چسب گرانول پلی یورتان

چسب گرانول پلی یورتان

چسب گرانول پلی یورتان

درباره چسب گرانول پلی یورتان

چسب‌های پلی‌یورتان، از جمله چسب‌های پرمصرفی هستند که بالای 150 سال سابقه‌ی مصرف تجاری دارند. این خانواده از چسب‌ها، به دلیل داشتن خواص منحصر به فرد خود از جمله چسبندگی عالی، مقاومت بالا در برابر انواع مواد شیمیایی، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر گستره‌‎ی دمایی زیاد، در زمره‌ی چسب‌های پر مصرف قرار گرفته است و هر روزه روند رو به رشدی داشته است.  

چسب‌های پلی‌یورتان مانند سایر محصولات این پلیمر، از به هم پیوستن واحد‌های یورتانی ایجاد شده‌اند. این دسته از چسب‌ها، به واسطه‌ی پیوندهای فیزیکی و علاوه بر آن به واسطه‌ی ایجاد پیوندهایی با دوام شیمیایی موجب چسبندگی می‌شوند. در میان چسب‌های واکنش‌پذیر، چسب‌های پلی‌یورتان متنوع‌ترین گروه هستند چراکه هم می‌توانند بر پایه‌ی آب و یا حلال باشند و هم می‌توانند بدون حلال باشند. از طرفی این چسب‌ها می‌توانند به صورت دو جزئی و یا تک‌جزئی نیز عرضه گردند.

امروزه موضوعاتی از جمله افزایش درصد جامد محصول، استفاده از حلال‌های غیر سمی و کاهش سمیت محصولات نهایی، مسیر توسعه‌ی این محصولات را به خود اختصاص داده‌اند.

همان طور که بیان شد، چسب‌های پلی‌یورتان انواع مختلفی دارند. چسب گرانول پلی یورتان، از نوع چسب‌های تک‌جزئی پلی‌یورتان است. یکی از کاربردهای این دسته از چسب‌ها، ساخت کفپوش‌های لاستیکی گرانولی می‌باشد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

ترکیبات چسب تک‌جزئی پلی‌یورتان، از قبل با یکدیگر مخلوط شده و بدون نیاز به اختلاط با سایر اجزاء آماده‌ی مصرف هستند. این فرآیند منجر به سهولت کار شده و میزان خطا در زمان اختلاط را کاهش می‌دهد. زمان پخت چسب تک جزئی پلی یورتان، بسته به عواملی مانند دما و رطوبت ممکن است متفاوت باشد.

چسب‌های پلی‌یورتان برای ضخامت‌ها و ترکیبات مختلف کفپوش لاستیکی گرانولی مناسب هستند و به گونه ای طراحی شده‌اند که خاصیت انعطاف‎پذیری داشته باشند و به کفپوش لاستیکی اجازه می‌دهند تا در برابر حرکت و ضربه، بدون این که یکپارچگی ساختاری آن به خطر بیفتد، مقاومت کند. از آن‌ جایی که چسب تک‌جزئی پلی‌یورتان، در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت بالایی نشان می‌دهد. از این رو کفپوش لاستیکی گرانولی حاصل را برای کاربردهای داخلی و خارجی مناسب می‌سازد. محصول نهایی کفپوش گرانولی لاستیکی ویژگی‌هایی مانند چگالی بالا، استحکام مکانیکی، مقاومت در برابر سایش و انعطاف پذیری را داراست. علاوه بر این، استفاده از مواد بازیافتی با شیوه‌های سازگار با محیط زیست همسو است.

برای اطمینان از اثربخشی چسب و عملکرد کلی کفپوش لاستیکی گرانولی، ضروری است که دستورالعمل‌های کاربردی ارائه شده توسط سازنده، به دقت دنبال شود.

استفاده از لاستیک‌های بازیافتی حاصل از لاستیک خودرو، نه تنها راه حلی پایدار برای مدیریت ضایعات لاستیک ارائه می‌دهد، بلکه به کاهش اثرات زیست محیطی مرتبط با تولید مواد لاستیکی جدید نیز کمک می‌کند.

به طور خلاصه، ترکیب گرانول‌های لاستیک‌‌‌های بازیافتی با چسب پلی‌یورتان منجر به تولید یک کفپوش لاستیکی انعطاف‌پذیر و پایدار می‌شود که مزایای زیست‌محیطی مثبتی را ارائه می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع چسب پلی یورتان به مقاله چسب پلی یورتان در وبلاگ گروه صنعتی مکرر مراجعه نمائید.

 فرایند استفاده از چسب گرانول پلی یورتان تک جزئی در تولید کفپوش لاستیکی گرانولی

1. آماده سازی مخلوط گرانول‌های لاستیک:

مخلوط گرانول‌های لاستیک که شامل گرانول‌های کوچک حاصل از لاستیک‌های بازیافتی مانند لاستیک خودرو یا سایر مواد لاستیکی است آماده می‌شود. 

2. اعمال چسب گرانول پلی یورتان تک جزئی:

چسب گرانول پلی یورتان بر روی مخلوط گرانول‌های لاستیک اعمال می‌شود. روش اعمال بسته به نوع کاربرد می‌تواند متفاوت باشد. اسپری شدن و اعمال دستی از رایج‌ترین روش‌ها هستند.

3. توزیع یکنواخت:

اطمینان از توزیع یکنواخت چسب در کل مخلوط لاستیک‌های گرانولی بسیار مهم است زیرا منجر به چسبندگی پایدار شده که به افزایش دوام سطح کفپوش کمک می‌کند.

4. پخت:

پس از اعمال چسب گرانول پلی یورتان تک جزئی، مخلوط گرانول‌های لاستیک، تحت فرآیند پخت قرار       می‌گیرند. چسب گرانول پلی یورتان تک جزئی مورد استفاده در تولید کفپوش لاستیکی گرانولی می‌تواند تحت دو روش پخت قرار گیرد: پخت شدن در کوره و پخت شدن با هوا.

  • پخت شدن در کوره:

این روش، شامل استفاده از کوره یا سیستم گرمایش کنترل شده برای تسریع فرآیند پخت چسب تک‌جزئی پلی‌یورتان است. گرانول‌های لاستیکی پوشش داده شده با چسب در معرض دماهای بالا قرار می‌گیرند که به تبخیر حلال یا آب موجود در ساختار چسب کمک می‌کند و در نتیجه زمان پخت سریع‌تری حاصل می‌شود.  استفاده از این روش در مقایسه با روش پخت با هوا فرآیند سریع‌تری دارد ازین رو این فرایند، برای استفاده در سیستم‌های پرسی ایده‌آل است

  • پخت شدن با هوا:

این دسته از چسب‌ها، هواخشک نیز نامیده می‌شود. روش پخت چسب با هوا، همان فرایند پخت طبیعی چسب است چراکه که در آن گرانول‌های لاستیکی پوشش داده شده با چسب در هوای آزاد رها می‌شوند تا در دمای محیط به صورت تدریجی خشک شوند. عامل اصلی پخت در این روش، رطوبت موجود در هوا است. این روش اغلب در مواقعی که فوریتی وجود نداشته باشد استفاده می‌شود. پخت در معرض هوا، از نظر انرژی کارآمد است و نیاز به تجهیزات تخصصی ندارد.

انتخاب بین این دو روش، به عواملی مانند زمان بندی تولید و الزامات خاص فرآیند تولید کفپوش لاستیکی گرانولی بستگی دارد.

ویژگی‌ها و مزایای چسب گرانول پلی یورتان

  • عدم نفوذ پذیری رطوبت و آب
  • عدم استفاده از حلال (سازگار با محیط زیست)
  • سرعت پخت بالا
  • چسبندگی و گیرش سریع در شرایط آب و هوایی مرطوب و گرم
  • ایجاد ساختاری با انعطاف‌پذیری بالا
  • ایده‌آل برای کاربردهای خارجی و داخلی
  • اتصال به سطوح مختلف
  • خاصیت ضربه‌گیری

کاربردهای چسب گرانول پلی یورتان

کفپوش‌های فضای بازی کودکان
چسب گرانول پلی یورتان
چسب گرانول پلی یورتان در فضای بازی کودکان
کفپوش سالن‌های ورزشی در فضای باز و بسته (خاصیت ضربه گیری بالا)
چسب گرانول پلی یورتان
چسب گرانول پلی یورتان در کفپوش سالن های ورزشی

کفپوش پیست‌های دو و میدانی

چسب گرانول پلی یورتان
چسب گرانول پلی یورتان در پیست دو و میدانی

گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *