پلی اورتان در اروپای غربی بازیافت گردید که عمدتاً جهت تولید مبلمان و تشک استفاده شده بودند که از این مقدار ، حدود 10 درصد، مربوط به مواد پلی اورتانی است که در خودروها استفاده می شود (تقریبا 5000 تن از وسایل نقلیه خارج از رده بازیافت شده است).

پلی اورتان ها از کاربردهای انحصاری برخوردار هستند

مواردی مانند صندلی، داشبورد، عایق صوتی، سپر و قاب درب ها تنها با استفاده از  پلی اورتان ها قابل تولید می باشند که در نتیجه بازیابی و بازیافت را تسهیل می کند.

پلی اورتان ها قابلیت جایگزینی ندارند

بر اساس نسبت وزن به عملکرد ، پلی اورتان اغلب بهترین ماده موجود برای استفاده در اتومبیل می باشد. تلاش برای جایگزینی فوم های پلی اورتان، به عنوان مثال در صندلی ها، اغلب با شکست مواجه گشته است زیرا یا وزن مواد جایگزین خیلی زیاد بوده و یا صندلی به اندازه عمر ماشین دوام نیاورده است.

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *