کفپوش صنایع غذایی اپوکسی

کفپوش صنایع غذایی اپوکسی

کفپوش صنایع غذایی اپوکسی

امروزه رعایت بهداشت در صنایع غذایی در زمان تولید محصول بسیار حائز اهمیت است. از ویژگی‌های مهم کفپوش صنایع غذایی اپوکسی می‌توان به این موارد اشاره کرد: کفپوشی که کاملا بهداشتی بوده و قابلیت شست و شو و نظافت دارد و در کوتاه‌ترین زمان اجرا شده و بعد از اجرا نیز کاملا یکنواخت بوده و هیچ گونه درزی نخواهد داشت.

 علاوه بر این‌ها عدم رشد میکروب و مقاومت در برابر مواد اسیدی یا بازی را باید در نظر گرفت. در زمان نصب کفپوش اپوکسی که بر پایه رزین اپوکسی است از هیچ نوع چسبی استفاده نمی‌شود، زیرا رزین‌های اپوکسی در زمان اجرا بیشترین چسبندگی و مقاومت را ایجاد می‌کنند.

کف کارخانجات مواد غذایی در معرض طیف گسترده ای از محصولات جانبی غذایی از جمله چربی‌ها، روغن‌های داغ، محلول‌های قندی و اسیدهای غذایی قرار می‌گیرند. بسیاری از این مواد به دلیل ماهیت خورنده خود می‌توانند صدمات قابل توجهی به کف بتنی فاقد پوشش اپوکسی وارد کنند. این مواد می‌توانند به سطح بتن نفوذ کنند و در نتیجه باعث رشد میکروبی و گسترش باکتری‌ها شوند. با گذشت زمان، این امر باعث تخریب محیط تولید غذا شده و ممکن است خود محصولات غذایی را آلوده کند.

تمام سطوح داخلی یک کارخانه‌ تولیدی صنایع غذایی باید از محافظت کافی در برابر آلودگی، گرد و غبار و ذرات میکروسکوپی برخوردار باشند.

فرایند ساخت کفپوش صنایع غذایی اپوکسی

کفپوش صنایع غذایی اپوکسی، محصولی دو جزئی است که از یک قسمت رزین اپوکسی و یک قسمت هاردنر پلی آمین تشکیل شده است. این دو جزء قبل از استفاده با هم مخلوط می‌شوند و تحت فرایند پخت قرار می‌گیرند تا یک سطح جامد، سخت و بادوام را ارائه دهند که در برابر لکه، سایش و مواد شیمیایی مقاوم است.

سخت کننده‌ها را می‌توان از آمیدوآمین، انیدرید یا مواد شیمیایی مبتنی بر پلی آمید که برای جامد کردن کفپوش اپوکسی استفاده می‌شوند، تهیه کرد.

مقاومت شیمیایی کفپوش صنایع غذایی اپوکسی

کفپوش‌های اپوکسی در برابر مواد شیمیایی قوی مانند اسید حاصل از آب میوه‌ها شامل اسید استیک یا اسید سیتریک یا اسید حاصل از محصولات لبنی مانند اسید لاکتیک، و همچنین در برابر مواد قلیایی یا شوینده‌های قوی  بسیار مقاوم هستند، مقاومت کفپوش‌های اپوکسی به انواع مختلف مواد شیمیایی را می‌توان با تغیر در فرمولاسیون رزین‌های اپوکسی تغییر داد.

مکان‌های استفاده از کفپوش صنایع غذایی اپوکسی

  • کفپوش سالن‌های تولید انواع محصولات غذایی
  • کفپوش واحد بسته بندی محصولات غذایی
  • کفپوش واحد انبار محصولات غذایی

مزایای کفپوش صنایع غذایی اپوکسی

  • مقرون به صرفه نسبت به کفپوش‌های دیگر
  • ایجاد سطحی یکپارچه و بدون درز
  • امکان اجرا در ضخامت‌های متفاوت
  • تنوع رنگ بالا
  • مقاومت مکانیکی و فشاری بالا
  • کاملا ضد آب
  • ضد لغزش
  • مقاوم در برابر آتش
  • طول عمر بالا
  • مقاومت شیمیایی بالا نسبت به انواع شوینده‌ها و حلا‌ل‌ها
  • ایجاد سطحی براق و یکنواخت
  • بر خلاف کفپوش‌های دیگر در صورت تجمع میکروب‌ها و باکتری‌ها بر روی کفپوش اپوکسی، منجر به رشد و تکثیر آن‌ها نخواهد شد
  • تائیدیه توسط سازمان غذا و دارو (FDA)

کاربرد کفپوش صنایع غذایی اپوکسی

  • کارخانه‌های تولید کنسرو
  • کارخانه‌های فرآوری گوشت، طیور و غذاهای دریایی
  • کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی خشک
  • اتاق‌های سردخانه و فریزر و ..

معایب کفپوش صنایع غذایی اپوکسی

حساسیت بالای رزین اپوکسی به رطوبت، منجر می‌شود که بر روی سطوح خیس و مرطوب قابل اجرا نباشند، برعکس، کفپوش‌های پلی یورتان‌ در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند.  سیستم‌های کفپوش مواد غذایی و نوشیدنی پلی یورتان طول عمر و مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت دارند و در مقایسه با پوشش‌های کف اپوکسی و رنگ‌های کف وینیل استر، ماندگاری بالاتری دارند.

بسیاری از کارخانه‌های گوشت و طیور از کفپوش پلی یورتان استفاده می‌کنند، زیرا نصب آن آسان و سریع است و در زمان اجرا هیچ گونه بویی تولید نمی‌کند. علاوه بر این، پس از نصب کفپوش غذا و نوشیدنی پلی یورتان، ظرف مدت 6 ساعت کاملا پخته شده و آماده استفاده می‌شوند.

کفپوش‌های اپوکسی دارای سطحی متراکم، غیر متخلخل و بهداشتی هستند. کفپوش صنایع غذایی اپوکسی، هیچ درزی برای به دام انداختن کثیفی‌ها و باکتری‌ها ندارد. این دسته از کفپوش‌ها به دلیل مقاومت در برابر آتش، حرارت، لغزش و ایجاد سطحی صاف، یکنواخت و بهداشتی برای آشپزخانه‌های تجاری مناسب هستند. کفپوش‌های اپوکسی هفت برابر قوی‌تر از کفپوش‌های بتنی هستند، برای استفاد از کفپوش های بتنی پشنهاد می‌شود که کفپوش اپوکسی به عنوان لایه نهایی بر روی بتن استفاده شود.

هنگام کار با اپوکسی، حتما باید از ماسک و دستکش در زمان پخت استفاده شود. زیرا دود اپوکسی در طول فرایند پخت می‌تواند بر سیستم تنفسی تاثیر بگذارد و آسیب‌های تنفسی مانند التهاب بینی، گلو و ریه‌ها را ایجاد کند و در نهایت منجر به حساسیت‌های مزمن یا آسم شود.

کفپوش صنایع غذایی اپوکسی

آیا کفپوش صنایع غذایی اپوکسی سمی است؟

فرایند پخت اپوکسی، معمولا در دمای بین 72 تا 84 درجه‌ی فارنهایت انجام می‌شود. واکنش بین رزین و هاردنر به محیط گرم‌تری نیاز دارد تا کفپوش اپوکسی سخت شود. بعد از پخت و عمل آوری اپوکسی، کفپوش اپوکسی می‌تواند دمای کمتر از صفر درجه فارنهایت و بیش‌تر از 140 درجه‌ی فارنهایت را تحمل کند.

قبل از فرایند پخت، رزین‌های اپوکسی خالص، غیر سمی هستند، با این حال باید بسیار رعایت کرد زیرا ممکن است واکنش‌های آلرژیک به همراه داشته باشد.

بعد از فرایند پخت، سیستم‌‌های کفپوش اپوکسی سمی نمی‌باشند.  یک سیستم کفپوش اپوکسی، به طور متوسط بین 24 تا 72 ساعت طول می‌کشد تا خشک شود و به یک جامد سخت تبدیل شود.

باید این نکته را در نظر گرفت که بین کفپوش اپوکسی و پوشش اپوکسی تفاوت وجود دارد. پوشش اپوکسی، یک لایه‌ی نازک از اپوکسی است در حالی که کفپوش اپوکسی شامل لایه‌های ضخیم‌تر از محلول اپوکسی می‌باشد.


گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *