کاربرد پلی یورتان در خودرو

پلی یورتان در خودرو

کاربرد پلی یورتان در خودرو

نقش پلی یورتان در خودروسازی

پلی یورتان، ماده‌ای با پتانسیل نامحدود است و در هر جایی که استفاده می‌شود به کیفیت زندگی ما کمک می‌کند. امروزه پلی یورتان، به یک بخش مهم و اساسی در طراحی و مهندسی سازه‌های خودرو تبدیل شده است و ویژگی‌های سیار مهمی از جمله راحتی، حفاظت و صرفه جویی در انرژی در صنایع خودرو را ارائه می‌دهد. فوم‌های پلی‌یورتان را می‌توان در صندلی‌ها، تکیه‌گاه‌ها و زیرسری‌های اکثر خودروها یافت، که به احساس راحتی و کاهش خستگی و استرس رانندگان کمک شایانی می‌کند.

وزن سبک، دوام و استحکام بالا باعث می‌شود که  فوم‌های پلی یورتان علاوه بر کاربردهای گفته شده در داخل بدنه خودرو نیز ایده آل و قابل استفاده باشند و به عنوان یک عایق با قدرت بالا در برابر گرما و صدای موتور نیز عمل می‌کند. از آنجایی که پلی یورتان‌ها بسیار کارآمد و سبک هستند، استفاده از آن‌ها به این معنی است که وزن کلی خودروها کاهش می‌یابد و در نتیجه راندمان سوخت بیشتر شده و عملکرد زیست محیطی نیز بهبود می‌یابد.

رایج‌ترین کاربرد پلی یورتان در صنایع خودرو شامل تولید صندلی‌ها و ساخت نشیمنگاه‌های خودرو با فوم پلی یورتان با قابلیت ارتجاعی بالا، ضربه گیر سپرها و سایر قطعات داخلی خودرو می باشد.

امروزه طراحی آکوستیک فضای داخلی خودرو برای جلوگیری از ورود صداهای مزاحم و نویزها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نواحی اصلی برای ایجاد صدا در خودرو، از لاستیک‌ها، موتور و سیستم تعلیق خودرو سرچشمه می‌گیرد. پلی یورتان‌ها به دلیل ایجاد یک سیستم عایق با کارایی بالا، به کاهش صداهای داخلی با جذب نویز و ارتعاشات، کمک بسیار زیادی می‌کنند. کاهش سر و صدا و نویزها علاوه بر ضرورت بر ایمنی نیز موثر است زیرا از دست دادن تمرکز تأثیر منفی بر رفتار راننده دارد و باعث خطرات غیر قابل جبرانی می‌شود که این مشکل تا حد زیادی توسط فوم‌های پلی یورتان قابل حل می‌باشد.

در بخش خودروسازی، از فوم‌های پلی‌یورتان برای جایگزینی عناصر گرمانرم در خودرو استفاده می‌شود، مانند براکت‌هایی که اجزای مختلف را در داشبورد و پانل‌های درب نگه می‌دارند. از آنجایی که این عناصر ماهیت ساختاری ندارند، جایگزینی این قطعات کاربردی با فوم پلی یورتان، ایمنی کل داشبورد یا پانل درب را تامین می‌کند.

پلی یورتان در صنعت خودرو

مزایای استفاده از فوم‌های پلی یورتان در خودرو

  • کاهش کلی وزن خودروها (به دلیل وزن سبک و مقاومت بالای فوم‌های پلی یورتان که منجر به کاهش راندمان سوخت و بهبود عملکرد زیست محیطی می‌شود)
  • قابل اجرا در طرح‌های مختلف سفارشی
  • مقرون به صرفه
  • قابل بازیافت (سازگار با محیط زیست)
  • قابل استفاده در فضاهای داخلی، خارجی و محفظه موتور
  • ضد ضربه

از فوم پلی یورتان نیمه سخت (semi rigid) در ساخت ضربه گیر سپرهای خودرو استفاده می شود.

عایق بودن فضای داخلی خودرو، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، فوم پلی یورتان یکی از بهترین راه‌ها برای عایق کردن فضای داخلی خودرو می‌باشد. عایق بودن فضای داخلی خودرو باعث ایجاد فضایی آرام و راحت، جلوگیری از ورود نویزها و صداهای محیط بیرون و کنترل دما می‌شود. به عنوان مثال در پانل‌های درب خودرو به راحتی می‌توان از عایق فوم پلی یورتان استفاده کرد.

پوشش‌های رنگی پلی یورتان در خودرو

پوشش‌های پلی یورتان در صنایع خودروسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. رنگ‌های پلی یورتان به دلیل تطبیق پذیری بالا در صنعت خودرو به وفور استفاده می‌شوند. آن ها باید در برابر اثرات محیطی مانند اشعه فرابنفش، رطوبت و نمک مقاومت کنند. همچنین باید مقاومت بالایی در برابر خراش و ساییدگی از خود نشان دهند.

زمان پخت کوتاه در دماهای پایین و عدم انتشار ترکیبات آلی فرار (VOC) ، از الزامات کلیدی برای استفاده در صنایع خودرو می باشد.

پوشش های رنگی پلی یورتان، تمام موارد گفته شده در بالا را ارائه می دهند و مقاومت بالایی در برابر خوردگی نیز دارند.

پوشش‌های رنگی پلی یورتان، شامل دو جزء رزین پلی یورتان و هاردنر ایزوسیانات می‌باشد که بسته به نوع کاربرد در نسبت‌های استوکیومتری مشخص با هم ترکیب می‌شوند.

اجرای پوشش‌های رنگی پلی یورتان بر روی خودرو بسیار آسان است. قبل از اعمال، سطح مورد نظر باید کاملا صاف و تمیز و عاری از هر گونه زنگ زدگی و لکه‌های روغنی باشد. اعمال پوشش‌های رنگی توسط اسپری یا قلمو انجام می‌شود، اگر سطح مورد نظر وسیع باشد، بهتر است از اسپری استفاده شود.

پلی یورتان‌های مورد استفاده برای پوشش‌های رنگی در صنایع خودرو، به دو دسته پلی یورتان‌های لعابی و پلی یورتان‌های آکریلیک تقسیم می‌شوند.

رزین‌های لعاب دار که با پلی ایزوسیانات‌ها، پیوند عرضی (پلیمریزاسیون) ایجاد می‌کنند. معمولا نسبت به بقیه پوشش‌های رنگی پلی یورتان، ارزان‌تر هستند و دوام کمتری دارند. بر خلاف این دسته از پلی یورتان‌ها، پلی یورتان‌های آکریلیک، پوشش‌های بسیار با دوام با براقیت بالا هستند که مقاومت خوبی در برابر اشعه فرابنفش دارند.

مزایای پوشش‌های رنگی پلی یورتان در صنعت خودرو

  • زمان پخت کم
  • دوام و طول عمر بالا
  • عدم انتشارترکیبات آلی فرار
  • مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش

همچنین از فوم پلی یورتان در فیلتر هوای خودرو نیز استفاده می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله فوم فیلتر هوای خودرو مراجعه کنید.

کاربرد پلی یورتان در قطعات خودرو شامل

  • صندلی‌های خودرو (نشیمنگاه)
  • بخش پشتی سر و تکیه گاه‌ها
  • محفظه پوشش موتور و قطعات آکوستیک
  • پوشش فرمان خودرو
  • بازو، دسته و تشک کف خودرو
  • فیلتر هوا و روغن خودرو
  • پانل‌های بدنه خودرو و …
پلی یورتان در قطعات خودرو

گردآوری، ترجمه و تالیف: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر – نسیم مهین عبدالله زاده

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *