6 دلیل برای انتخاب ساندویچ پانل

انتخاب ساندویچ پانل

6 دلیل برای انتخاب ساندویچ پانل

مهمترین دلایل انتخاب ساندویچ پانل

ساندویچ پنل‌ها که در حقیقت نوعی تجهیز عایقی هستند در چند دهه‌ی اخیر انقلابی در صنعت ساختمان بوجود آورده‌اند.

هر پانل از چندین لایه تشکیل شده است: هسته با عایق حرارتی، روکش‌های فولادی (خارجی و داخلی) و پوشش‌هایی که از آسیب مکانیکی و خوردگی محافظت می‌کنند.  ساندویچ پنل ها دو نقش اساسی را ایفا می‌کنند یکی پارتیشن بندی سقفی و یا دیواری و دیگری عایق حرارتی.

انتخاب ساندویچ پانل

دلایل زیادی برای انتخاب ساندویچ پنل‌ها وجود دارد که در اینجا به 6 دلیل مهم می‌پردازیم:

دلیل اول: “وقت طلاست

به عنوان مثال، دو فناوری محبوب مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان انبار را مقایسه می‌کنیم: در حالت اول پارتیشن‌های خارجی از دیوارهای آجری دوتایی تشکیل شده است، و در حالت دوم از پانل‌های ساندویچ تشکیل شده است. با انتخاب حالت اول ما باید کارهای زیر را انجام دهیم: ساخت دیوار، نصب عایق حرارتی و در نهایت، نصب لایه خارجی.

در حالی که با انتخاب ساندویچ پانل، روند ساخت ساده‌تر و در نتیجه سریعتر و از همه مهمتر ارزان‌تر است. پانل‌ها اجزای نهایی هستند که دارای نصب آسان نیز می‌باشند. با در نظر گرفتن شرایط موجود در بازار خدمات ساختمانی، زمان نقش اساسی در روند بهینه سازی هزینه دارد. به عبارت دیگر هرچه ساختار سریعتر به اتمام برسد، شما هزینه‌ی کمتری را برای خدمات ساخت و ساز صرف می‌کنید.

دلیل دوم: سه هسته یا راه حل اختصاصی برای نیازهای خاص

ساندویچ پانل در سه نوع اساسی موجود است که هر کدام از یک هسته پانل خاص استفاده می‌کنند. بنابراین مواد با هسته‌های ساخته شده از پلی اورتان، پشم سنگ و پلی استایرن انبساطی(EPS) وجود دارد.

ساندویچ پانل با هسته‌ی پلی یورتان

پلی یورتان بهترین و متداول ترین ماده عایق حرارتی موجود در بازار است که پس از سالها تسلط مواد قدیمی، مانند پشم سنگ یا EPS  در بازار ساخت و سازهای مسکونی جایگزین شده است. ساندویچ پانل‌های دارای این هسته ویژگی‌های عایق حرارتی بهتر و متمایزی از خود نشان می‌دهند. یکی دیگر از مزایای استفاده از این نوع پانل‌ها، امکان صرفه جویی در فضای داخلی ساختمان است به این دلیل که ضخامت دیواره‌ی کمتری نیاز دارد.

ساندویچ پانل با هسته پشم سنگ

این نوع ساندویچ پنل دارای دو مزیت است: مقاومت در برابر آتش و خصوصیت عایق صدا. یکی از ویژگی‌های پشم سنگ، رفتار آن در آتش سوزی است، در حقیقت این هسته در هنگام آتش سوزی تا حدی زمان فراهم می‌کند که افراد با خیال راحت ساختمان را ترک کنند و همچنین تلفات احتمالی ناشی از آتش سوزی را به حداقل می‌رساند. ویژگی مهم دیگر، داشتن پارتیشن طراحی شده برای جلوگیری از انتقال سر و صدای زیاد است.

ساندویچ پانل با هسته EPS

تاریخچه ساندویچ پانل با پلی استایرن آغاز شد. با این حال، این نوع هسته به تدریج با پشم سنگ و سپس با پلی یورتان جایگزین شده است.EPS  از نظر خصوصیات عایق حرارتی بین پشم سنگ و پلی یورتان قرار دارد. با این حال در واکنش به آتش عملکرد پایین تری نسبت به پشم سنگ دارد.

انتخاب ساندویچ پانل

ذکر این نکته نیز حایز اهمیت است که می‌توان پنل‌ها با هسته‌های مختلف ( به طور مثال پشم سنگ و پلی یورتان) را به یکدیگر متصل کرد.

دلیل سوم: ” اتصال چندین رنگ”

علاوه بر کارایی سازه‌های صنعتی، می‌باید به ابعاد زیبایی شناسی آنها نیز توجه شود. ظاهر محل کار شما، چه انبار، کارخانه تولیدی، فروشگاه یا نمایشگاه اتومبیل باشد، نقش اساسی در جلب اعتماد مشتریان به نام تجاری شما ایفا می‌کند.

طیف وسیعی از طرح‌های ساندویچ پانل انتخاب شده (صاف، شیار دار، منحنی و…) می‌توانند آزادانه به هم متصل شوند، که نتایج چشمگیری را خلق کرده و توجه هر شخصی را به خود جلب خواهد کرد. از طرف دیگر به دلیل سطح غیر متخلخل، ساندویچ پانل‌ها به سرعت و به آسانی تمیز می‌شوند که این مسئله به نوبه‌ی خود تأثیر قابل توجهی در زیبایی دارد.

دلیل چهارم: همه مواد از یک تولید کننده

پانل های فلزی با طیف کاملی از لوازم جانبی در دسترس هستند. این موارد شامل چشمک زن (در هر رنگ ، از جمله رنگ تابلو) و انواع اتصال دهنده‌ها برای نصب صفحات در هر بستر (فولاد ، بتن مسلح یا چوب) وهمچنین درزگیرها است. هنگام انتخاب ساندویچ پانل، بهترین دسترسی ممکن توسط نور نیز باید در نظر گرفته شود.

این را می‌توان توسط پنجره‌های کوچک ساخته شده از پلی استر، که با چشمک زن های اختصاصی نیز موجود است‌، تهیه کرد. در نتیجه یک ساختار جذاب و کاملا محافظت شده وجود دارد که سازه در برابر آسیب‌های خارجی محافظت می‌کند. در حالی که اگر تجهیزی به نام ساندویچ پنل در دسترس نبود باید تمامی این اجزا به صورت جداگانه تهیه و سپس ساختار مورد نظر ساخته می‌شد.

دلیل پنجم: “امکان طراحی فراتر از تصور”

ساختارهای ساندویچ پانل را می‌توان آزادانه مرتب کرد. پردازش مواد آسان است، بنابراین ساختمان‌ها را می‌توان با پنجره و دروازه هرجا که لازم باشد طراحی کرد.

دلیل ششم:کاربرد چند منظوره

امروزه ساندویچ پنل‌ها فقط در ساختارهای صنعتی استفاده نمی‌شوند بلکه برای بسیاری از پروژه‌های مسکونی و اداری نیز طراحی می‌شوند.

ساندویچ پانل در نسخه‌های دیواری و سقفی موجود است که برای انواع زیر سازه‌ها معمول است از جمله:

انبارها، امکانات تولید، کارگاه‌های آموزشی، سردخانه‌ها و فریزرها (پانل های اختصاصی سردخانه )، نمایشگاه‌های ماشین، مغازه‌ها و

امکانات ورزشی و تفریحی (استخرهای شنا و سالن‌ها)


گردآوری، تالیف و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – اعظم مواساتی

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *