اسپری فوم پلی یورتان

اسپری فوم پلی یورتان

اسپری فوم پلی یورتان

اسپری فوم پلی یورتان (Spray Polyurethane Foam -SPF) نوعی فوم است که از ترکیب دو جز شیمیایی به نام‌های A و B تهیه می‌شود. بخش A سیستم اسپری فوم پلی یورتان، هاردنر است که شامل MDI (متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات) و یا pMDI (متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات پلیمری) و جز B ترکیبی از پلی ال، کاتالیست، عامل فوم زا، بازدارنده آتش (fire-retardants) و سورفکتانت است.

پلی ال جز اصلی از واکنش شیمیایی است که در تشکیل فوم نقش مهمی دارد. باقی اجزای بخش B با اهداف گوناگونی از جمله کنترل تشکیل سلول در یک ریت بهینه، و یا بهبود ویژگی‌های مختلف فوم نهایی به عنوان مثال بازدارندگی شعله و آتش که احتراق و همچنین تولید دود را کاهش می‌دهد، به ترکیب افزوده می‌شود.

این اجزا هنگامی که به دیوارها و یا سطوح دیگر اسپری می‌شود، باهم ترکیب شده، منبسط می‌شوند تا بتوانند سطح را قبل از سخت شدن بپوشاند. اگر فوم اسپری به درستی اجرا شود یک مانع پیوسته بر روی دیوارها، گوشه‌ها و .. ایجاد می‌کند که در مقابل انتقال حرارت مقاومت کرده و مانند یک راه حلی برای کاهش نفوذ هوای ناخواسته از طریق شکاف‌ها، اتصالات و درزها عمل می‌کند. علاوه بر این، فوم اسپری پلی اورتان مانند یک درزگیر صدا عمل کرده و به طور قابل توجهی مانع از ورود صدا به داخل ساختمان و خروج از آن شده و همچنین مانعی در برابر رطوبت ایجاد می‌کند.

فوم اسپری پلی یورتان

انواع اسپری فوم پلی یورتان

فوم اسپری پلی یورتان در حالت کلی به دو نوع فوم سلول-باز و فوم سلول-بسته تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

فوم اسپری پلی یورتان از نوع سلول بسته دارای خواص عالی حرارتی است و در محیط های مرطوب و نمناک نیز به خوبی عمل می کند. فوم اسپری پلی یورتان سلول باز عایق صوتی بسیار خوبی است.

با رجوع به اینفوگرافیک موجود در این مقاله می‌توانید به اطلاعات جامع تری درباره دو نوع فوم سلول-باز و سلول-بسته دست پیدا کنید.

مزایای اسپری فوم پلی یورتان

  1. عملکرد حرارتی عالی: SPF بالاترین R-value را در هر اینچ ارائه می‌دهد که به معنای پتانسیل بالاتر ذخیره انرژی است. در حقیقت R-value بالا این امکان را فراهم می‌کند تا در نصف فضایی که در حالت معمول مورد نیاز است، مقدار انرژی برابری ذخیره شود.
  2. عایق بندی و درزبندی هوا: SPF به کاهش نشت هوا از طریق دیوارها، کف و سقف کمک کرده و تا 15% در هزینه‌های سرمایش و گرمایش صرفه جویی می‌کند. این ویژگی به کنترل دمای درون ساختمان کمک کرده و فضایی راحت برای ساکنین فراهم می‌کند.
  3. یکپارچه، بدون درز و ضد آب: این مزایا موجب می‌شود که آب و حتی باد به داخل ساختمان نفوذ نکرده و عمر ساختمان طولانی تر شود.
  4. درز بندی با اسپری فوم پلی یورتان مانند سدی در برابر حشرات و گرد و غبار عمل کرده که این ویژگی بخصوص برای ساکنینی که از آلرژی رنج می‌برند بسیار مفید است.
  5. فوم اسپری به کاهش انتقال صداهای هوابرد کمک می‌کند. فوم سلول-باز می تواند صداها با فرکانس بالا را کاهش دهد و فوم سلول-بسته صداها با فرکانس پایین. ترکیب دو نوع فوم سلول-باز و سلول-بسته بیشترین حالت کاهش صدا و نویز را فراهم می کند.
  6. حفظ کیفیت به مدت طولانی: کارایی منحصر به فرد و چسبندگی خوب SPF، آن را به گزینه‌ای بسیار جذاب برای کاربردهای پیچیده از جمله سقف‌های دارای اشکال خاص و … تبدیل می‌کند.

کاربردهای اسپری فوم پلی یورتان

اسپری فوم پلی یورتان می‌تواند در هر جایی که شما تصورش را هم نمی‌کنید به عنوان عایق صوتی و یا عایق حرارتی (برای آشنایی بیشتر در مورد فوم اسپری عایق صوتی پلی یورتان پیشنهاد می‌شود این مقاله را مطالعه کنید.) استفاده شود. در شکل زیر بخش هایی از خانه که از اسپری فوم پلی یورتان استفاده می‌شود را نشان می‌دهد.

همانطور که از شکل مشخص است SPF در سقف، بام، زیر شیروانی، زیر زمین، انبارها، کف و دیوارها به طور معمول استفاد می‌شود. اما در بخش‌های دیگر ساختمان از جمله اطراف ستون‌ها، نمای ساختمان، بالکن، اطراف در و پنجره‌ها، اطراف داکت‌ها و لوله‌های آب و فاضلاب، سقف پارکینگ و زیر روف گاردن، لابی، سالن اجتماعات و ورزشی، موتورخانه و آسانسور نیز مورد استفاده قرار گیرد.

اسپری فوم پلی یورتان

عایق فوم اسپری پلی یورتان همچنین می‌تواند در بدنه خودرو، کانتینر حمل و نقل، کانکس، پارکینگ‌ها و گاراژها، قایق‌های تفریحی، و صدها منطقه دیگر کاربرد دارد.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *