پوشش اپوکسی لوله آب شرب

پوشش اپوکسی لوله آب شرب

پوشش اپوکسی لوله آب شرب

اپوکسی ماده‌ای با خواص منحصر بفرد است و در هر جایی که استحکام، مقاومت شیمیایی، مقاومت در برابر رطوبت و چسبندگی قوی از نیازهای کلیدی باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این کاربردها می‌توان به پوشش برای انواع لوله‌های کامپوزیت، تانک‌ها و مخازن ذخیره مواد شیمیایی، نفت و حتی پوشش اپوکسی لوله آب شرب اشاره کرد. ما در ادامه این مقاله به بررسی کاربردهای اپوکسی در ارتباط با مخازن و لوله های آب آشامیدنی خواهیم پرداخت.

پوشش اپوکسی لوله آب شرب

در حقیقت یکی از مهمترین نیازهای بشر دستیابی به آب سالم و تمیز است. از این رو حفظ و نگهداری مخازن و لوله‌های انتقال آب در بهترین شرایط یکی از اصلی ترین الزامات است.

لوله‌های آب شرب همواره در معرض آسیب‌هایی از جمله خوردگی است که در اثر فاکتورهایی مانند ترکیبات شیمیایی، pH، دمای آب و فشار ایجاد می‌شود، و به تبع آن منجر به انتشار و لیچینگ فلزات برای مثال مس و یا سایر آلاینده‌ها درون آب آشامیدنی می‌گردد. از این رو باید به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل بود. یکی از راه‌ها ریلاینینگ (Relining) است. ریلاینیگ مانعی بین لوله و آب ایجاد می‌کند، در نتیجه از این فعل و انفعالات منفی جلوگیری شده و همچنین خوردگی گالوانیکی را که از اتصال فلزات غیر مشابه حاصل می‌شود، از بین می‌برد.

پوشش لوله آب آشامیدنی

ماده‌ای که در گذشته و به طور سنتی به منظور ریلاینیگ استفاده می‌شد مورتار سیمان و یا آستر قیر بود. اما آنالیزها و تحقیقات نشان داده‌اند که این مواد کیفیت آب را کاهش می‌دهد و تأثیر چندانی به ویژه زمانی که در معرض آب با شدت جریان بالا هستند، ندارد. اولین استفاده از رزین اپوکسی در کاربردهای مرتبط با آب آشامیدنی به دهه 1970 در انگلیس باز می‌گردد زیرا اثبات شده بود که مواد معمول مصرفی کارایی چندانی ندارند. علاوه بر مشکلات آلودگی که به دلیل شیمی آب به وجود می‌آید، مدت زمان طولانی که برای تعمیرات این لوله‌ها نیاز است و همچنین در دسترس نبودن آب منجر به تلاش برای یافتن جایگزین آن شده است.

از این رو استفاده از پوشش اپوکسی لوله آب شرب، رواج پیدا کرد. داشتن ویژگی‌هایی از جمله دوام، انعطاف پذیری، مقاومت نسبت به کلرین، میکروب‌ها و دیگر آلاینده‌ها، رزین اپوکسی را به یک گزینه‌ی مناسب برای استفاده به عنوان پوشش داخل لوله‌های انتقال آب آشامیدنی تبدیل کرده است.

از پوشش‌ها و رنگ‌های اپوکسی متشکل از رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین و یا هاردنر پلی آمید به منظور پوشش داخل لوله و خطوط انتقال آب می‌توان استفاده کرد. این پوشش ها 100% جامد هستند و معمولا در آنها از حلال استفاده نمی‌شود و از آنجا که آب آشامیدنی مستقیما با سلامت انسان در ارتباط است، برای پوشش‌های اپوکسی باید از پیگمنت‌های غیر سمی استفاده شود. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که، در بعضی موارد می‌توان از مواد دیگری از جمله پلی یورتان، آلکید و … به عنوان لایه‌ی رویی اپوکسی استفاده نمود.

مزایای پوشش اپوکسی لوله آب شرب

مزایای پوشش اپوکسی لوله آب شرب

خطوط و پوشش داخل لوله اپوکسی مانعی فوق العاده در برابر آلودگی‌ها و ذراتی که ممکن است از لوله به آب منتقل شود ایجاد می‌کند. 

خط لوله یا پوشش داخل لوله اپوکسی، در محل و بدون نیاز به حفاری زمین و یا دیوار برای جایگذاری لوله، اجرا می‌شود. از این رو یک جایگزین مناسب برای خطوط لوله قدیمی است که موجب صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود.

اپوکسی ماده ای ایمن و با دوام است که تخمین زده می‌شود بتواند تا بیش از 60 سال عمر کند.

مزیت اقتصادی پوشش اپوکسی لوله آب شرب

سالانه مبلغ هنگفتی صرف تعمیرات لوله‌های آب آسیب دیده از خوردگی می‌شود. به این دلیل که لوله‌ها معمولا در دیوارها و یا کف ساختمان، و یا در مورد لوله‌های شهری در زیر خیابان‌ها و کوچه‌ها جایگذاری می‌شوند، ریلاینیگ لوله‌های موجود معمولا بسیار هزینه‌برتر از جدا کردن و سپس نصب لوله‌های جدید و تعمیر محیط اطراف است. به علاوه که ترافیک‌های ایجاد شده در مکان‌های پر تردد خود موجب هزینه اضافی می‌شود. تمامی این مسائل به سادگی و با استفاده از سیستم اپوکسی قابل رفع است. به علاوه، سطح صاف خطوط پلیمری موجب ظرفیت جریان بهتر و کاهش هزینه‌های انرژی مرتبط با انتقال آب می‌شود. در کنار این‌ها، در نیروی کار و منابع مادی نیز صرفه جویی می‌شود.

مزیت پوشش اپوکسی لوله آب شرب برای سلامتی

انتشار ذرات از لوله‌های دچار خوردگی به آب معمولا بیش از حد مجاز و قانونی است، حتی اگر بیشتر هم نباشد، می‌تواند روی طعم، بو و ظاهر آب اثر بگذارد و آن را برای مصرف به گزینه‌ای نامناسب تبدیل کند. سطح صاف لوله‌های اپوکسی همچنین موجب کاهش امکان رشد آلایندگی می‌شود.

مزیت زیست محیطی پوشش اپوکسی لوله آب شرب

ریلاینیگ یک لوله با استفاده از اپوکسی، موجب حفظ مواد قدیمی از جمله موادی که لوله را احاطه میکنند مانند بتن دیوارها یا آسفالت خیابان‌ها، می‌شود. به همین ترتیب منجر به کاهش ضایعات و نیاز به دفع آنها شده و از این رو به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

تعمیر لوله‌های آسیب دیده بین 50 تا 60% هزینه کمتری نسبت به نصب لوله‌های جدید دارد. رزین اپوکسی به تعمیر سوراخ‌ها و شکاف‌های ایجاد شده روی لوله‌های موجود کمک کرده و در نتیجه نیازی به جایگزینی و یا بازسازی لوله‌ها نیست. تعمیر لوله‌های موجود همچنین از بروز ناآرامی و بی نظمی در زندگی صاحبخانه‌ها و یا سیستم حمل و نقل عمومی که از تعمیرات ناشی می‌شود، جلوگیری می‌کند.

هیچ محدودیتی در انواع سازه‌هایی که این پوشش می‌تواند روی آن اعمال شود وجود ندارد. املاک تجاری یا مسکونی، مدارس و بیمارستان‌ها، و حتی بناهای تاریخی. در واقع هر ساختمانی با سیستم لوله کشی برای به کارگیری این فرایند بسیار مفید، واجد شرایط است.

کیفیت آب با جداسازی ایجاد مانع بین لوله‌های فلزی و آب آشامیدنی بسیار بهبود می‌یابد.

 احتمال نشت‌های آینده به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

نحوه‌ی اجرای پوشش اپوکسی لوله آب شرب

در کنار تمامی این مزایا باید به این نکته توجه داشت که رزین اپوکسی باید توسط فرد ماهری اجرا شود، دلایل این امر را می‌توان در این توضیحات یافت که شما به شخصی نیاز دارید که بتواند نقشه‌ها را بخواند و به لوله کشی ساختمان شما دسترسی پیدا کند، چون در غیر این صورت، اگر این فعالیت توسط افراد فاقد صلاحیت انجام شده باشد، نه تنها کارایی لازم را نخواهد داشت بلکه این امکان وجود دارد که شرکت بیمه شما نیز مسئولیت پرداخت خسارات احتمالی را به عهده نگیرد.

درک نحوه‌ی انجام این کار به شما ایده‌ی خوبی در مورد چگونگی عملکرد می‌دهد. این فرایند نسبتاً ساده است، اما همانطور که پیشتر ذکر شد فقط باید توسط یک متخصص واجد شرایط انجام شود. اکثر شرکت‌هایی که پوشش داخلی لوله ارائه می‌دهند، روند مشابهی را دنبال می‌کنند، که می‌توان آن را در مراحل زیر خلاصه کرد:

  1. در ابتدا باید آب به طور کامل از سیستم تخلیه شود.
  2. با استفاده از هوای خشک و گرم، رطوبت اضافی باقی مانده خشک می‌شود.
  3. سپس آثار خوردگی، زنگ زدگی و سایر آلاینده‌ها از طریق سندبلاست (sandblasting) از بین می‌رود.
  4. این سندبلاست هدف دیگری را نیز تأمین می‌کند: ایجاد یک سطح دارای خراش که موجب بهبود اجرا و اتصال پوشش اپوکسی می‌شود.
  5. سپس پوشش اپوکسی بر روی لوله‌ها پاشیده می‌شود تا سطح آن کاملاً پوشانده شوند. این پوشش یک مانع بین آب و لوله ها ایجاد می‌کند، که خوردگی را از بین می‌برد و همچنین لوله شما را در برابر آلودگی آب‌های زیرزمینی، مواد شیمیایی، رطوبت و انواع دیگر مواد محافظت می‌کند.

خوبی سیستم این است که تقریباً روی همه مواد لوله کشی قابل استفاده است به طور مثال لوله های مسی، پی وی سی، فلزی، بتونی و فایبرگلاس. این روش نه تنها لوله‌های شما را سیلد (sealed) می‌کند و از خراب شدن بیشتر در امان نگه می‌دارد، بلکه این نوع ترمیم بسیار ارزان تر از تعویض سیستم لوله است. در کل می‌توان گفت که، مزاحمت کمتری برای سرمایه و برنامه‌ریزی شما ایجاد می‌کند.


گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *