کفپوش رستوران

کفپوش رستوران

کفپوش رستوران

راه اندازی یک رستوران و یا آشپزخانه صنعتی نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد که یکی از مهمترین برنامه ریزی‌ها توجه به دکوراسیون فضا است. در بین عوامل مختلف مؤثر در دکوراسیون می‌توان از کفپوش رستوران به عنوان پایه و اساس زیبایی دکوراسیون یاد کرد.

 هنگام انتخاب کفپوش رستوران مناسب باید علاوه بر زیبایی، چندین ویژگی مهم دیگر را نیز در نظر گرفت از جمله:

  1. دوام بالا
  2. مقاومت در برابر عوامل شیمیایی، رطوبت و تغییرات دمایی
  3. مقاومت در برابر سایش و فرسایش
  4. عمر مفید طولانی
  5. بهداشت
  6. ایمنی
  7. نصب، نگهداری، تمیز کردن و تعمیرات آسان
  8. یکپارچه و ضد لغزش بودن
  9. تحمل میزان بالای تردد و همچنین بار زیاد

هنگام انتخاب کفپوش رستوران، قطعا با گزینه‌های بسیار متنوعی مواجه خواهید شد. در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا بتوانید بهترین کفپوش را برای رستوان و یا آشپزخانه خود انتخاب کنید.

انواع کفپوش رستوران

 کفپوش رستوران اپوکسی

کفپوش رستوران اپوکسی که از دو جز اصلی رزین و هاردنر اپوکسی تشکیل شده است نوعی کفپوش انعطاف پذیر است که می‌تواند به آسانی روی کف بتونی و یا سایر زیرلایه‌ها مانند سیمان اجرا شود.

کفپوش اپوکسی انواع مختلفی دارد که شما بنابر شرایط محیطی و هدف مورد نظر خود آن را انتخاب می‌کنید. یکی از انواع کفپوش اپوکسی که کاربرد گسترده تری در رستوران‌ها و دیگر فضاهایی که در آنها زیبایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، کفپوش دکوراتیو اپوکسی است.

کفپوش رستوران اپوکسی
مزایای کفپوش رستوران اپوکسی
  • بسیار بادوام است و به آسانی تمیز می‌شود.
  • ضد لغزش است که ایمنی بیشتر را برای کارکنان و مشتریان بخصوص در فصول بارانی فراهم می‌کند.
  • خاصیت ضدآب
  • بهداشتی و آنتی باکتریال است: از ایجاد گرد و غبار جلوگیری کرده و امکان تشکیل کپک، قارچ و باکتری را از بین می‌برد.
  • طراحی یکپارچه و بدون درز
  • قابلیت رنگ پذیری و نشانه گذاری
  • افزایش مقاومت سطح زیرین در برابر تخریب، فرسایش و مواد شیمیایی (اسیدها، قلیاها، حلال‌ها و روغن‌ها)
  • مقاومت سایشی و مكانيكي بسیار بالا در برابر فشار و ضربات
  • اجرا و ترمیم سریع و آسان
  • فرمولاسیون ترکیبات اپوکسی دارای مقدار بسیار پایین ترکیبات آلی فرار (VOCs)  هستند. از این رو به عنوان یک گزینه سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع کفپوش اپوکسی می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

کفپوش رستوران بتن صیقل یافته
کفپوش رستوران بتن صیقل یافته

بتن صیقل یافته از نظر دوام و مقاومت گزینه بسیار خوبی است. نگهداری این نوع کفپوش آسان است و همچنین در برابر لکه‌ها مقاوم است. از سویی دیگر بتن صیقل یافته بسیار متنوع است و می‌توان آن را در طیف وسیعی از طرح‌‌ها و رنگ‌ها یافت. کفپوش بتن صیقل یافته معایبی نیز دارد که از مهمترین آنها می‌توان به احتمال ترک خوردن در صورت افتادن اجسام اشاره کرد.

کفپوش رستوران کاشی یا موزاییک
کفپوش رستوران کاشی یا موزاییک

کاشی و موزاییک نیز به دلیل تنوع در طرح و رنگ، استحکام و دوام بالا، و نگهداری و تمیزکاری آسان یک گزینه‌ی مناسب به عنوان کفپوش رستوران‌ها  و آشپزخانه‌ها است. اما از معایب آن می‌توان به احتمال ترک خوردن و یا شکستگی مانند بتن نام برد.

کفپوش رستوران لمینت

لمینت نیز با دوام و تنوع بالا در طرح و رنگ جلوه‌ی زیبایی به فضای رستوران شما می‌بخشد. علاوه بر این ویژگی‌ها، اجرا و نگهداری آن نیز آسان است. مهمترین عیب کفپوش لمینت مقاومت پایین در برابر آتش و همچین ایجاد سر و صدا در اثر حرکات متعدد افراد و یا میز و صندلی‌ها است.

کفپوش رستوران وینیل یا PVC

وینیل به دلیل مقرون به صرفه بودن، از گزینه‌های محبوب کفپوش است. همچنین با دوام است و نگهداری آن آسان است که همه‌ی این موارد وینیل را به گزینه‌ای مناسب برای کفپوش رستورانی تبدیل می‌کند. کفپوش ساخته شده از وینیل مانند یک عایق صدا عمل کرده و اکو را کاهش می‌دهد. همچنین یک سطح نرم و ایمن برای راه رفتن فراهم می‌کند. از معایب این نوع کفپوش می‌توان به عمر مفید و تحمل بار کمتر در مقایسه با سایر کفپوش‌ها است.

کفپوش رستوران
کفپوش رستوران لاستیک 

لاستیک عمدتا به عنوان کفپوش آشپزخانه استفاده می‌شود، اما می‌تواند یک انتخاب عالی برای همه مناطق یک رستوران باشد. کفپوش لاستیکی در برابر لکه‌ها و آب مقاوم است. همچنین ضد لغزش است و صدا را جذب می‌کند. نرمی کفپوش لاستیکی خطر شکستن و آسیب دیدن ظروف را نیز کاهش می‌دهد. کفپوش لاستیک به صورت‌های تایلی و رولی موجود است. از معایب کفپوش لاستیکی می‌توان به زمان‌بر بودن نصب آن بخصوص در فضاهای بزرگ و همچنین ایجاد بو حتی تا هفته‌ها بعد از نصب اشاره کرد.

کفپوش رستوران لاستیک

سخن آخر

اگرچه که هر یک از کفپوش‌های رستورانی اشاره شده، دارای مزایایی هستند اما با مقایسه‌ی انواع کفپوش‌ها می‌توان نتیجه گرفت که ویژگی‌ها و مزایای کفپوش رستوران اپوکسی، آن را به یک انتخاب منحصر بفرد به عنوان کفپوش رستوان و یا آشپزخانه‌های صنعتی تبدیل کرده است و تقریبا شما را از انتخاب سایر گزینه‌های کفپوش دلسرد خواهد کرد.


گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – اعظم مواساتی

منابع:

https://modernrestaurantmanagement.com

https://www.duraamen.com

https://www.tennantcoatings.com

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *