گفت و گوی بسپار با احد احمدی، مدیر واحد بازرگانی شیمیایی مواد مهندسی مکرر

مهندس احد احمدی

گفت و گوی بسپار با احد احمدی، مدیر واحد بازرگانی شیمیایی مواد مهندسی مکرر

از برنامه های بلند مدت پنج ساله به برنامه های شش ماهه رسیده ایم

بسپار/ ایران پلیمر احد احمدی، دانش آموخته ی رشته ی شیمی در مقطع کارشناسی و مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد است. وی فعالیت خود را در زمینه ی مواد شیمیایی از سال 1372 آغاز و از سال 1377 به طور تخصصی به  در صنعت رنگ و رزین مشغول است. در این سال ها 5 سال را به مهندسی و تولید رنگ های صنعتی پرداخت و از سال 1382 نیز فعالیت خود را در حوزه ی مواد اولیه ی صنعت رنگ و رزین دنبال می کند. احمدی در سال 1387 به گروه صنعتی مکرر پیوست و تامین مواد اولیه ی رنگ و رزین را در این شرکت عهده دار شد.

بسپار- گروه صنعتی مکرر بیش از 25 سال فعالیت در حوزه ی رنگ و رزین را در کارنامه ی خود دارد اکنون چه محصولاتی توسط این شرکت تولید می شود و چه سهمی از بازار به این شرکت اختصاص یافته؟

احمدی: گروه مکرر از سال 1373 فعالیت خود را با تولید محصولات اپوکسی و هاردنر های آن شروع و در ادامه نیز با تاسیس شرکت ها و واحد های مختلف تولیدی محصولات زیادی را روانه ی بازار کرد. مکرر در مسیر توسعه ی خود در تلاش بوده است تا در تمام زمینه ها و صنایع مختلف حضور داشته باشد و شعار ما این است که با شنیدن نام صنعت، نام مکرر نیز باید به گوش برسد. سهم خوبی نیز از بازار های مختلف رنگ، رزین، چسب و مستربچ به این شرکت اختصاص یافته است.

بسپار- مکرر تا به امروز به چه کشور هایی صادرات داشته است؟

احمدی: ما توانسته ایم محصولات خود را به کشور هایی از قبیل عراق، ترکیه، قطر، آذربایجان، افغانستان و چین صادر و سایر کشور های اسیای میانه را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم. در همین راستا توانستیم عنوان صادر کننده ی برتر استان قزوین را نیز از آن خود کنیم. انگیزه ی زیادی در این مجموعه برای صادرات وجود دارد و این امر با جدیت دنبال می شود.

بسپار- سیاست گذاری های اخیر چه تبعاتی برای گروه مکرر داشته است؟

احمدی: ما همواره محور فعالیت های خود را شفافیت قرار داده ایم. در گام اول این سیاست گذاری ها تبعاتی برای ما داشت و صادرات رزین های اکریلیک به مدت یک سال مختل شد. اما به تدریج تعرفه ها اصلاح و صادرات از سر گرفته شد و توانستیم در بعضی از حو.زه ها صادرات داشته باشیم. در بخشی از زمینه ها مانند پلی یورتان که تعرفه ها واقعی بودند صادرات ما بدون هیچ وقفه ای ادامه یافت. ما تمام ارز خود را تا به امروز با شفافیت کامل به کشور بازگردانده ایم و از این نظر مشکلی گریبان گیر ما نشده است.

بسپار- با توجه به تحریم ها آیا در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه بوده اید و این که آیا مکرر توانسته است اقلام وارداتی را بومی سازی کند؟

احمدی: واردات در سال های اخیر بسیار پیچیده شده و با مسائلی مانند تامین ارز، ثبت سفارش و همچنین سیاست های فروش خاص از جانب شرکت های فروشنده مواجه هستیم. همچنین قبل از اعمال تحریم ها نیز قراردادهایی را با شرکت های ژاپنی منعقد کرده بودیم تا محصولاتی را به صورت مشترک به مرحله ی تولید برسانیم که شامل افزودنی ها و هاردنرها بود اما متاسفانه با اعمال تحریم ژاپن اولین کشوری بود که ایران را ترک کرد و این پروژه ها نیمه تمام باقی ماند. با این حال مکرر این قعالیت های خود را همچنان دنبال می کند و به زودی دستاورد هایی را در زمینه ی رزین های سیلیکونی و افزودنی های آن با همکاری چند شرکت خارجی به مرحله ی تولید می رسانیم. خیلی از محصولات صادراتی پتروشیمی ما به کشور هایی مانند چین و هند صادر می شوند که این کشور ها با ارتقای این محصولات و ایجاد ارزش افزوده آن ها را مجددا” به ایران صادر می کنند! باید با اتکا به توانمندی های داخلی موارد این چنینی متوقف شوند که البته نباید از نقش دولت در این زمینه غافل شد.

بسپار- تیم تحقیق و توسعه ی مکرر تا امروز چه دستاوردهایی داشته است و این تیم از دانش آموخته های چه رشته هایی تشکیل شده است؟

احمدی: تیم تحقیق و توسعه ی ما از نظر علم و دانش در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. در حال حاضر دو تیم تحقیق و توسعه یکی در دفتر تهران و دیگری در کارخانه مستقر هستند و در سطح بالایی از هماهنگی توانسته اند نو آوری هایی را در زمینه های پلی یورتان و هاردنر های اپوکسی روانه ی بازار کنند.

بسپار- چه نظری در رابطه با ارتباط دانشگاه و صنعت دارید و کیفیت این رابطه تا به امروز چگونه بوده است؟

احمدی: واقعیت آن است که این رابطه از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. شرکت ها و هم دانشگاهیان در این امر مقصر هستند. شرکت ها نمی توانند به دلایل امنیتی و حفظ بازار اطلاعات زیادی را در اختیار دانشگاهیان قرار دهند. همچنین دانشگاهیان نیز تمایلی به فعالیت های توسعه ی صنعتی ندارند. بار مالی این پروژه ها و همچنین بر آورده کردن تمام توقعات مالی دانشگاه ها برای یک واحد خصوصی چندان امکان پذیر نیست و اینجا جای خالی دولت به شدت احساس می شود که باعث شده این امر مغفول بماند و قادر به استفاده از توانمندی بالای جوانان در بخش های مختلف صنعت کشور نیستیم.

بسپار- مکرر چه افق های بلند مدت و برنامه هایی را دنبال می کند؟

احمدی: عمده ی تمرکز ما توسعه ی محصول به واسطه ی مواد اولیه ی بومی است. در درجه بعدی نیز انتقال تکنولوژی و دانش فنی به کشور را در دستور کار خود قرار داده ایم. همچنین صادرات و کسب بازار های صادراتی به ویژه در منطقه ی اوراسیا را می توان از اولویت های مهم اقتصادی این گروه صنعتی برشمرد. یکی از گام های مهمی که در این زمینه بر داشته ایم حضور در نمایشگاه پلی یورتان ترکیه بوده که با استقبال خوبی همراه بود و در نظر داریم تا در سایر نمایشگاه های این چنینی نیز شرکت کنیم.

بسپار- برآورد و ارزیابیتان از نمایشگاه های داخلی کشور چیست؟

احمدی: نمایشگاه های کشور ما از نظر کمیت (اگر چین و آلمان را در این زمینه در نظر نگیریم)، جایگاه مناسبی دارد اما کیفیت آن به دلیل عدم مشارکت پیشگامان تکنولوژی پایین است و باید تدابیری اتخاذ شود تا شرکت های صاحب سبک از آلمان و کره در ایران حضور پیدا کنند. اگر این مورد نیز برطرف شود و ما بتوانیم با مقایسه ی خود با شرکت های پیشرفته درصدد جبران کاستی های برآییم، خوب خواهد بود. اما متاسفانه واقعیت این است که حتی شرکت هایی چینی حاضر در نمایشگاه ها نیز چندان مطرح نیستند و شرکت های داخلی را از این جهت متضرر می کند.               

منبع: بسپار / ایران پلیمر

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *