کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش اپوکسی صنعتی به دلیل دوام، مقاومت در برابر سایش و طول عمر بالا برای محیط‌های صنعتی مناسب می‌باشد.

کارخانه‌های تولیدی مواد غذایی و نوشیدنی، تأسیسات ذخیره‌سازی، آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌های داروسازی به کفپوش‌هایی با کارایی بالا و بهداشتی نیاز دارند که به راحتی تمیز شوند و در برابر سایش، لکه‌گیری و زوال ناشی از مواد شیمیایی مقاوم باشند.

کفپوش اپوکسی صنعتی در اثر واکنش بین رزین‌ها و سخت‌کننده‌ها ساخته می‌شود و در نهایت ماده‌ای محکم و سخت ایجاد می‌کند که به خوبی به اکثر سطوح می‌چسبد و پیوند بسیار قوی ایجاد می‌کند. مکانیسم سخت شدن از طریق اتصال عرضی زنجیره‌های پلیمری ایجاد می‌شود. محبوب‌ترین شکل رزین اپوکسی که برای پوشش‌های اپوکسی استفاده می‌شود بیس فنول A می‌باشد، از این رزین غالبا برای پوشش‌های کف‌سازی استفاده می‌شود.

رزین اپوکسی بیسفنول A  به دلیل چسبندگی عالی، چقرمگی، مقاومت در برابر سایش و مقاومت شیمیایی، رایج‌ترین نوع رزین اپوکسی برای پوشش‌های بتن است. همچنین برای کفپوش‌های صنعتی معمولا از هاردنرهای پلی آمیدی یا پلی آمینی استفاده می‌شود. کفپوش‌های اپوکسی علاوه بر دوام و ماندگاری بالا، دارای طیف وسیعی از رنگ‌ها و گزینه‌های طراحی برای محیط‌های تجاری و صنعتی می‌باشد. مزایایی از جمله مقاومت شیمیایی، مقاومت در برابر سایش، سهولت تعمیر و نگهداری از ویژگی‌های کفپوش اپوکسی صنعتی می‌باشد.

کفپوش اپوکسی صنعتی که بر روی سطوح کف  بتنی اجرا می‌شود معمولاً حدود 10 تا 20 سال عمر می‌کند و با نگهداری و تعمیرات مناسب می‌تواند بیشتر دوام بیاورد. هنگامی که در نهایت زمان تعویض کفپوش فرا می‌رسد، دیگر نیازی به برداشتن و دور انداختن کفپوش قدیمی نخواهد بود و طبق مسائل زیست محیطی به محل دفن زباله ختم نمی‌شود.

عوامل زیادی بر طول عمر کفپوش اپوکسی صنعتی تأثیر می‌گذارند که یکی از آنها ترافیک روزانه است. با ترافیک سنگین، احتمال ایجاد خط و خش بالا می‌رود. بسته به محیطی که کفپوش در آن نصب می‌شود، تردد پا، وسایل نقلیه مکانیکی و سایر عوامل می‌تواند سایش جدی ایجاد کند. کفپوش‌های اپوکسی مقاوم در برابر سایش، به گونه‌ای طراحی شده اند که در برابر این شرایط سخت مقاومت کرده و به ماندگاری طولانی‌تر کفپوش کمک می‌کنند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی بر طول عمر کفپوش اپوکسی صنعتی موثر است. شوک‌های ناگهانی شیمیایی مانند حلال‌های شیمیایی موجب تخریب کفپوش شده اما کفپوش‌های اپوکسی مورد استفاده در صنایع مختلف، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و تخریب حاصل از مواد شیمیایی دارند.

کفپوش‌های صنعتی نیازی به جذابیت ظاهری چندان ندارند، اما باید محکم و ایمن باشند. هر گونه ترک در بتن، نشت و رطوبت می‌تواند خطراتی را برای پرسنل ایجاد کند.

مزایای کفپوش اپوکسی صنعتی

برخلاف کفپوش‌های بتنی فرآوری ‌نشده کفپوش‌های صنعتی اپوکسی در معرض بارهای مکانیکی سنگین قرار دارند. بعد از اعمال رزین اپوکسی بر روی کفپوش صنعتی و پس از عمل آوری، ظرفیت باربری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

  • مقاومت شیمیایی
  • مقاومت بالاتر از بتن
  • مقرون به صرفه
  • سهولت استفاده
  • دوستدار محیط زیست (عدم وجود ترکیبات فرار آلی)
  • ایجاد سطحی براق و افزایش روشنایی محیط
  • مقاوم در برابر ترافیک سنگین
  • مقاوم در برابر لکه‌های روغن و آب
  • ایجاد سطحی بدون درز
  • جلوگیری از سایش و ترک کف‌های بتنی

کاربردهای کفپوش اپوکسی صنعتی

  • انبارهای صنعتی بزرگ
  • کارخانجات صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی
  • مناطق تاسیساتی بزرگ
  • کارخانجات صنایع پتروشیمی و نفت
کفپوش اپوکسی صنعتی

یکی از معایب کفپوش‌های صنعتی اپوکسی، تغییر رنگ آن‌ها به سمت زردی است و معمولا در شرایطی که تحت اشعه فرابنفش خورشید قرار بگیرند یا عدم تعیین مقدار دقیق هاردنر یا سخت کننده معمولا باعث این اتفاق می‌شود.

کفپوش اپوکسی صنعتی

نصب کفپوش اپوکسی صنعتی

هنگامی که  سطح بتن تراز، صاف و آماده شد، رزین و هاردنر با هم مخلوط می‌شوند. مخلوط تولید شده بلافاصله روی بتن ریخته می‌شود و قبل از اعمال لایه دوم یا سوم اجازه داده می‌شود تا سفت شود. در طول فرآیند پخت، یک پیوند قوی میان لایه‌ها ایجاد می‌شود که منجر به تولید یک مانع نفوذ ناپذیر می‌شود که از سطح بستر محافظت می‌کند. کفپوش صنعتی اپوکسی در صنایعی مانند پزشکی، مواد غذایی، آشامیدنی و … کاربرد دارد زیرا بادوام است و طول عمر بالایی دارد.

در حین نصب کفپوش صنعتی اپوکسی، عواملی نظیر تغییرات دمایی باید در نظر گرفته شود. زیرا تغییرات دمایی منجر به انبساط و انقباض سطح شده و در نهایت منجر به ترک خوردگی و پوسته شدن سطح می‌شود.

همچنین سطح مورد نظر باید عاری از هر گونه گرد و غبار و آلودگی باشد. در شرایطی که محیط سرد باشد و یا در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد منجر به ایجاد تاول‌هایی در سطح کفپوش می‌شود، هم زدن سریع رزین و هاردنر و عدم اختلاط مناسب و درست این دو جزء با هم منجر به تاول زدن سطح کفپوش اپوکسی می‌شود.


گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *