مزایا و کاربرد کفپوش اپوکسی

کاربرد کفپوش اپوکسی

مزایا و کاربرد کفپوش اپوکسی

بررسی برتری‌ها و کاربرد کفپوش اپوکسی و انواع آن

کفپوش اپوکسی یک مخلوط تخصصی و دو قسمتی است که از رزین و یک هاردنر تشکیل شده است تا یک پوشش پلاستیکی سخت را تشکیل دهد. عموماً روی بتن، چوب، کاشی یا بسیاری دیگر از کف‌های رایج صنعتی و تجاری اعمال می‌شود. کفپوش اپوکسی به سرعت پخت می‌شود تا شرکت شما بتواند به سرعت به تجارت بازگردد.

پوشش‌های اپوکسی معمولاً روی کف‌های بتنی اعمال می‌شوند تا سطحی با کارایی بالا، صاف و مقاوم ایجاد کنند که می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد و بارهای سنگین را تحمل کند. بسیاری از سایت‌های صنعتی، انبارها و ساختمان‌های تجاری برای حفظ شرایط تمیز و ایمن برای کارگران، تجهیزات و موجودی، به کف‌های اپوکسی متکی هستند.

مزایا و کاربرد کفپوش اپوکسی

انواع کفپوش اپوکسی

انواع مختلفی از کفپوش‌های اپوکسی وجود دارد و کاربرد کفپوش اپوکسی در هرکدام از آنها متفاوت است. کفپوش اپوکسی فواید زیادی دارد که آن را برای بسیاری از صنایع تجاری – تولیدی، صنعتی، فرآوری مواد غذایی، مراقبت‌های بهداشتی و غیره مناسب می‌کند.

در اینجا انواع مختلف پوشش‌های کف اپوکسی به همراه کاربرد کفپوش اپوکسی و رایج ترین موقعیت‌ها برای هر کدام آورده شده است.

کاربرد کفپوش اپوکسی خود پراکنده شونده (Self-dispersing)

پوشش کف اپوکسی خود پراکنده بسیار قوی است. می‌توان آن را با ماسه کوارتز مخلوط کرد که دوام بیشتری را فراهم کند. این نوع کفپوش اپوکسی عموماً در مکان‌های پرتردد که لیفتراک‌ها و سایر ماشین آلات سنگین تردد می‌کنند استفاده می‌شود. صنایع غذایی و کشاورزی و تولیدی اغلب کفپوش‌های اپوکسی خود پراکنده را انتخاب می‌کنند.

کاربرد کفپوش اپوکسی خود تراز شونده (Self-leveling)

یک گزینه عالی برای بتن جدید یا قدیمی، کفپوش اپوکسی خود تراز است. سطح بسیار صافی ایجاد می‌کند که ترک‌ها یا عیوب را پنهان می‌کند. همچنین یک کفپوش محکم و زیبا را ارائه می‌دهد. کف‌های اپوکسی خود تراز اغلب در ساختمان‌های اداری، نمایشگاه‌ها، انبارها و کارخانه‌های تولیدی یافت می‌شوند.

کاربرد کفپوش اپوکسی مورتار (Mortar)

کفپوش اپوکسی ملات محکم‌ترین نوع کفپوش اپوکسی است و می‌توان از آن برای ترمیم ترک‌ها در کف‌های موجود قبل از اعمال نوع دیگری از پوشش اپوکسی مانند پوشش ضد لغزش، استفاده کرد. مناطق پر تردد مانند صنایع تولیدی، انبارها و کارخانه‌های تولیدی از کفپوش اپوکسی مورتار یا ملات استفاده می‌کنند.

کاربرد کفپوش اپوکسی سنگریزه شده (Graveled)

برای یک گزینه تزیینی و جذاب، کف‌های اپوکسی سنگ‌ریزه‌شده، تکه‌های رنگارنگی را ارائه می‌کنند که ظاهری شن‌ریزی می‌دهند. اگر می‌خواهید یک برند یا لوگو روی زمین داشته باشید، این می‌تواند گزینه ایده آلی باشد.

کاربرد کفپوش اپوکسی الکترواستاتیک (Electrostatic)

محیط‌های بدون استاتیک در برخی از محیط‌های تجاری بسیار مهم هستند. کفپوش اپوکسی الکترواستاتیک یک پوشش اپوکسی با فرمول خاص است که از ایجاد و آزاد شدن بار الکتریکی رایج در کفپوش‌ها جلوگیری می‌کند. این نوع کفپوش را اغلب می‌توان در آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و تأسیسات تولید تجهیزات شیمیایی و الکترونیکی یافت.

کاربرد کفپوش اپوکسی سد بخار (Vapor barrier)

هنگامی که مدیریت رطوبت یا انتقال بخار صفر مورد نیاز است، پوشش اپوکسی مانع بخار راه حل است. این نوع کفپوش مستقیماً روی بتن اعمال می‌شود و می‌تواند قبل از اعمال هر نوع کفپوش دیگری مانند کاشی  و یا حتی فرش، رطوبت را کاهش دهد.

کاربرد کفپوش اپوکسی پوسته پوسته شده (Flaked)

کفپوش ورقه‌ای اپوکسی نه آنقدر که نوع متفاوتی از کفپوش اپوکسی است بلکه یک تکنیک تزئینی است. افزودن تکه های رنگارنگ به رزین جلوه زیبایی از نظر بصری ایجاد می‌کند. این نوع کفپوش را می‌توان در بسیاری از صنایع از جمله تاسیسات پزشکی، آشپزخانه‌های تجاری و غیره یافت.

کاربرد کفپوش اپوکسی پر از کوارتز (Quartz-filled)

افزودن کوارتز معدنی سخت به کفپوش‌های اپوکسی پر از کوارتز دوام بیشتری می‌بخشد. کوارتز را می‌توان به عنوان یک عامل اتصال، افزودنی تزئینی یا حتی برای ایجاد یک سطح ضد لغزش استفاده کرد. این نوع کفپوش اپوکسی اغلب در سرویس‌های بهداشتی، مدارس، کافه تریاها، لابی‌ها، دفاتر و نمایشگاه‌ها یافت می‌شود.

آماده سازی کفپوش اپوکسی

یک پوشش اپوکسی برای چسبیدن به سطحی تمیز و کمی متخلخل نیاز دارد. اپوکسی ممکن است به بتن آب بندی شده یا صیقلی نچسبد. بتن نیز باید به طور کامل عمل آوری شود. قبل از اعمال پوشش اپوکسی کف، مهم است که تمام ترک‌ها و براده های اصلی سطح بتن را وصله و ترمیم کنید و تمام چربی ها را پاک کنید. پس لازم است که قبل از اعمال پوشش اپوکسی، سطح کاملاً آماده و تمیز باشد.

اگر بتن قدیمی است، سطح را برای لایه‌های قبلی اپوکسی یا سایر محصولاتی که ممکن است در طول سال‌ها اعمال شده باشند، آزمایش کنید. برای تست درزگیر، مقدار کمی آب روی زمین بریزید. اگر آب به جای خیساندن دانه‌های آب روی سطح می‌چسبد، احتمالاً آب‌بندی شده است و ممکن است برای پوشش اپوکسی مناسب نباشد.

قبل از اعمال پوشش اپوکسی، مطمئن شوید که دما مناسب است و تمام توصیه‌های سازنده را رعایت کنید. دمای نامطلوب می‌تواند باعث ایجاد حباب و پوسته شدن اپوکسی شود. اپوکسی یک مایع دو قسمتی است که قبل از استفاده مخلوط می‌شود. پس از مخلوط شدن محصول، زمان محدودی برای اعمال پوشش اپوکسی قبل از شروع سفت شدن دارید.

فرمول‌های پرایمر اپوکسی

بسته به محصولی که استفاده می‌شود، ممکن است نیاز به استفاده از پرایمر و پوشش اپوکسی داشته باشید. پرایمر درست مانند رنگ اعمال می‌شود و قبل از اینکه اپوکسی ادامه یابد، اجازه می‌دهد تا چندین ساعت ته نشین شود. برای استفاده از پرایمر، کف را با یک لایه نازک آب بپوشانید، سپس پرایمر را با پین غلتکی روی یک میله پهن کنید و آن را به صورت یک لایه نازک روی تمام کف پخش کنید. اجازه دهید پرایمر خشک شود، سپس لایه دوم را بمالید. فینیشر به همان روش پرایمر اما بدون لایه آب اعمال می‌شود.

کاربرد کفپوش اپوکسی

مزایای پوشش کف اپوکسی

پوشش‌های کف اپوکسی در مقایسه با سایر پوشش‌های سنتی که بر روی بتن اعمال می‌شوند، مزایای بسیاری دارند:

  • سطحی براق ایجاد می‌کند که می‌تواند به میزان قابل توجهی روشنایی مناطق داخلی را افزایش دهد.
  • سطحی بادوام و مقاوم ارائه می‌دهد که می‌تواند در برابر ترافیک سنگین و مداوم مقاومت کند.
  • نصب سریع و آسان، بدون نیاز به چیدمان، برش چسب‌های اضافی یا ابزار یا تجهیزات خاص
  • بادوام و تمیز کردن آسان
  • ایده آل برای انبارها و کاربردهای صنعتی
  • مقاوم در برابر لکه های روغن و آب
  • سطحی بدون درز ایجاد می‌کند که می‌تواند سال ها دوام بیاورد
  • می‌توان آن را با رنگ‌های گوناگون ترکیب کرد تا تراشه‌ها و ترک‌ها را بپوشاند
  • یک سطح مقاوم در برابر مواد شیمیایی ایده آل برای کارخانه‌های تولیدی فراهم می‌کند
  • هنگامی که سطح حاوی مواد افزودنی ضد لغزش باشد، ایمنی بیشتری را ارائه می‌دهد
  • می‌تواند در الگوهای مختلف برای ایجاد مسیرهای قابل مشاهده و/یا شناسایی مناطق قابل پیاده روی استفاده شود
  • از سایش و پارگی کف‌های بتنی موجود جلوگیری می‌کند
  • ممکن است با محصولات خود تراز شونده که بسته به محصول می‌توانند روی بتن جدید یا قدیمی اعمال شوند، سازگار باشد
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کم

گردآوری، تالیف و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – اعظم مواساتی

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *