پلی یورتان در صنعت خودرو (قسمت دوم)

پلی یورتان در صنعت خودرو

پلی یورتان در صنعت خودرو (قسمت دوم)

با ادامه بررسی نقش پلی یورتان در صنعت خودرو، در قسمت دوم این مطلب با ما همراه باشید:

چشم انداز اقتصادی و زیست محیطی

بیش از دو میلیون تن مواد اولیه پلی یورتان هر ساله فقط در اروپا تولید می شود. ارزش مالی این حوزه  برابر با سه میلیارد یورو  است. بیش از 15000 شرکت اروپایی، با حدود 800000 کارمند، در ساخت پلی اورتان و محصولات آن فعال هستند.

تنها در سال 1997، بیش از 300000 تن از پلی اورتان در خودرو های اروپای غربی استفاده شده است. این مقدار نشان می دهد که تقریباً یک میلیارد یورو برای قطعات اتومبیل هزینه شده است.

هنگام ارزیابی عملکرد زیست محیطی یک اتومبیل، باید تمام تأثیرات زیست محیطی در طول چرخه حیات آن سنجیده شود “ز گهواره تا گور “.

همانطور که مطالعات نشان می دهد، بیش از 80 درصد از چرخه حیات انرژی خودرو از سوخت حاصل می شود بنابراین ، اولویت اول باید این باشد که مصرف سوخت را کاهش داده و درنتیجه باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شد. پلی یورتان ها در دستیابی به این هدف نقش بسزایی دارند، زیرا در فرایند تولید، به  انرژی نسبتاً کمی نیاز دارند. و در نتیجه بطور طبیعی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شوند. وزن سبک آنها منجر به کاهش قابل توجه مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای شده و در نتیجه منجر به کاهش گرمایش جهان پیرامون (Global Warming) می شود.

افزایش استفاده از پلاستیک قبلاً باعث صرفه جویی در وزن شده است و این امر می بایست بیشتر تقویت شود. به عنوان مثال بر اساس محاسبات انجام گرفته  توسط APME (انجمن تولید کنندگان پلاستیک اروپا) زمانی که100 کیلوگرم پلاستیک با 200 الی300 کیلوگرم مواد طبیعی در یک ماشین مدرن ، جایگزین می‌شود، مصرف سوخت را پس از طی مسافت 150000 کیلومتر ، تا 750 لیتر کاهش می‌دهد.

این پیشرفت قابل توجه به ازای هر ماشین به کاهش سالانه مصرف نفت به میزان 12 میلیون تن در اروپا و به تبع آن، 30 میلیون تن کاهش انتشار CO2 منتج می شود. در حقیقت، استفاده بیشتر از پلاستیک در اتومبیل تأثیرات زیست محیطی ناشی از وزن اضافی قطعاتی مانند اتاق خودرو را که برای تامین راحتی، ایمنی و دوام بیشتر ساخته شده اند، جبران کرده است .

پلی اورتان ها موادی با خواص متنوع هستند:

• پلی اورتان ها در فرآیند تولید، به انرژی نسبتاً کمی نیاز  دارند

• پلی اورتان ها به کاهش وزن وسیله نقلیه کمک می‌کنند

• پلی اورتان ها به کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می کنند

• پلی اورتان ها قابل بازیافت هستند

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *