اپوکسی سنگ

اپوکسی سنگ

اپوکسی در صنعت سنگ‌های ساختمانی و تزئینی

اپوکسی که از دو جزء رزین و هاردنر (سخت کننده) تشکیل شده است، در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی، خودرو سازی، صنایع شیمیایی و … کاربردهای گسترده‌ای دارد. یکی از کاربردهای رزین و هاردنر اپوکسی در صنعت سنگ شامل سنگ‌های ساختمانی و همچنین سنگ‌های تزیینی است. این کاربردها با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد که در هر کاربردی نیز نوع محصول متفاوت است.

در حقیقت اپوکسی سنگ را می‌توان در بخش‌های مختلف صنعت سنگ از فراوری، برش، سایزینگ، جلادهی و… به منظور افزایش استحکام، اتصال قطعات، ترمیم و از بین بردن ترک‌ها و یا زیبایی مورد استفاده قرار داد.

در ادامه‌ی مقاله به تعدادی از انواع محصولات اپوکسی سنگ و کاربردهای آنها اشاره خواهیم کرد.

اپوکسی سنگ

از رزین اپوکسی سنگ جهت ترمیم و تقویت انواع سنگ‌های ساختمانی از جمله مرمر و مرمریت درکارخانجات تولید و فراوری سنگ استفاده می‌شود. در حقیقت سنگ اره شده به صورت صفحاتی در ضخامت‌های مختلف در می‌آید که این عملیات ممکن است موجب ایجاد خلل و فرج، ترک و یا شکاف‌هایی روی سنگ شود.

این اختلالات در ادامه و در فرایندهایی از جمله ساب زنی و کالیبره کردن ممکن است موجب شکستگی، جدا شدن و گسستگی سنگ شود. با استفاده از رزین اپوکسی سنگ می‌توان این منافذ و حفرات را پرکرده و از این طریق استحکام سنگ را تقویت کرده و در عین حال نفوذپذیری را کاهش داد. اگرچه که از رزین پلی استر نیز بدین منظور استفاده می‌شود، اما مقاومت و دوام کمتری نسبت به رزین اپوکسی دارد.

اپوکسی توری سنگ

پس از مرحله فراوری سنگ‌های ساختمانی مانند مرمر، کاشی و … معمولا در پشت آنها یک توری (مش) قرار داده می‌شود. استفاده از مش موجب بهبود استحکام و یکپارچگی قطعات سنگی شده و مقاومت فشاری و شکنندگی آن را افزایش می‌دهد. توری پشت سنگ همچنین باعث می‌شود که در هنگام حمل و نقل، پولیش و یا نصب، قطعات مختلف سنگ از یکدیگر جدا نشده و دچار ترک یا شکستگی نشوند.

استفاده از توری‌های فایبر گلاس در سایزها و وزن‌های متفاوت متداول است اما این توری به تنهایی به سنگ نمی‌چسبد و برای چسباندن آن باید از نوعی رزین اپوکسی استفاده کرد که در این حالت به آن، اپوکسی توری سنگ نیز می‌گویند. اپوکسی توری سنگ موجب چسبندگی عالی مش فایبر گلاس به قطعات سنگ شده که در نهایت موجب انسجام و حفظ قطعات سنگ در کنار یکدیگر می‌شود.

اپوکسی توری سنگ

مزایای اپوکسی توری سنگ شامل موارد زیر است:

  • جلوگیری از نفوذ رطوبت که مانع از رشد و شیوع باکتری، قارچ، کپک و … می‌شود.
  • عدم واکنش پذیری با سایر مصالح ساختمانی
  • جلوگیری از فرسودگی سنگ‌ها
  • افزایش طول عمر سنگ‌ها
  • خاصیت چسبندگی فوق العاده
  • افزایش استحکام قطعات سنگی و…

چسب سنگ اپوکسی

چسب سنگ یکی از پرکاربردترین محصولات در صنعت ساختمان سازی است که از آن برای اتصال قطعات سنگی در داخل و خارج از خانه ها استفاده می‌شود.  یکی از متداول ترین انواع چسب سنگ، چسب سنگ اپوکسی است.

چسب سنگ اپوکسی محصولی دو جزیی بر پایه رزین و هارنر است که رزین معمولا از نوع اپوکسی بیسفنول A و هاردنر از نوع پلی آمینی و یا پلی آمیدی است. چسب سنگ اپوکسی معمولا از نوع چسب دو جزیی یا دو قلو است به این معنی که دو جز در دو ظرف جداگانه نگهداری می‌شوند تا در هنگام مصرف با یکدیگر مخلوط شده و عمل کنند.

چسب سنگ اپوکسی
از ویژگی‌های چسب سنگ اپوکسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • چسبندگی عالی  سنگ به سنگ و سایر مواد با جنس یکسان
  • خشک شدن سریع
  • مقاوم در برابر شرایط جوی، آب و تغییرات دما
  • مقاومت در برابر اسیدها و طیف وسیعی از مواد شیمیایی و…
  • قابلیت برشکاری، سنباده خوری و رنگ پذیری
کاربردهای چسب سنگ اپوکسی
  • اتصال و چسباندن قطعات سنگی به بتن، فلز و …
  • چسباندن سنگ نماکاری، کاشی، سرامیک
  • پر کردن و ترمیم منافذ، ترک‌ها و شکاف‌های روی قطعات سنگی

انواع دیگری از چسب های اپوکسی از جمله چسب‌های اپوکسی صنعتی، چسب اپوکسی ضد اسید  و چسب اپوکسی با ویسکوزیته بالا نیز می‌توانند برای اتصال قطعات سنگی استفاده شوند. تولیدکنندگان یاید با توجه به هدف و نیاز صنعت خود، چسب مناسبی انتخاب کنند تا در طول زمان کارایی خود را حفظ کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی چسب اپوکسی، انواع و موارد مصرف آن به مقالات وبلاگ گروه صنعتی مکرر مراجعه کنید.

کفپوش اپوکسی سنگ

کفپوش سنگی از سنگریزه‌های مرمر یا کوارتزیت‌ها در شکل و اندازه و حتی رنگ‌های متفاوت تشکیل شده است که توسط یک بایندر از نوع رزین اپوکسی و همچنین پرایمر اپوکسی قابل اجرا هستند. پرایمر اپوکسی در حقیقت این امکان را فراهم می‌کند که سایر لایه‌ها به خوبی به بستر بچسبند و از سوی دیگر به دلیل داشتن خواص الاستیکی مناسب از لایه‌ها محافظت می‌کند. کفپوش سنگ اپوکسی برروی انواع کف‌ها از جمله بتنی، سیمانی، موزاییک و … می‌تواند اجرا شود. در واقع کفپوش سنگ اپوکسی انتخاب بسیار مناسبی برای پوشش و ترمیم کف‌های صدمه دیده از جمله اصلاح ترک‌ها و شکاف‌ها است.

مزایای کفپوش سنگ اپوکسی
  • دوام بالا
  • اجرا و محافظت آسان
  • ضد آب
  • مقاوم در برابر آتش و مواد شیمیایی
  • قابلیت اجرا روی انواع کف ها (بتنی، موزاییک و…) بدون نیاز به تخریب
  • قیمت مناسب در مقایسه با بسیاری از انواع کفپوش‌ها
  • زیبایی و القای حس سنگ طبیعی
کفپوش اپوکسی
کاربردهای کفپوش سنگ اپوکسی

کفپوش سنگ اپوکسی که بصورت یکپارچه و بدون درز است را می‌توان در هر دو فضای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد.

در کف انباری، پارکینگ، حیاط، حمام، استخر و … قابل اجرا است فقط باید به این نکته توجه داشت که برای استفاده از کفپوش سنگی اپوکسی در فضای بیرونی بهتر است رزین اپوکسی مقاوم در برابر شرایط جوی  همچنین مقاوم در برابر اشعه UV انتخاب شود تا با گذشت زمان در معرض تابش نور خورشید زرد نشود.

اپوکسی شفاف (Transparent)

از رزین اپوکسی ترانسپرنت که نوعی رزین شفاف و بی رنگ است می توان برای افزودن براقیت و درخشندگی سنگ ها استفاده کرد. با اعمال رزین اپوکسی شفاف یک لایه فیلم درخشنده و مستحکم روی سطح سنگ ایجاد می شود که نه تنها موجب زیبایی سنگ می شود بلکه استحکام و پایداری را نیز بهبود می بخشد. از این نوع رزین اپوکسی هم در کف سازی ساختمانها (به طور مثال برروی کاشی و مرمر) و هم در کارهای هنری و تزییناتی استفاده کرد. هنگام استفاده از این رزین برای کف سنگی باید عملیات ساب زنی نیز به دقت انجام شود تا شفافیت و درخشندگی رزین به خوبی مشخص شود.

کفپوش اپوکسی شفاف

از دیگر محصولات اپوکسی مورد استفاده در صنعت سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رزین اپوکسی پشت ریز منتل

این نوع رزین به همراه هاردنر آن برای اتصال قطعات بزرگ فولادی ازجمله منتل‌های سنگ شکن کاربرد دارد. این نوع رزین پایدار است و دارای خصوصیات خوب مکانیکی و چسبندگی بالا است.

کامپوند اپوکسی

از این محصول اپوکسی به منظور اتصال و حتی ترمیم سازه های سنگی و بتونی استفاده کرد.

گروت و ملات اپوکسی

از گروت اپوکسی می‌توان به منظور پر کردن درزهای بین کاشی و موزاییک و از ملات اپوکسی برای چسباندن و اتصال مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گروت اپوکسی می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

کامپاند اپوکسی

گردآوری و ترجمه: واحد تولید محتوای گروه صنعتی مکرر

منابع:

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *