لوله های frp

لوله های FRP

لوله های FRP یا Fiberglass Reinforced Plastic یکی از انواع محصولات کامپوزیت FRP است که از ترکیب فایبرگلاس و رزین FRP ساخته می‌شود. این لوله‌ها با نام لوله‌های GRP نیز شناخته می‌شوند. برای تولید لوله‌های FRP، ابتدا مواد اولیه شامل مخلوط رزین مایع (حاوی رزین ، مواد پرکننده و مواد افزودنی مخصوص) و الیاف تقویت کننده  از نوع شیشه (fiberglass) هستند، با هم مخلوط شده و سپس از طرق دستگاه قالب گیری با حرارت، ژل شدن آغاز شده و در ادامه پروفیل سفت و سخت شده تشکیل می‌شود که مطابق با شکل قالب است.

ساختار لوله های FRP در حالت کلی به صورت زیر است.

لوله FRP

لایه‌ی داخلی که در تماس مستقیم با انواع سیالات است باید دارای بیشترین مقاومت در برابر خوردگی باشد. این لایه همچنین باید صاف و بدون هیچگونه ترک، درز و شکاف باشد.

لایه‌های بعدی لایه‌ی فایبرگلاس و رزین (می‌تواند شامل انواع رزین‌ها از جمله اپوکسی، پلی یورتان، پلی استر و… باشد) هستند که اجزای اصلی تشکیل دهنده‌ی کامپوزیت‌های FRP هستند.

لایه‌ی بیرونی که با توجه به ترکیبات مورد استفاده هم ظاهر زیبایی به لوله می‌بخشد و هم در برابر تابش ماورابنفش و تغییرات دمایی و هوایی از لوله محافظت کند. برای این لایه نیز می‌توان از یک رزین مناسب استفاده کرد تا مقاومت را افزایش داد.

مزایای لوله های FRP

  1.  مقاومت در برابر خوردگی: با انتخاب انواع مختلف رزین می‌توان خاصیت  ضد خوردگی برای استفاده در محیط‌های مختلف اسیدی، قلیایی، نمکی و روغن‌های مختلف، آب دریا و حلال‌های آلی را ایجاد کرد.
  2. وزن سبک، نگهداری آسان، دوام
  3. نصب آسان: طول لوله های FRP محدودیت فنی ندارد و با توجه به هدف و امکانات حمل و نقل می‌توان طول لوله را طوری طراحی و تنظیم کرد که مقدار اتصالات را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین به دلیل وزن سبک، لوله های FRP را می توان با دست و یا با استفاده از تجهیزات ساده و سبک، به آسانی و به سرعت نصب کرد.
  4. کاربرد مناسب: قطر استاندارد لوله های FRP بین 25 تا 4000 میلی متر متغیر است، به طوری که توانایی تحمل فشار طولانی مدت را داشته باشد.
  5. تنوع در طرح، سایز و رنگ
  6. عایق و بازدارنده شعله. میله FRP دارای عملکرد عایق الکتریکی عالی است و تحت تأثیر الکترومغناطیسی قرار نمی‌گیرد، می‌تواند در فضای با خطر رسانایی، منطقه تجهیزات مغناطیسی و همچنین مکان‌های قابل اشتعال و انفجار استفاده شود.
  7. بدون هدایت حرارتی، میله FRP عملکرد حرارتی خوب و هدایت حرارتی نسبتاً کم دارد.
  8. قابلیت برش، دریل کردن و …
  9. با استفاده از یک پوشش خارجی رزینی مناسب، می‌توان مقاومت لوله ها را  در برابر شرایط آب و هوایی و اشعه ماورا بنفش تقویت کرد و از آنها به مدت طولانی حتی در فضاهای باز نیز استفاده کرد.
  10. عمر مفید طولانی تا بالای 50 سال
لوله اف آر پی

کاربرد لوله های FRP

  • لوله های FRP برای استفاده در شبکه های آبرسانی شامل خطوط توزیع آب آشامیدنی، آب شهری، آب دریا و…
  • خطوط انتقال فاضلاب بهداشتی و بسیاری از پساب های صنعتی با دامنه دمایی گسترده سانتیگراد
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • خطوط انتقال انواع دیگر سیالات

گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *