از چسب اپوکسی چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟

چسب اپوکسی

از چسب اپوکسی چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟

چسب اپوکسی یکی از پرمصرف‌ترین مواد برای استفاده در زمینه‌های گوناگون است. فرقی نمی‌کند که جنس ماده‌ی شما چوب باشد یا فلز و یا پلاستیک؛ شما تنها باید بدانید که کدام چسب اپوکسی برای هدف شما مناسب است.

چسب‌های اپوکسی به طور کلی متشکل از دو جز رزین و هاردنر هستند که یا از پیش مخلوط شده‌اند و به آسانی آماده‌ی مصرف هستند (چسب‌های تک جزئی) و یا در دو ظرف جداگانه بسته بندی شده‌اند که شما باید در هنگام استفاده آنها را مخلوط کنید (چسب دوقلو).

به محض اینکه دو جز را باهم مخلوط کردید عمر مصرف چسب شروع می‌شود که این زمان بسته به نوع چسبی که انتخاب می‌کنید متفاوت است. گاهی این زمان به اندازه چند دقیقه‌ی کوتاه است و گاهی ممکن است تا چندین ساعت طول بکشد و پس از آن چسب اپوکسی مجددا چند ساعت نیاز دارد تا به ماکزیمم استحکام و چسبندگی خود برسد.

چسب‌های اپوکسی بسیار پرکاربرد هستند از پر کردن شکاف گرفته تا تعمیرات مبلمان. علاوه بر این، می‌توان چسب اپوکسی را سنباده زد، سوراخ کرد و رنگ آمیزی کرد. این امر دامنه‌ی کاربرد گسترده تری برای چسب اپوکسی در مقایسه با سایر چسب‌های استاندارد فراهم می‌کند.

نحوه ی استفاده از چسب اپوکسی

  1.  ابتدا با استفاده از سنباده روی سطحی که می‌خواهید بچسبانید خراش ایجاد کنید. سپس سطح را تمیز کنید تا هیچ اثری از آلودگی یا گرد و غبار روی آن نماند.
  2.   سرنگ چسب را آماده کنید. نوک آن را ببرید و سپس پیستون را به آرامی فشار دهید تا حباب های هوا (حدود 30 ثانیه) خارج شوند.
  3. اکنون وقت ترکیب کردن هاردنر و رزین است. اگر نازل اختلاط ندارید، نگران نباشید. از پیستون دوتایی استفاده کنید تا رزین و هاردنر را با نسبت مساوی پخش کنید. در حالت ایده آل، شما باید یک سینی برای اپوکسی خریداری کنید، اما اگر فاقد آن هستید، می‌توانید به جای آن از یک بشقاب تمیز یکبار مصرف یا یک ظرف پلاستیکی استفاده کنید.
  4. نوک سرنگ را تمیز کنید و درپوش را تعویض کنید.
  5. رزین و هاردنر اپوکسی را به سرعت مخلوط کنید. آنها باید طی 1-2 دقیقه کاملاً مخلوط شوند.
  6. مقدار کمی چسب اپوکسی را روی سطح بزنید. اطمینان حاصل کنید که سطوح در موقعیت مناسب قرار دارند و سپس آنها را محکم فشار دهید. زمان تنظیم و پخت می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین دستورالعمل های راهنمای محصول را بررسی کنید.
  7. مقدار اپوکسی اضافه را به آرامی و با دقت از سطح پاک کنید.

انواع چسب اپوکسی و کاربردهای آن

چسب‌های اپوکسی به دلیل ویژگی‌های منحصربه فرد از جمله مقاومت بالا و چسبندگی فوق العاده برای چساندن و ترمیم طیف وسیعی از مواد استفاده می‌شود که در ادامه آنها پرداخته می‌شود.

چسب اپوکسی فلز

چسب اپوکسی یک گزینه‌ی بسیار مؤثر برای چسباندن فلزات است که می‌تواند جایگزینی برای جوشکاری، لحیم کاری و یا پیچ و مهره باشد. چسب اپوکسی فلز برای تعمیر لوازم خانگی، ماشین آلات، لوله‌ها، صندلی‌ها، پلاک اتومبیل‌ها و یا حتی ایمن سازی پیچ و مهره ها بسیار مؤثر عمل می‌کند.

از چسب اپوکسی فلز برای چسباندن فلزاتی همچون مس، آهن، آلومینیوم، روی، تیتانیوم، استیل و برنج می‌توان استفاده کرد که در تعمیر سوراخ و نشتی انواع محصولات فلزی و پر کردن حاشیه‌های فلزی بکار می‌رود. استفاده از چسب اپوکسی فلز بسیار آسان و سریع (حدود 5-10 دقیقه) است و تا رسیدن به رنگ خاکستری متالیک پخت می‌شود. وقتی که به حالت جامد رسید می‌توانید سطح را دریل کنید و یا سنباده بزنید و به این ترتیب سطح فلزات شما همیشه نو به نظر می‌رسد.

چسب اپوکسی

چسب اپوکسی پلاستیک

امروزه تقریبا پلاستیک‌ها را با شکل و اندازه های متفاوت در همه جا می‌توان یافت. با این اوصاف تعجبی ندارد که در اثر گذر زمان این پلاستیک ها نیاز به تعمیر داشته باشند. در این شرایط از چسب‌های اپوکسی پلاستیک که به منظور تعمیرات پلاستیک‌ها در بازار وجود دارد می‌توان استفاده کرد.

این چسب که معمولا یک چسب اپوکسی دوقلو است، در برابر آب مقاوم بوده و می‌تواند برای انواع پلاستیک‌ها از جمله پلی استایرن، اکریلیک و فایبرگلاس نیز استفاده شود. از چسب اپوکسی پلاستیک برای ساخت مخازن، ظروف پلاستیکی و اتصال قطعات پلاستیکی استفاده می‌شود و حتی می‌تواند به عنوان یک عایق نیز عمل کند. چسب پلاستیک اپوکسی فقط در عرض پنج دقیقه جامد می‌شود و می‌توانید پس از آن سطح را سنباده بزنید، سوراخ کنید یا رنگ آمیزی کنید تا یک نتیجه حرفه ای صیقلی داشته باشید.

چسب اپوکسی پلاستیک

چسب اپوکسی چوب

اگر قطعه‌ای از مبلمان یا صندلی شما شکسته است یا ترکی در ابزار چوبی شما وجود دارد، شما به یک چسب اپوکسی که مخصوص ترمیم سطوح چوبی است نیاز دارید. چسب اپوکسی چوب به راحتی رنگ می‌شود و با رنگ سطوح مطابقت پیدا می‌کند. چسب چوب در برابر آب مقاوم است و می‌توان از آن برای طیف وسیعی از سطوح چوبی، از چوب کاج گرفته تا MDF استفاده کرد. همچنین چسب اپوکسی چوب برای استفاده هم در محیط داخلی و هم در فضای باز مناسب است. سطح را می‌توان پس از تنظیم شدن، سوراخ کرد و یا سنباده زد به طوری که  هیچ اثری از کار تعمیر باقی نماند.

چسب اپوکسی چوب

چسب اپوکسی بتن

چسب اپوکسی بتن

اگر بتن کف گاراژ و یا حیاط شما دچار ترک و شکستگی شده است، می‌توانید به راحتی با چسب اپوکسی بتن آنها را برطرف کنید. هنگام انتخاب اپوکسی، پیچیدگی و نیازهای ویژه پروژه خود را در ذهن داشته باشید. به عنوان مثال، اگر پس از استفاده از اپوکسی به زمان قابل توجهی برای قرار دادن قطعات پروژه خود نیاز دارید، می‌توانید یک اپوکسی با عمر مصرف بیشتر انتخاب کنید. که این به شما اجازه می‌دهد وقت خود را به جمع آوری قطعات سنگ و بتن شکسته اختصاص دهید تا چیدمان شما درست همانطور که می‌خواهید ظاهر شود.

چسب بتن دارای مقاومت بالا در برابر ضربه، استحکام در مواجهه با وزن زیاد و حفاری‌های متعدد، و مقاومت در برابر آب و رطوبت است. از چسب بتن اپوکسی برای ترمیم، پر کردن و بازسازی انواع سطوح بتونی، اجرای ملات بتنی بر روی سطوح مختلف و اتصال بتن تازه به ملات‌های بتنی قدیمی می‌توان استفاده کرد. استفاده از چسب اپوکسی بتن باعث ایجاد استحکام کششی عالی در بتن و افزایش عمر بتن و سازه می‌شود، از این رو امروزه در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

چسب اپوکسی فایبرگلاس

چسب اپوکسی فایبر گلاس

فایبرگلاس کامپوزیتی از مواد پلیمری و پشم شیشه است که به صورت ورق‌ها و لوله‌های فایبرگلاس موجود می‌باشند و کاربرد گسترده‌ای در تولید مخازن، لوله‌کشی‌های ساختمانی و حتی صنعت خوروسازی در تولید سپر اتومبیل‌ها دارند. برای ترمیم و همچنین نصب‌ فایبرگلاس می‌توان از چسب اپوکسی فایبرگلاس استفاده کرد. چسب فایبرگلاس که معمولا از نوع چسب اپوکسی دو جزیی است دارای مقاومت حرارتی و شیمیایی بالا، مقاومت بسیار بالا در برابر سایش و چسبندگی عالی به انواع سطوح  است.

چسب اپوکسی سنگ

برای چسباندن و یا ترمیم قطعات سنگی در صنعت ساختمان سازی می‌توان از چسب سنگ اپوکسی استفاده کرد. چسب سنگ اپوکسی که معمولا از نوع چسب اپوکسی دوقلو است، به دلیل داشتن مزایایی از جمله سرعت خشک شدن سریع، استحکام عالی، مقاومت در برابر آب و تغییرات دمایی و تغییر حجم ناچیز می‌تواند جایگزین مناسبی برای چسب سنگ‌های سنتی باشد.

‌کاربردهای دیگر چسب سنگ اپوکسی شامل اجرا و نصب سنگ‌ها در طرح و اندازه‌های مختلف بر روی نمای داخلی و خارجی ساختمان، نصب قطعات سنگی ساختمانی بر روی مصالحی اعم از بتن، چوب، بلوک و همچنین فلزاتی مانند آهن، فولاد و آلومینیوم و … می‌باشد. چسب سنگ قابل تراشکاری و سنباده خور هست و همچنین به دلیل قابلیت رنگ پذیری می‌تواند جلوه‌ی زیبایی به محیط ببخشد.

چسب اپوکسی سنگ

چسب اپوکسی دریایی

اگر قایق شما نشتی پیدا کرده است، برای برطرف کردن آن می‌توانید از چسب اپوکسی استفاده کنید. این نوع چسب اپوکسی که مبتنی بر فناوری پیشرفته است، امکان استفاده در زیر آب را فراهم می‌کند. چسب اپوکسی دریایی فوق العاده قوی و بسیار متنوع است که تمامی این ویژگی‌ها آن را به ابزاری مناسب برای به کارگیری در سطوحی که دائماً در آب غوطه ور هستند تبدیل می‌کند.

چسب اپوکسی دریایی

چگونه می توان چسب اپوکسی را پاک کرد؟

چسب اپوکسی برای ماندگاری طولانی مدت طراحی شده است، بنابراین تمیز کردن آن نباید زیاد ساده باشد. اما اگر متوجه شدید که آن را در جای اشتباهی و یا به میزان زیاد استفاده کرده اید می‌توانید به چند طریق آن را پاک کنید.

  • از بین بردن اپوکسی پخته شده: اگر اپوکسی شما خشک و سفت شده است، باید از یک روش قوی تر استفاده کنید. تینر رنگ، الکل دناتوره، یا پاک کننده چسب به نرم شدن اپوکسی کمک می‌کند. فقط یک پارچه را به حلال آغشته کرده و قسمتی از اپوکسی که می‌خواهید از سطح جدا شود، پاک کنید. از تماس پوست خودداری کرده و در محلی که دارای تهویه است کار کنید.
  • از بین بردن اپوکسی پخته نشده: اپوکسی پخته نشده نرمتر است و بنابراین حذف آن نسبت به اپوکسی پخته شده آسان تر است. استون یا الکل ایزوپروپیل ساده این کار را انجام می دهد. فقط ماده شیمیایی را روی پارچه بمالید و آن قسمت را مالش دهید تا چسب پاک شود..
  • از بین بردن اپوکسی از پوست: اگرپوست شما به چسب اپوکسی  آغشته شد سعی کنید در اسرع وقت آن را پاک کنید. می‌توانید از سرکه استفاده کنید به طوری که به راحتی یک پنبه را کاملا آغشته کرده و سپس روی پوست خود بکشید تا نرم شود. می‌توانید پاک کننده لاک ناخن را با استون نیز امتحان کنید.

گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

نظرات (7)

  • سمانه.. Reply

    سلام چسب اپوکسی دوقلو بهداشتی هست ؟ برای ترمیم سبد ماشین ظرفشویی می‌خوام استفاده کنم ..برای سلامتی ضرری ندارد

    1402-10-23 at 09:43
    • گروه صنعتی مکرر

      با سلام و احترام
      لطفا با شماره تلفن 02154931 داخلی 1 تماس حاصل فرمایید

      1402-11-08 at 18:56
  • حسن زاهدانی Reply

    سلام وقت بخیر من چند جا برا خرید چسب اپوکسی تماس گرفتم همه عمده میفروشن جزئی نمیدن سایت دیوار، وینتو شیمی، ترب رو هم با چند نفر ارتباط گرفتم اونا هم میگن فعلا عمده می فروشن. شما چسب اپوکسی ندارین جزئی بخرم برا خونه میخوام

    1402-05-12 at 16:41
    • گروه صنعتی مکرر

      با سلام
      لطفا با شماره تلفن 02154931 داخلی 1 تماس بگیرید.

      1402-05-19 at 10:43
  • آسیه قربانی Reply

    سلام من یه ست سرویس بهداشتی رزینی خریدم وقتی بازش کردم دیدم سطل از بالا ترک داره و تا نیمه های سطل ( به سمت پایین) ادامه داره و ترکش در حد نیم سانت هست می‌خوام بدونم ممکنه این ترک ادامه پیدا کنه و سطل شکسته بشه؟! و سوال دوم این که با کدوم نوع چسب میتونم درستش کنم؟!
    خیلی ممنونم که وقت میزاربن و بهم جواب میدین .
    مطالبتون هم خیلی مفیده.

    1401-10-17 at 11:34
    • گروه صنعتی مکرر

      لطفا با شماره 54931 تماس بگیرید

      1401-11-16 at 15:32
  • حسین خوش Reply

    مطالب مفیدی ارسال می کنین و ممنونم

    1399-12-11 at 19:38

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *