کفپوش های اپوکسی، کفپوشی منحصر بفرد

کفپوش های اپوکسی

کفپوش های اپوکسی، کفپوشی منحصر بفرد

کفپوش های اپوکسی یک گزینه با دوام و فرسایش کم برای هر دو فضاهای صنعتی و تجاری است.  این پوشش ها قابل اجرا روی سطوح بتنی، موزاییکی، چوبی و … هستند و به آنها دوام، کارایی و همچنین زیبایی و جذابیت بصری می‌بخشند. این نوع پوشش کف بخصوص برای مکان هایی که نیاز به ایمنی و مقاومت در برابر لغزش دارند بسیار سودمند است.

کفپوش های اپوکسی

اغلب اوقات، یک کف رنگ شده با یک پوشش کف اپوکسی اشتباه گرفته می‌شود. اگرچه که گاهی اوقات شبیه بهم به نظر می‌رسند، اپوکسی در واقع یک رزین دو جزئی است که به عنوان پوشش استفاده می‌شود. هنگامی که رزین اپوکسی و هاردنر با هم مخلوط می‌شوند، یک واکنش شیمیایی شروع می‌شود که فرآیند پخت را آغاز می‌کند. فرآیند پخت اپوکسی امکان پوشش کف ضخیم تر از رنگ معمولی را فراهم می‌کند

کفپوش های اپوکسی

کفپوش های اپوکسی بر اساس هدف مورد نظر، دارای ضخامت، بافت و رنگ‌های متنوعی هستند. اپوکسی نه تنها به عنوان یک محصول تزئینی استفاده می‌شود بلکه به دلیل دوام بی نظیر آن در محیط‌های سنگین مانند کارخانه‌های تولیدی نیز مشهور است.

مزایای کفپوش های اپوکسی

کفپوش های اپوکسی دارای دوام و عمر طولانی هستند. پوشش کف اپوکسی را می‌توان روی کف‌های بتونی اعمال کرد و یا مجدداً روی پوشش‌های اپوکسی موجود اعمال کرد تا سطحی جذاب و با عملکرد بالا ارائه دهد. این کفپوش‌ها قادر به تحمل تغییرات دما، ترافیک ماشین آلات سنگین، سایش شیمیایی و تمیز کردن مداوم هستند. استفاده از یک کفپوش اپوکسی روی کف‌های بتونی شما باعث ایجاد براقیت، فرسایش کم و دوام می‌شود.

کفپوش های اپوکسی کف بتونی مزایای زیادی نسبت به سایر گزینه‌های کفپوش دارند. آنها یک سطح تمیز و بدون درز هستند. پوشش کف اپوکسی یک گزینه کفپوش مقاوم در برابر مواد شیمیایی برای فضاهای تولید، انبارهای تجاری و کارخانه‌های صنعتی است. بیشتر محصولات اپوکسی مورد استفاده 100٪ جامد هستند که منجر به محتوای VOC کم شده و بوی کمی داشته یا حتی بدون بو می‌باشند. بسیاری از محصولات کفپوش می‌تواند در مدت یک تا دو روز نصب شود و این مسئله کاهش زمان خاموش بودن فعالیت‌های صنعتی را امکان پذیر می‌کند.

ایمنی کفپوش های اپوکسی

پوشش‌های کف اپوکسی دوام بالا با قیمتی مقرون به صرفه را ارائه می‌دهند. اپوکسی باعث افزایش عمر کف شما می‌شود در حالی که زیبایی نیز ایجاد می‌کند و یک سد دفاعی در برابر لغزش و نشت فراهم می‌سازد. اما یک سوال مهم این است که آیا کف‌های اپوکسی ایمن هستند؟

پاسخ این است که در صورت استفاده و اجرای صحیح، کف‌های اپوکسی کاملاً ایمن هستند.

هنگامی که دو جز رزین اپوکسی ( رزین اپوکسید و هاردنر مانند پلی آمین) ترکیب می شوند، یک واکنش شیمیایی، فرآیندی را ایجاد می‌کند که به آن فرایند پخت می‌گویند. در طی عمل آوری، پوشش اپوکسی مایع به یک پوشش کف جامد تبدیل می‌شود. بسته به کاربرد خاص، ترکیبات مخلوط را می‌توان تغییر داد و در نسبت‌‌‌های مختلفی از هاردنر و رزین، درجات مختلفی از دوام و مقاومت شیمیایی، حرارتی و مکانیکی حاصل می‌شود. پس از اتمام فرآیند پخت، و خشک شدن پوشش کف اپوکسی، این کفپوش‌های تجاری و صنعتی کاملا ایمن هستند و برای کودکان، بزرگسالان و حیوانات خانگی نیز بی خطر است!

 از سویی دیگر ذکر این نکته ضروری است که پوشش‌های کف اپوکسی نیز مانند بسیاری دیگر از مواد دارای مقداری ترکیبات آلی فرار یا همان VOC  ها هستند که باعث ایجاد بو در اپوکسی ها می‌شود. با این حال، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا امروزه اکثر اپوکسی‌های تولیدی فاقد VOC هستند. در حقیقت، این امر تا حدی ناشی از مقررات سختگیرانه دولت‌‌‌ها است.

با این حال پیشنهاد می‌شود در هنگام نصب و اجرای اپوکسی از ماسک، دستکش و لباس‌های محافظتی استفاده شود تا در برابر عوارض پوستی و تنفسی در امان باشند.

کاربرد کفپوش های اپوکسی

کفپوش های اپوکسی با ویژگی‌های ذکر شده و همچنین تنوع بالا در طرح و رنگ دارای کاربردهای متنوع و گسترده ای از نظر تجاری، صنعتی، اداری و حتی مسکونی است

 کفپوش های اپوکسی برای پارکینگ

هیچ چیز بهتر از کفپوش های اپوکسی کاملاً تمیز روی سطح پارکینگ‌ها به نظر نمی‌رسد. این را می‌توان با استفاده از یک پوشش اپوکسی سخت پوشیده با سنگدانه ضد لغزش در مناطق بالقوه لغزنده به دست آورد. پوشش اپوکسی همچنین به دیل امکان رنگ پذیری و نشانه گذاری گزینه‌ای ایده آل برای ایجاد علامت‌های مشخص کننده در پارکینگ مناسب است. فضاهای پارکینگ می‌توانند دارای یک اپوکسی رنگارنگ باشند که می‌تواند دارای نمادهایی در رنگ مختلف برای افراد مختلف از جمله افراد معلول، افراد سالمند و … باشد.

کفپوش های اپوکسی پارکینگ
پوشش کف اپوکسی برای انبارها و واحدهای صنعتی

بتن در انبارها می‌تواند منجر به تعدادی از مشکلات احتمالی شود. گرد و غبار، لکه های حاصل از نشت و روغن، خاک و آلودگی می‌تواند به بتن نفوذ کرده و بقایای زشتی را از خود به جای بگذارد. استفاده از پوشش کف اپوکسی می‌تواند این مسائل را برطرف کند.

کفپوش های اپوکسی انبار

توصیه می‌شود قبل از انتخاب پوشش برای واحد صنعتی، کارخانه یا انبار خود، ترافیک منطقه را در نظر بگیرید. پوشش کف اپوکسی برای استفاده در محیط های سریع و مناطق پرترافیک مناسب است.

شما می‌توانید یک کفپوش اپوکسی را برای تفکیک مناطق خاص مانند مسیر پیاده روی عابر پیاده، مسیر مخصوص دوچرخه سواری، ذخیره سازی پالت و مناطق حرکت لیفتراک انتخاب کنید. این می‌تواند اقدامات ایمنی شما را با نگه داشتن عابران پیاده و وسایل نقلیه در مناطق کاملاً مشخص و همچنین آگاهی برجسته بین این دو افزایش دهد.

کفپوش های اپوکسی اداری
کفپوش های اپوکسی اداری

دفاتر می‌توانند از پوشش کف اپوکسی استفاده کنند. سطح آن بسیار بادوام است و زیبایی را با طیف وسیعی از رنگ‌ها و طرح‌ها فراهم می‌کند. نکته مهم این است که پوشش کف اپوکسی به راحتی تمیز و نگهداری می‌شود.

کفپوش های اپوکسی ورزشی

کفپوش اپوکسی یک انتخاب محبوب در سالن‌های ورزشی به دلیل خواصی مانند ضد لغزش، تمیز کردن آسان و بالاتر از همه، ارتقا ظاهر کف بتونی، در غیر این صورت خسته کننده است، می‌باشد. حتی می‌توان با استفاده از رنگ براق و گزینه‌های جذاب طراحی، یک جذابیت بصری ویژه برای کف سالن ورزشی ایجاد کرد.

کفپوش های اپوکسی ورزشی
کفپوش های اپوکسی برای آشپزخانه

وقتی از آشپزخانه صحبت می‌شود، ابتدا بهداشت به ذهن می‌رسد. مواد افزودنی ضد میکروبی در پوشش‌های اپوکسی می‌تواند آشپزخانه را در برابر میکروب‌ها و باکتری‌ها محافظت کند. علاوه بر این، خاصیت ضد لغزش دارد و می‌تواند در برابر درجه حرارت بالا و همچنین نشت روغن مقاومت کند.

کفپوش های اپوکسی آشپزخانه
کفپوش های اپوکسی تزیینی

کفپوش دکوراتیو بیشتر به منظور تزیین کف استفاده می‌شود.  از کفپوش‌های دکوراتیو اپوکسی می‌توان در لابی هتل‌ها و مناطق مسکونی، ادارات، سالن‌های اجتماعات کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها، گالری‌های هنری، استادیوها و … استفاده کرد.

کفپوش های اپوکسی تزئینی

گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – اعظم مواساتی

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *