کاربرد اپوکسی در صنعت ساختمان

کاربرد اپوکسی

کاربرد اپوکسی در صنعت ساختمان

همانطور که می‌دانید اپوکسی از خانواده پلاستیک‌های ترموست است و از واکنش بین دو جز رزین اپوکسی و هاردنر اپوکسی تشکیل شده که در بعضی موارد تعدادی از دیگر مواد شیمیایی نیز در تولید آن نقش دارند. کاربرد اپوکسی هم در زندگی روزمره و هم در صنایع گوناگون بسیار وسیع است و دلیل آن را می‌توان به ویژگی‌های اپوکسی که در زیر به آنها اشاره می‌شود، نسبت داد.

  • چسبندگی قوی به طیف وسیعی از مواد از جمله فلزات، بتن، شیشه، سرامیک، چوب، سنگ، چرم و….
  • مقاومت عالی در برابر حلال ها و مواد شیمیایی
  • خواص مقاومت الکتریکی بسیار خوب
  • استحکام مکانیکی فوق العاده شامل  استحکام کششی، فشاری، خمشی
  • کاهش حجم بسیار ناچیز در اثر پخت که منجر به پایداری ابعادی خوب می‌شود.

در مقاله‌ی حاضر نگاهی به انواع محصولات و کاربرد اپوکسی در صنعت ساختمان می‌اندازیم.

چسب اپوکسی

اکثر چسب‌های اپوکسی با نام چسب‌های ساختاری و یا مهندسی شناخته می‌شوند و در دو حالت چسب‌های تک جزیی و دو جزیی با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد اپوکسی در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان و دکوراسیون برای ایجاد چسبندگی اجزا با جنس‌های یکسان و یا متفاوت از جمله لمینت، بتن، چوب ، فلز، شیشه، سنگ و بعضی از انواع پلاستیک‌ها و در کل در هر زمینه ای که نیاز به چسبندگی قوی به بستر باشد، مشاهده می‌شود. چسب اپوکسی در مقایسه با بسیاری دیگر از چسب‌ها، چسبندگی، مقاومت گرمایی و مقاومت شیمیایی بهتری دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چسب اپوکسی، انواع و کاربردهای آن پیشنهاد می‌شود مقالات با عنوان چسب اپوکسی و از چسب اپوکسی چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟ را مطالعه کنید.

چسب اپوکسی

درزبند اپوکسی

خاصیت چسبندگی قوی اپوکسی، دوام و مقاومت شیمیایی آن، رزین اپوکسی را به یک پوشش و یا درزبند محافظ تبدیل کرده است. اجزای اپوکسی باهم ترکیب شده و قابلیت استفاده برای انواع سطوح از جمله کاشی، بتن، چوب، فلز و… را دارد. کاربرد اپوکسی به عنوان درزبند و به منظور پرکردن درزها و ترک خوردگی‌ها بخصوص در لبه‌ها و گوشه‌های دیوار، و همچنین پر کردن و ترمیم سوراخ ها در هنگام ساختمان سازی می‌باشد. درزبند اپوکسی مقاومت خوبی در برابر فرسایش، روغن و یا سایر مایعات ایجاد می‌کند. از دیگر مزایای درزبند اپوکسی می‌توان به مقاومت بالا در برابر شرایط جوی، عمر مفید طولانی و قابلیت سنباده خوری اشاره کرد.

درزبند اپوکسی

کفپوش و پوشش کف اپوکسی

دیگر کاربرد اپوکسی، استفاده در کفپوش و یا پوشش کف با عملکرد بالا است. این نوع از کفپوش‌ها در طیف وسیعی از طرح و رنگ ها وجود دارند. 

باید به این دقت داشت که کفپوش‌ها و پوشش‌های اپوکسی یکسان نیستند. پوشش کف اپوکسی در حقیقت یک لایه نازک از اپوکسی است در حالی که کفپوش اپوکسی شامل یک لایه زخیم از اپوکسی (حداقل 2 میلیمتر) است که یک سطح غیر شکننده و شفاف و شیشه‌ای مانند ایجاد می‌کند.

استفاده از کفپوش‌های اپوکسی به دلیل دوام بالا و مقاومت در برابر بار سنگین و همچنین تردد بالا  مناسب است و در بخش ساختمان سازی نیز، از کفپوش پارکینگ اپوکسی و همچنین کفپوش اپوکسی دکوراتیو در آشپزخانه و اتاق خواب‌ها استفاده می‌شود. کفپوش اپوکسی تزیینی یا کفپوش سه بعدی (3D) نوعی از کفپوش اپوکسی می‌باشد که در بسیاری از مراکز خرید، آپارتمان‌ها، هتل‌ها، و ساختمان‌های مسکونی کاربرد دارد و موجب افزایش زیبایی و خلاقیت به محیط می‌شود.

کفپوش و پوشش اپوکسی

کاربرد اپوکسی به عنوان کفپوش‌، تنها به مناطق مسکونی و پارکینگ‌ها محدود نمی‌شود؛ بلکه با تغییر در فرمولاسیون می‌توان خواص ویژه‌ای در آن ایجاد کرد تا برای استفاده در سایر محیط ها از جمله فضاهای صنعتی، اداری، ورزشی، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و … به گزینه ای مناسب تبدیل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع کفپوش‌های اپوکسی و کاربرد‌های آنها پیشنهاد می‌شود به سایر مقالات منتشر شده در وبلاگ گروه صنعتی مکرر در این زمینه مراجعه کنید.

مزایای کفپوش اپوکسی

  • ظاهر زیبا و شفاف که روشنایی محیط را بهبود می‌بخشد.
  • دوام بالا در برابر تجهیزات سنگین و همچنین تردد
  • اجرای کفپوش اپوکسی نیاز به تجهیز و یا ماده اضافی مانند چسب ندارد.
  • تعمیرات و تمیزکردن کفپوش اپوکسی آسان است.
  • مقاومت در برابر ترک و فرسایش که منتج به عمر مفید طولانی می‌شود.

رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی از بادوام ترین انواع رنگ‌ها برای کف و دیوار است که شفافیت و زیبایی مضاعفی به آنها می‌بخشد. در ابتدا از رنگ اپوکسی فقط با اهداف صنعتی استفاده می‌شد اما با گذشت زمان کاربردهای دیگری از آن نیز رواج پیدا کرد.

رنگ‌های اپوکسی پایه آب، به سرعت خشک شده و یک سطح محافظ سخت ایجاد می‌کنند. امکان تمیزکردن آسان، آنها را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در انواع کاربردها با ریسک کمتر تخریب بخصوص در اثر قرار گرفتن در معرض شعله در مقایسه با سایر حلال‌های ارگانیک تبدیل کرده است.

از دیگر انواع رنگ اپوکسی می‌توان به رنگ آکریلیک که حاوی مقداری اپوکسی است اشاره کرد. این نوع رنگ از رنگ اکریلیک با دوام تر است. اگرچه که استحکام پوشش‌های اپوکسی را ندارد اما در مقایسه با آنها ارزانتر است و سریعتر خشک می‌شود.

نوع دیگری از رنگ‌های اپوکسی رنگ‌ اپوکسی ضد آب است که می‌توان برای رنگ کردن استخر، حمام و حوض‌ها استفاده کرد در حالی که عمر مفید آن می‌تواند تا 10 سال نیز باشد.

رنگ اپوکسی

مزایای رنگ اپوکسی

  • مقاومت در برابر عوامل شیمیایی، آب، حرارت، ضربه و خوردگی
  • ماندگاری و عمر مفید خوب
  • محافظت در برابر ترک، لکه، سایش، گرد و غبار
  • امکان اجرا روی انواع سطوح از جمله فلزات

پرایمر اپوکسی

پرایمر اپوکسی یکی از محصولات اپوکسی است که مانند یک آستر عمل می کند. پرایمر اپوکسی در حقیقت اولین لایه‌ای است که روی بستر اجرا می‌شود و درزها و منافذ سطوح را پر می‌کند از این رو نه تنها مقاومت بستر را بهبود می‌بخشد، بلکه موجب چسبندگی بهتر بستر به لایه‌های بعدی می‌شود. از انواع پرایمرهای اپوکسی برای اجرای کفپوش ها و همچنین پوشش سطوح فلزی استفاده می‌شود. مزیت دیگر استفاده از پرایمر اپوکسی این است که تمام فضاهای ورود هوا را مسدود می‌کند و از این طریق هم از اکسیداسیون و زنگ زدگی فلزات جلوگیری کرده و هم مانع از ایجاد حباب می‌شود که همین مسئله بر زیبایی محصول نهایی نیز می‌افزاید.

رزین چوب اپوکسی

رزین اپوکسی چوب همانند سایر محصولات اپوکسی است با تفاوت‌هایی کوچک در خصوصیات تا برای استفاده در کارهای چوبی مناسب باشد. در حقیقت رزین چوب باید بدون حباب و مقاوم در برابر رطوبت باشد. کاربرد اپوکسی به عنوان رزین چوب شامل پوشش رویه میز چوبی، نرده‌های چوبی و… می‌باشد. علاوه بر این رزین چوب ضد آب است و چسبندگی خوبی به چوب دارد و همچنین قابلیت رنگ پذیری دارد که تمامی این خصوصیات آن را به گزینه ای ایده آل برای کارهای تزییناتی نیز تبدیل کرده است. این نوع رزین همچنین به عنوان پوشش رویی کابینت ها از جنس لمینت می‌تواند به کار گرفته شود.

رزین چوب اپوکسی

از دیگر محصولات اپوکسی که در صنعت ساختمان سازی به کار گرفته می‌شود می‌توان به گروت و موتار اپوکسی اشاره کرد که برای آشنایی با آنها می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

buildingwithchemistry.org

mtcopeland.com

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *