تاثیر عایق کاری با اسپری فوم پلی یورتان در کاهش مصرف انرژی در منازل

فوم پلی یورتان

تاثیر عایق کاری با اسپری فوم پلی یورتان در کاهش مصرف انرژی در منازل

اسپری فوم پلی یورتان

بیش از 40٪ از انرژی ساختمان‌ها در اثر نفوذ هوا از بین می‌رود. در واقع شکاف‌ها، سوراخ‌ها و سایر منافذ نشت هوا می‌تواند موجب اتلاف مقدار زیادی انرژی شده و مبلغ قبض‌های انرژی را به طور محسوسی افزایش دهد. در حالی که تمامی اینها قابل پیشگیری هستند. در این بین اسپری فوم پلی یورتان (Spray Polyurethane Foam-SPF) یک راه حل مناسب است که در خانه شما هم به عنوان عایق و هم به عنوان یک درزگیر هوا عمل می‌کند. به عبارتی اسپری فوم پلی یورتان به عنوان یک مانع هوا، باعث بستن منافذی می‌شود که هوا ممکن است از طریق آنها خارج شود و صورتحساب‌های ماهیانه افزایش پیدا کنند.

مزایای اسپری فوم پلی یورتان

تاثیر فوم پلی یورتان در کاهش مصرف انرژی

وزارت انرژی ایالات متحده بیان می‌کند که تقریبا 56٪ از انرژی مورد استفاده در یک خانه برای گرمایش و سرمایش صرف می‌شود. تعمیرات و بهینه سازی سیستم های گرمایشی و سیستم تهویه هوا می‌تواند بهره وری انرژی در منزل شما را بهبود ببخشد که تخمین زده شده این بهبود با استفاده از سیستم فوم اسپری پلی یورتان تا 35%  بدون از دست دادن کارایی خواهد بود.

در شکل زیر منافذ نشت هوا از بیرون به داخل خانه (فلش آبی رنگ) و از داخل خانه به بیرون (فلش قرمز رنگ)  در یک ساختمان نشان داده شده است.

عایق کاری خانه با اسپری فوم پلی یورتان

همانطور که در مقاله قبل(اسپری فوم پلی یورتان) اشاره شد فوم اسپری پلی یورتان نوعی سیستم عایق است که هم به عنوان عایق صوتی (معمولا فوم سلول-باز) و هم عایق حرارتی (معمولا فوم سلول-بسته) در ساختمان‌ها کاربرد دارد. SPF به عنوان یک عایق بسیار مؤثر در برابر دما و کاهش نفوذ و نشت هوا شناخته می‌شود.

تاثیر عایق کاری با اسپری فوم پلی یورتان در کاهش مصرف انرژی در منازل

در مقاله‌ی حاضر به بررسی کاربردهای فوم اسپری عایق پلی یورتان بخصوص از نوع عایق حرارتی در بخش‌های مختلف یک ساختمان و تأثیر آن در کاهش مصرف انرژی می‌پردازیم.

نشت هوا می‌تواند باعث اتلاف انرژی و بالا رفتن مبلغ قبوض آب و برق شود. در حالی که فوم اسپری می‌تواند با پر کردن شکاف‌ها و متوقف کردن نشتی در بسیاری از مناطق ساختمان، خانه شما را از نظر شرایط آب و هوایی به محیطی مطلوب تبدیل کند. برخی از نقاط معمول برای نشت هوا که می‌توانند با فوم اسپری درز بندی شوند عبارتند از:

سقف، پشت بام، دیوارها

پشت دیواره‌های زانویی

دریچه‌های زیر شیروانی

دریچه‌های لوله کشی

مجرای نور، تهویه کوره

اطراف تیرچه‌های حاشیه ای زیرزمین، پنجره ها و درب‌ها

و …

در شکل زیر فضاهایی که می‌توان توسط اسپری فوم پلی یورتان پوشش داد را مشاهده کنید.

فضاهای قابل عایق شدن
  • دیوارها

اسپری فوم پلی یورتان برای عایق کاری دیوار می‌تواند ترک‌های کوچک را درزبندی کرده و همچنین موجب کاهش قابل توجه صدا در منازل شود. از سویی دیگر استفاده از فوم اسپری پلی اورتان باعث افزایش بازده انرژی در خانه و صرفه جویی تا 20٪ در هزینه‌های مربوط به گرمایش و سرمایش می‌شود.  فوم به راحتی منبسط می‌شود و از این رو می‌تواند با شکل منحصر بفرد هر دیواری تطبیق پیدا کند و این مزیت را دارد که تمامی فضاهای خالی را پر کند.

عملکرد حرارتی را به حداکثر می‌رساند و مانعی در برابر حرارت ایجاد می‌کند. بعلاوه کاهش نفوذ هوا به بیرون و یا درون خانه باعث می‌شود هوای مطبوع در داخل خانه مانده و هوای سرد یا گرم ناخواسته خارج نشود. به عبارتی موجب تثبیت و تعادل هوای داخل منزل می‌شود.

  • سقف و بام

استفاده از اسپری فوم پلی یورتان در سقف منازل در هر شرایط آب و هوایی امکان پذیر است. SPF به محافظت در برابر رطوبت به خصوص در فصول بارانی کمک کرده و در نتیجه نقش مؤثری در بهبود بازده و بهره وری انرژی و همچنین مقاومت در برابر باد ایفا می‌کند. مزیت مهم دیگر آن این است که عمر مفید اسپری فوم پلی یورتان در سیستم‌های سقفی می‌تواند تا بیش از 30 سال نیز باشد.

تاثیر عایق کاری با اسپری فوم پلی یورتان در کاهش مصرف انرژی در منازل
  • اتاق زیر شیروانی

استفاده از اسپری فوم پلی یورتان در اتاق‌های زیر شیروانی یک راه ساده برای افزایش بهره وری انرژی در خانه است. عایق کاری بخش‌های مختلف اتاق زیرشیروانی از جمله کف، سقف، دیوارها و منافذ توسط فوم اسپری پلی یورتان مانند یک مانع بسیار مؤثر در برابر هوا عمل کرده و مانع از جریان یافتن هوا شده که در نهایت منجر به فراهم آمدن محیطی آرام و راحت برای ساکنین می‌گردد. SPF همچنین میزان رطوبت و نم را که در اکثر مواقع ناشی از نفوذ هوا است کاهش می‌دهد. در غیر این صورت نوعی کندانسیون تولید می‌شود که محیطی را برای رشد و شیوع قارچ و کپک فراهم می‌کند.

  • زیرزمین

SPF انتقال صداهای هوابرد و اتلاف حرارت را کاهش می‌دهد و همچنین مانند سدی در برابر حشرات و سایر آفات عمل می‌کند. این مزیت در زیر زمین‌ها که معمولا رویه کاری نمی‌شوند و بیشتر به منظور محلی برای انبار و ذخیره استفاده می‌شوند بسیار مفید است.

  • ترک، شکاف و سوراخ

عایق کاری و درزبندی با استفاده از اسپری فوم پلی یورتان به دلیل استفاده آسان،  یک روش مؤثر و آسان برای درزبندی انواع شکاف ها، ترک ها و سوراخ هایی که در حین ساخت و ساز ایجاد شده، است. شکاف‌های کوچکی مانند فضاهای اطراف کابل‌ها و سیستم‌های برق، لوله‌ها، ترک خوردگی مصالح و … نمونه هایی از آنها هستند.

  • فضای خزنده (Crawlspaces)

فضای خزنده زیر زمینی، همانطور که از اسم آن پیداست، فضایی در بخش زیرین ساختمان است که بسیار باریک و با ارتفاع کم است که حتی یک شخص نمی‌تواند در آن بایستد و یا از آن عبور کند.SPF که برای عایق بندی به کار می‌رود قابلیت این را دارد که شکاف‌های کوچک را آب بندی کند و همچنین صدا را در محیط داخلی منزل کاهش دهد. از این طریق موجب افزایش بهره وری انرژی می‌شود و همینطور که پیش‌تر نیز اشاره شد می‌تواند تا بیش از 20% از هزینه‌های مربوط به سرمایش و گرمایش را کاهش ‌دهد.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *