فوم کفی کفش پلی یورتان

کفی کفش پلی یورتان

فوم کفی کفش پلی یورتان

حدود 17% از محصولات صنعت کفش به اجزای پلی یورتان کفشی از جمله کفی، زیره میانی و زیره خارجی اختصاص دارد. در این مقاله به بررسی کفی کفش پلی یورتان می‌پردازیم و برای کسب اطلاعات درباره‌ی زیره‌ی کفش پلی اورتان می‌توانید به مقاله‌ فوم زیره کفش پلی اورتان مراجعه کنید.

نحوه‌ی تولید کفی کفش پلی یورتان

پلی اورتان یا پی یو (Polyurethane-PU) به طور معمول از واکنش پلی ادیشن (polyaddition) یک پلی ال (پلی استر یا پلی اتر) شامل گروه‌های عملکردی هیدروکسیل با ایزوسیانات به روش‌ها و نسبت‌های متفاوت تولید می‌شود. در این بین فوم‌های پلی اورتان توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند، ساختار سلولی  پلی اورتان تأثیر زیادی در خصوصیات فیزیکی از جمله دانسیته، سختی، فشرده سازی، خواص مقاومتی، انعطاف پذیری و خواص بالشتک سازی دارد. یکی از انواع فوم‌های پلی اورتان که کاربردهای گسترده‌ای در صنعت کفش دارد، فوم کفی کفش پلی یورتان است. فوم کفی کفش پلی یورتان از نوع فوم نرم است.

همانطور که مشخص است ابتدا مواد اولیه باهم ترکیب شده و سپس در قالب‌های مخصوص کفی ریخته می‌شوند تا واکنش پلیمری رخ داده و فوم کفی کفش پلی یورتان تولید شود. ممکن است دو حالت وجود داشته باشد یکی حالت دستی که در آن تمامی مراحل از تزریق مواد اولیه به قالب گرفته تا خارج کردن فوم تشکیل شده توسط کارگران انجام می‌شود.

حالت دوم ماشینی است که در این حالت قالب‌ها روی نوار نقاله حرکت می‌کنند و مراحل به صورت اتوماتیک پیش می‌رود. پس از تشکیل فوم و خارج کردن آن از قالب ممکن است که مواد اضافی در اطراف و لبه‌های کفی وجود داشته باشد که این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه این اطمینان حاصل می‌شود که  قطعه 100٪ پر شده است و اجازه می‌دهد حباب هوا خارج شود. این ماده‌ی اضافی فلاش قالب نام دارد. در مرحله آخر، فلاش قالب برش داده می‌شود. کفی کفش پلی یورتان را می‌توان در رنگ‌های مختلف و حتی ترکیبی تولید کرد.

مزایای کفی کفش پلی یورتان

در حالت کلی کفی کفش به منظور بهبود عملکرد کفش و ایجاد حس راحتی استفاده می‌شود. مزایای منحصر به فرد فوم کفی کفش پلی اورتان آن را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده به عنوان کفی انواع کفش‌ها تبدیل کرده است. تعدادی از مزایا به شرح ذیل است:

  • کفی ساخته شده از مواد پلی اورتان از نرمی و کشش خوبی برخوردار است.
  • به راحتی تغییر شکل نخواهد داد.
  • راحتی و ساپورت بیشتر قوس پا
  • کنترل بو و رطوبت
  • جذب شوک که مقاومت عالی در برابر فرسایش فراهم می‌کند.
  • مقاومت شیمیایی
  • فراهم کردن سطح تنفس بالا
  • قابل شستشو
  • با توجه به فرمولاسیون‌های خاص می‌تواند ضد الکتریسیته (ESD) باشد.
  • ضد باکتری
  • فوم کفی کفش پلی یورتان را حتی می‌توان با مواد بازیافتی تولید کرد از این رو گزینه‌ای سازگار با محیط زیست است.
کفی کفش پلی یورتان

کاربردهای کفی کفش پلی یورتان

از فوم کفی کفش پلی اورتان می‌توان برای ساخت انواع کفی‌های قالبی، راحتی و حتی طبی نیز استفاده کرد.

کفی کفش پلی یورتان برای کسانی که سبک زندگی بسیار فعالی را دنبال می‌کنند و درگیر ورزش‌های مختلفی هستند، بسیار مفید است. در حقیقت هرچه شما تحرک بیشتری داشته باشید، پاهای شما باید توانایی بیشتری در کنترل ضربات بیرونی داشته باشد، به این معنی که آنها باید در مقایسه با افراد معمولی با سرعت بیشتری بتوانند شوک های وارده را جذب کنند. همین مسئله ممکن است باعث آسیب‌های متعدد به پای شما از جمله آسیب به رباط، تاندون و مفاصل، آسیب به زانو، و حتی کمر نیز شود.

از این رو برای این افراد مهم است کفی کفش بسیار مقاومی داشته باشند که بتواند فشار این فعالیت را تحمل کند. کفی کفش پلی یورتان شوک‌های ناشی از فعالیت زیاد را جذب می‌کنند و در مقابل انرژی ناشی از شوک را برای بهبود عملکرد مصرف کرده و همچنین خطر آسیب را کاهش می‌دهد و به همین دلیل است که کفی کفش پلی یورتان برای ورزش ایده آل است..علاوه بر این دوام و پایداری کفی پلی اورتان آن را به گزینه ای ایده آل برای یک فرد با تحرک بسیار تبدیل کرده است.

کفی کفش پلی اورتان

مقاومت و راحتی بسیار بالای  فوم کفی کفش پلی یورتان موجب شده که بتوان از آن به عنوان کفی کفش‌های ایمنی نیز استفاده کرد که از پا در مقابل ضربات بیرونی به خوبی محافظت می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده فوم کفی کفش پلی یورتان برای انواع دیگر کفش ها از جمله کفش‌های چرمی، بوت، کفش زمستانی‌، صندل، کفش‌های با پاشنه‌های تخت، کوتاه و بلند و… قابل استفاده است.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *